آیا در حین تمرین حتما باید عرق کنیم؟

عرق کردن یکی از مفیدترین فعل‌وانفعالات بدن است که مزایا بی‌شماری را برای سلامت ما به همراه می‌آورد. ولی آیا در حین تمرین حتما باید عرق کنیم؟ بدن برای تنظیم دما و دفع حرارت خود به تعریق نیاز دارد. در طول انجام فعالیت‌های ورزشی، با توجه به افزایش گرما و حرارت، دمای درونی بدن افزایش می‌یابد؛ درنتیجه بدن شروع به تعریق و خنک شدن می‌کند.
جودی گانز یکی از متخصصین بنام در این حوزه می‌گوید: تعریق یک رویکرد برای تنظیم دمای مرکزی بدن است. هدف اصلی بدن از تعریق، کمک به سرد شدن بدن است. غدد تعریق با افزایش دما و افزایش فعالیت برای سرد کردن بدن، شروع به عرق کردن می‌کند. در واقع نقش تعریق همان نقش فن در خودرو است، زمانی که آمپر یک خودرو بالا می‌رود ترموستات فن‌ها را به کار می‌اندازد که نقش ترموستات در بدن را غدد مربوط به تعریق در مغز ایفا می‌کند. درست در زمانی که آمپر بدن بالا می‌رود، مغز شما دستور تعریق می‌دهد تا دمای بدن شما کاهش یابد و غدد زیر پوستی تعریق نقش فن را ایفا می‌کنند.
میزان تعریق در افراد مختلف با توجه به جنسیت، وراثت و شرایط آب‌وهوایی متفاوت است. در این مقاله به نشانه‌های تعریق زیاد در حین انجام تمرینات ورزشی، عوامل مؤثر بر روی آن و معایب و مزایای تعریق پرداخته‌ شده است. بنابراین این سؤال مطرح که می‌شود که آیا عرق کردن نشان‌دهنده سوخت‌وساز بدن است؟

چکیده نکات

• تعریق در هنگام ورزش نشان دهنده سلامت بدن است.
• عرق کردن برای کاهش دمای بدن الزامی است.
• تعریق مانند فن خودرو، درست درزمانی که آمپر (دمای مرکزی بدن) بالا می‌رود عمل می‌کند.

چکیده کلیات

تعریق، یک ری اکشن طبیعی برای کاهش دمای بدن است، شاید سوال فواید عرق کردن در ورزش‌ یکی از سوالاتی باشد که پاسخ آن به صورت خلاصه در یک کلمه خلاصه شود که آن کلمه سلامتی است.

استراحت پس از تعریق
فواید عرق کردن در ورزش

عرق کردن سموم بدنتان را دفع می‌کند. همه ما برای دریافت انرژی لازم جهت انجام فعالیت‌های روزانه به خوردن و نوشیدن خوراکی‌های مختلف نیاز داریم! پس از خوردن این خوراکی‌ها، به‌محض اینکه فعالیت خود را آغاز کنیم، کم‌کم مواد موردنیاز جذب بدنمان می‌شوند. درواقع زمانی که شما در حال فعالیت هستید، بدن نیز در همان زمان شروع به سوخت‌وساز خواهد کرد!
این کار باعث می‌شود بدن ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز خود را برای فعالیت‌های مختلف تأمین کند! اما این تمام ماجرا نیست و هنوز جای یک‌ چیز خالی است، عرق کردن! بدن ما به‌وسیله عرق کردن سمومی نظیر نمک، کلسترول، الکل و برخی از آلاینده‌ها را دفع می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که عرق مانند آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند و قادر است باکتری‌ها را از بین ببرد! این خاصیت باعث می‌شود تا روند ترمیم و درمان زخم‌ها سرعت بیشتری به خود بگیرد.
اما فواید تعریق شامل موارد زیر می‌شود که شامل:

درخشندگی پوست

یکی از فواید عرق کردن در ورزش درخشندگی پوست است! اما این تاثیر صرفا به دلیل افزایش میزان گردش خون به هنگام ورزش در بدن است. زمانی که گردش خون در بدن شما افزایش یافت، همین موضوع سبب می‌شود تا اکسیژن رسانی به بدن شما افزایش می‌یابد. افزایش گردش خون علاوه‌بر اکسیژن رسانی باعث تغذیه سلولی می‌شود. همین دلایل کافیست تا پس از تعریق بدن بعد از ورزش، پوست شما شفاف شود.

عرق در اکثر مواقع بیانگر یک تمرین سخت است

معمولا هر‌چه تاثیرات ورزش قلبی عروقی باشد، مانند ورزش‌های هوازی، بدن بیشتر عرق می‌کند. اگر چند هفته به واسطه ورزش میزان تعریق قابل توجهی دارید این موضوع مشهود است که برای تناسب اندام بهترین روش و ورزش را در پیش گرفتید. البته به یاد داشته باشید که هستند ورزش‌های بسیار مفیدی که تاثیر بسزایی در سلامتی دارند ولی خبری از تعریق نیست. مانند یوگا و ورزش‌های آبی

خلاصی از سموم، بزرگترین مزیت تعریق

یکی از بزرگترین مزیت‌های تعریق، کمک به رهایی از سموم در بدن است. در این موضوع که دفع سموم و تصفیه بدن بر‌عهده کبد، کلیه و دستگاه گوارش است هیچ شکی نیست، اما تعریق می‌تواند یک نیروی کمکی قدرتمند برای دفع میزان قابل توجهی از سموم باشد، به گونه‌ای که سموم بدن به همراه تعریق از منافذ پوستی خارج می‌شود. اما باید توجه داشته باشید که این موضوع صرفا در زمانی رخ می‌دهد که میزان آب در بدن شما تنظیم شده باشد! در اصل با تعریق مقداری از این سموم از بدن خارج می‌شود و در همین حین چگالی سمومی که در بدن باقی مانده افرایش می‌یابد که می‌توانید با نوشیدن آب از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

استراحت بعد از تعریق ورزش

چکیده نکات

• تعریق که آن را واکنش طبیعی بدن برای کسب سلامتی نامیدیم، مزایایی قابل توجهی دارد.
• تعریق اکسیژن‌رسانی و تغذیه به واسطه افزایش جریان خون را دربر دارد.
• رهایی از سموم بعد از تنظیم دمای بدن از مهمترین مزایای تعریق است.

چکیده کلیات

عموما دلایل واکنش‌های طبیعی بدن صرفا کسب سلامتی است که تعریق از این قاعده مستثنا نیست، تنظیم دمای بدن، درخشندگی پوست و رهایی از سموم از مزایای تعریق است.

چطور در حین تمرین بیشتر عرق کنیم؟

با توجه به فوایدی که در مورد عرق کردن ذکر کردیم احتمالا به دنبال راهی هستید تا میزان تعریق را در بدن خود افرایش دهید، راه‌های بسیاری برای افزایش میزان تعریق وجود دارد که مهمترین آن‌ها به شرح زیر است. 

افزایش فشار: با توجه به نوع ورزشی که انجام می‌دهید راه‌های بسیاری برای افزایش تعریق وجود دارد، برای مثال اگر بر روی تردمیل در حال دویدن هستید لازم است تا کمی سرعت یا شیب آن را افزایش دهید. یا حتی اگر دوچرخه سواری می‌کنید، می‌توانید با افزایش شیب میزان تعریق خود را نشان دهید. افزایش وزنه در هنگام بدن سازی و عواملی همچون این که سبب افزایش ضربان قلب می‌شود، می‌تواند در افزایش تعریق اثر گذار باشد.
نوع پوشش: استفاده از لباس‌های برزنتی صرفا در زمان دویدن یا دوچرخه سواری و دیگر تمرینات هوازی می‌تواند در افزایش تعریق اثر گذار باشد.
نوشیدن مایعات: نوشیدن مایعات قبل از ورزش در افزایش میزان تعریق می‌تواند بسیار موثر باشد، همچنین نوشیدن آب نه چندان سرد می‌تواند میزان تعریق را تا حدودی افزایش دهد.

فواید عرق کردن در ورزش

چکیده نکات

• افزایش فشار با افزایش سرعت، وزن یا شیب در ورزش‌ها
• استفاده از لباس‌های برزنتی برای افزایش میزان تعریق
• نوشیدن آب قبل از ورزش برای افزایش تعریق

چکیده کلیات

با توجه به خصوصیات مثبت تعریق، افزایش میزان آن در صورتی که آب بدن شما در طول روز تامین شود به شدت توصیه می‌شود.
متفاوت بودن میزان تعریق در آقایان و بانوان

فعالیت‌های متفاوتی وجود دارند که شما با انجام آن‌ها می‌توانید به‌راحتی عرق کنید. انجام فعالیت‌های ورزشی با شدت بالا و پیاده‌روی در سربالایی‌های کوهستان باعث عرق کردن می‌شود. آیا در حین تمرین حتما باید عرق کنیم؟ این سؤال بسیاری از ورزشکاران است که تمایل دارند بدانند آیا عرق کردن معیاری برای خوب ورزش کردن است یا خیر. اینکه شما چه میزان عرق کنید تا حدی نشان‌دهنده شدت فعالیت‌های ورزشی است ولی معیار مناسبی نیست زیرا میزان عرق کردن با توجه به جنسیت کاملا متفاوت است.
به طور معمول بدن یک فرد ما بین 2 تا 4 میلیون غده دارد، شاید جالب باشد که بدانید بدن بانوان بیشتر از بدن آقایان غده تعریق دارد، اما غدد تعریق در آقایان فعال‌تر از بانوان است. بدن آقایان به نسبت بانوان میزان آب و اسید بیشتری دارد که این موضوعات به دلیل تفاوت در گونه هورمون‌ها است. زنان مکانیزم بیشتری برای خنک کردن بدنشان دارند وقتی به زنان و آقایان ورزشکار توجه کنید، خواهید دید که مردان بسیار عرق می‌کنند و خانم ها هم صورتی قرمز دارند این اتفاق به دلیل گشاد شدن مویرگ‌ها و گرما است.

علت عرق کردن در ورزش
چکیده نکات

• 2 تا 4 میلیون غده برای تعریق در بدن
• غدد تعریق بانوان بیشتر، غدد تعریق آقایان فعال‌تر
• بدن مردان نیاز به خنکای بیشتر دارد ولی این موضوع در دوران عادت ماهانه در بانوان بیشتر است.

چکیده کلیات

میزان تعریق در آقایان به نسبت بانوان علیرغم بیشتر بودن غدد تعریف در بانوان بیشتر است و دلیل آن پرکار بودن غدد تعریق در آقایان است.

آیا در حین تمرین حتما باید عرق کنیم؟

اینکه شما در زمان تمرین چقدر عرق می‌کنید به عوامل متعددی مانند جنسیت، سن، میزان و شدت تمرین‌ها بستگی دارد، ولی جالب است بدانید که سوخت‌وساز بدن و میزان کالری که در حین تمرین می‌سوزانید را نمی‌توان به میزان عرق کردن نسبت داد؛ بنابراین نیازی نیست که در حین تمرین عرق کنید. بلکه لازم است تمرینات را به‌صورت اصولی انجام دهید، این سؤال که آیا در حین تمرین حتما باید عرق کنیم؟ غلط است زیرا عرق کردن به معنی از دست دادن آب بدن به‌منظور خنک شدن است.
با سوخت‌وساز بدن و فعالیت کردن بدن گرم شده و با عرق کردن حرارت خود را ازدست‌داده و خنک می‌شود. ولی ممکن است عرق کردن دلیل دیگری داشته باشد. برای مثال اگر دمای هوا زیاد باشد نیز شما در حین ورزش عرق می‌کنید و این عرق کردن به میزان فعالیت بدنی شما مرتبط نیست.

عوامل مؤثر در تعریق

میزان عرق کردن بدن اکثر افراد در طول انجام فعالیت‌های ورزشی، به‌طور چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند. این میزان تعریق به عوامل بسیاری همچون درجه حرارت، رطوبت، جنسیت، شدت ورزش، شرایط آب‌وهوایی، سابقه خانوادگی و حتی آمادگی جسمانی بدن افراد بستگی دارد. به‌طور معمول افراد با آمادگی بدنی بیشتر، زودتر شروع به تعریق می‌کنند؛ زیرا بدن این افراد سریع‌تر به تنظیم دمای داخلی خود پرداخته و خنک می‌شود.

شرایط آب‌وهوایی

میزان تعریق افراد در آب‌وهوای گرم افزایش پیدا می‌کند. درواقع عرق کردن مهم‌ترین وسیله دفاعی بدن در برابر حرارت بالا به‌حساب می‌آید. بر اساس این روش، عرق بدن شما باید تبخیر گردد. این عمل در آب‌وهوای مرطوب سخت‌تر انجام می‌شود. در صورت ورزش در فضای بسته می‌توانید از یک پنکه برای جابه‌جایی هوا کمک بگیرید، زیرا این کار باعث راحت‌تر شدن عمل تبخیر در حین انجام تمرینات ورزشی می‌شود.

سطح تمرینات ورزشی

ورزشکاران استقامتی و همچنین افرادی که در آب‌وهوای گرم ورزش می‌کنند، تمایل به تعریق بیشتری دارند. شاید تصور کنید در چنین سطحی میزان عرق کردن شما افزایش می‌یابد؛ اما سدیم کمتری را در حین تعریق از دست خواهید داد.

چکیده نکات
• عرق کردن صرفا نشان کالری سوزی نیست.
• این سؤال که آیا در حین تمرین حتماً باید عرق کنیم؟ غلط است.
• شرایط آب‌و‌هوایی و سطح تمرینات از عوامل موثر در تعریق است.

چکیده کلیات

تعریق به مواردی همچون شرایط آب و هوایی، و سطح تمرینات ورزشی وابسته است.

تعریق در ورزش
کدام تمرین‌ها به تعریق بیشتر منجر می‌شود؟

انجام تمرینات ورزشی باعث می‌شود ضربان قلب شما افزایش یابد. این اتفاق تنفس سریع‌تر و همچنین افزایش دمای بدن را به همراه خواهد داشت. همه این فعالیت‌ها دست در دست هم می‌دهند تا بدنی سالم و شاداب داشته باشید. معمولاً زمانی که ورزش می‌کنید، بدنتان گرم می‌شود. درواقع عرق کردن واکنش طبیعی بدن برای خنک شدن است و باعث خواهد شد که سموم بدن دفع شوند.
هرچه فعالیت بیشتری انجام دهیم تعرق بیشتری داریم؟ آیا در حین تمرین حتما باید عرق کنیم؟ پاسخ به هر دو سؤال منفی است. تعرق زیاد ناشی از عوامل متعددی است که یکی از آن‌ها شدت فعالیت ورزشی است. اگر هوا گرم باشد، یا برای مثال شما حرکات بسیار کم‌تحرکی مانند حرکات کششی را در محیطی گرم مانند سونا انجام دهید تعریق شدیدتر اتفاق می‌افتد ولی این نشان‌دهنده شدت حرکات ورزشی نیست.

عرق کردن زیاد حین ورزش نشانه چیست؟

کاهش دمای افزایش‌یافته بدن در حین فعالیت ورزشی، باعث عرق کردن بدن می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر بدن با تعریق به تنظیم دمای خود می‌پردازد. جلوگیری از گرمازدگی و متعادل‌سازی دمای داخلی بدن، ازجمله دلایل اصلی و حیاتی عرق کردن به شمار می‌رود. آیا در حین تمرین حتماً باید عرق کنیم؟ ورزش عامل عرق کردن است؟ عرق از پلاسمای خون که دارای الکترولیت‌هایی نظیر سدیم و کلرید است، تشکیل می‌شود. هنگامی‌که دمای بدن به دلایل مختلف ازجمله گرمای هوا، ورزش و اضطراب بالا می‌رود.
بدن با دفع مایعات توسط غدد تعریق، به خنک شدن خود کمک می‌کند. طیف عرق کردن طبیعی در افراد مختلف تفاوت دارد. برخی از افراد بدون انجام فعالیت‌های بدنی، از تعریق بالایی برخوردار هستند؛ درحالی‌که گروهی دیگر پس از ۶۰ دقیقه ورزش، به افرادی شباهت دارند که اصلاً فعالیت بدنی نداشته‌اند. درواقع عرق زیاد، واکنش طبیعی بدن برای صرف انرژی بسیار در هنگام انجام تمرینات ورزشی است.

معایب تعریق

در مورد مزایای عرق کردم به موارد بسیاری اشاره کردیم ولی عرق کردن در کنار مزایایی که به آن اشاره کردیم می‌تواند معایبی را دربر داشته باشد که این موارد به شرح زیر است.
• تاثیرات منفی عرق برروی پوست: همانطور که در بالا اشاره کردیم عرق دارای اسید، نمک و میزان قابل توجهی از سموم است. ماندن این مواد برروی پوست می‌تواند به پوست شما آسیب‌های فراوانی داشته باشد. پیشنهاد می‌گردد که بعد از ورزش یا هر فعالیتی که سبب عرق می‌شود حتما دوش بگیرید یا در صورت فراهم نبودن شرایط حتما دست و صورت خود را با آب بشویید.
• عرق سوز شدن: شاید یکی از دردناک‌ترین مواردی که پس از عرق کردن پیش می‌آید، عارضه عرق سوزی در قسمت‌هایی همچون زیر بغل و کشاله ران رخ می‌دهد که بسیار دردناک است. برای پیشگیری از عرق سوزی پیشنهاد می‌شود که از پودر بچه در قسمت‌هایی که نام بردیم استفاده کنید و پس از انجام ورزش حتما دوش بگیرید.
• آفتاب سوزی پس از تعریق: اگر رشته و حرفه‌ورزشی شما در فضای باز است، باید توجه داشته باشید که تاثیرات تشعشعات آفتاب در هنگامی که عرق کرده‌اید دو چندان است و اگر این موضوع را پشت گوش بیاندازید، سبب بروز آفتاب سوختگی و در مواقع حاد‌تر ابتلا به سرطان پوست است.
• بروز آسیب‌های پوستی مانند قارچ در رطوبت، برای مثال ما در استدیو لانسگو، برند برتر متد EMS که با جریانات الکتریکی بدون هیچ عوارضی باعث عضله سازی و کاهش وزن می‌شود به گونه‌ای که در 20 دقیقه باعث سوزاندن 1200 کالری از انرژی شما می‌شود، از لباس‌‌های آنتی باکتریال استفاده می‌کنیم، تا از بروز بیماری‌های پوستی همچون قارچ جلوگیری کنیم که این مورد از بی‌شمار مزیت های متد ems است.

چکیده نکات

• توجه داشته باشید که طیف زمانی تعریق در افراد مختلف متفاوت است، برای مثال برخی از افراد بعد از گذشت 10 دقیقه و برخی دیگر با گذشت یک ساعت از تمرین عرق می‌کنند.
• عرق کردن مزایای قابل توجهی دارد ولی نباید از معایب آن چشم پوشی کرد.
• مواد موجود در عرق و تاثیرات آن بر پوست می‌تواند آسیب‌های جدی را برای شما رقم بزند. پس حتما پس از تعریق دوش بگیرید.

چکیده کلیات

با توجه به تفاوت طیف زمانی تعریق در بدن‌های مختلف، از چند دقیقه تا نزدیک به یک ساعت نباید به سلامت خود شک کنید ولی اگر عرق کردیم حتما در اسرع وقت دوش بگیرید. مواد موجود در عرق می‌تواند در سلامت پوست شما نقش بسزایی داشته باشد.

استراحت پس از ورزش
اسپری ضد تعریق

اسپری یا پودر ضد تعریق ورزشی یکی از راه‌های مقابله با تعریق است، اما آیا اسپری‌ یا پودر ضد تعریق ورزشی گزینه مناسبی برای پوشاندن معایب تعریق که به آن اشاره کردیم می‌باشد؟ پاسخ منفی است، در واقع تعریق یک سیستم طبیعی برای کاهش بدن است و اسپری‌های ضد تعریق یک راهکار برای مقابله با ری‌اکشن طبیعی بدن هستند. همان‌گونه که تعریق را به کار کردن فن خودرو تشبیه کردیم اسپری ضد عرق یعنی راهی برای جلوگیری از کارکردن فن خودرو! و اگر فن خودرو شما کار نکند، خب طبیعی است که موتور جوش می‌آید.
بدن هم دقیقا به همین شکل اگر عرق نکند دما مرکزی آن بالا می‌رود و این موضوع می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به بدن برساند. اما موضوع دیگری که باید به آن توجه کنیم عملکرد اسپری‌های ضدتعریق است، اسپری‌های ضدتعریق با اثر گذاری برروی غدد تعریق از فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌کند که این موضوع می‌تواند به دلیل ماهیت شیمیایی این اسپری‌ها سبب بروز سرطان در بدن شود.

چکیده کلیات

با توجه به دخالت کردن اسپری‌ و پودر ضد عرق ورزشی در ری‌اکشن طبیعی بدن استفاده از آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. زیرا عرق یعنی کاهش دمای بدن و این اسپری از خنک شدن بدن جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟