چند اشتباهات رایج در بدن سازی

یکی از دلایلی که افراد ورزشکار به خوبی شاهد رشد بدن خود نیستند این موضوع است ک همواره تعداد زیادی مجله و وبسایت را مرور می­کنند که هدفی جز افزایش فروش مکمل های خود ندارند. علاوه بر فروش مکمل، برنامه های تمرینی متعددی را به افراد می­فروشند.

این کار برای افراد ورزشکار چیزی جز پشیمانی به همراه نخواهد داشت چرا که مسیر نادرستی را در پیش گرفته و اقدامات نامناسبی را به صورت ناخواسته انجام داده اند. ما در ادامه قصد داریم برخی از اشتباهات رایج ورزشکاران را برای شما بیان کنیم، پس برای آگاهی بیشتر با ما همراه باشید.

زدن وزنه هایی که به اندازه کافی سنگین نیستند

اگر می­خواهید بدنی عضلانی داشته باشید، مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که از قبل قوی تر شوید. زمانی که شما از وزنه های سنگین استفاده کنید و وزنه هایی با وزن بالا را بزنید بدن شما هم مجبور خواهد شد تا خودش را تطبیق دهد. هربار که شما وزنه ای با وزن بالاتر را در دست می­گیرید، بدن شما محرکی قوی تر از آنچه در دفعه قبل با آن مواجه بود را احساس خواهد کرد و نتیجه ای جز سازگاری با آن نخواهد داشت. این سازگاری با تولید بافت عضلانی جدید رخ خواهد داد و باعث خواهد شد عضلاتی مستحکم تر و قوی تر از قبل داشته باشید.

عدم مصرف کالری کافی

در دنیای امروز بیشتر افراد عادت کرده اند که از مصرف کالری ترس و واهمه داشته باشند، متاسفانه این ترس و واهمه به عضله سازی نیز سرایت کرده است. کالری در بدن حکم بنزین در ماشین را دارد و بدن شما برای ساختن بافت های عضلانی جدید به این انرژی نیاز دارند. البته این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که دریافت کالری بدون انجام تمرین باعث خواهد شد تا بدن شما این مواد را به صورت چربی در خود ذخیره کند.

یکی از دلایل نتیجه نگرفتن افراد با توجه به انجام تمرینات مقاوم و خوب می­تواند مصرف ناکافی کالری باشد. شما باید به یاد داشته باشید که لازم به زیاده روی در مصرف کالری ندارید و تنها با خوردن سه وعده کامل و سالم در روز می­توانید انرژی مورد نیاز بدن خود را ذخیره کنید. هر وعده که شما مصرف می­کنید باید موادی از قبیل پروتئین، چربی و کربوهیدرات ­ها را در خود داشته باشد.

زیاد وزنه زدن

یکی دیگر از اشتباهات رایج در بین افراد تصور نادرست از تعداد دفعات وزنه زدن است. برخی از ورزشکاران فکر می­کنند که هرچه بیشتر وزنه بزنند عضله سازی در بدن آن­ها بیشتر خواهد شد اما این تصور نادرست است. خوب است بدانی که میزان تولید پروتئین عضله سازی، به صورت تقریبی 48 ساعت پس از وزنه زدن افزایش پیدا خواهد کرد.

این جمله بدین معنی است که پتانسیل ما برای عضله ساختن، به صورت تقریبی دوروز پس از زدن وزنه است. در نتیجه باید به یاد داشته باشید، در طی این مدت توجه و تمرکز خود را بر روی تغذیه، استراحت و احیا قرار دهید، نه زدن وزنه های بیشتر. زمانی را که شما در باشگاه سپری می­کنید، در واقع در شرایط کاتابولیک قرار دارید.

این جمله بدین معنی است که در هنگام زدن وزنه‌ها، در حال از دست دادن توده عضلانی خود هستید. بنابراین، باید یک روز در میان به سختی تمرین کرده و قوی‌تر شوید، بین این جلسات هم، تغذیه مناسب داشته و خوب استراحت کنید.

انجام تمرینات هوازی زیاد

تمرینات هوازی یکی از تمریناتی است که می­تواند باعث هدر رفت تلاش شما برای عضله سازی باشد، دلیل این موضوع هم مصرف کالری ناکافی است. زمانی که شما تمرینات هوازی را انجام می­دهید کالری خواهید سوزاند و بدن به کالری بیشتری برای عضله سازی احتیاج خواهد داشت.

چرا که همان طور که قبل تر ذکر کردیم برای تولید توده عضلانی بدن به انرژی لازم احتیاج خواهد داشت و در نبود انرژی مناسب این عضله سازی به سرانجام نخواهد رسید. بنابراین، به یاد داشته باشید حین این‌که نباید تمرینات هوازی را به‌طور کامل کنار بگذارید، زیرا برای سلامتی قلب‌تان مفید بوده، پس باید آن را مدیریت کنید تا زیاده روی در انجام آن باعث ایجاد اختلال در رشد عضله نشود.

تکیه بر مکمل‌ها و پودرها

سلامت ورزشکاران و استفاده از مکمل‌های بدن‌سازی، باعث تشکیل صنایع چندین میلیون دلاری شده است. تنها مکمل هایی که باعث رشد سریع بدن می­شوند استروئیدها هستند که این ماده نیز غیر قانونی است. دلیل غیر قانونی بودن این مکمل­ها ایجاد اختلال در هورمون­ها است، بنابراین نباید از این مکمل­ ها مصرف شود.

بهتر هزینه­ای را که می­خواهید صرف خرید استروئیدها کنید در راه خرید انواع سبزی­ها و خوارکی­های سالم مصرف کنید. پودر پروتئین به تنهای باعث نخواهد شد تا شما بدنی عضلانی داشته باشید، این پودر فقط شکل ساده شده موادی است که شما می­توانید از آن­ها پروتئین مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

اگر شما وقت و انرژی‌تان را صرف قوی‌تر شدن در حرکات کلیدی گفته شده نمایید و به اندازه کافی کالری مصرف و دریافت کنید، پیشرفت چشمگیری نسبت به  اکثر هم باشگاهی‌های‌تان خواهید داشت، بدون این‌که استروئیدی را مورد مصرف قرار دهید.

نداشتن خواب کافی

همان طور که قبل­ تر ذکر کردیم وزنه زدن خالی باعث تشکیل بافت­های عضلانی نخواهد شد و عوامل اساسی دیگری نیز وجود دارند که در این اتفاق دخیل هستند. از اصلی ترین این عوامل به تعذیه و استراحت می­توان اشاره کرد. در قسمت­های پیشین در مورد تغذیه توضیح دادیم.

اما خواب! داشتن خواب کافی، یکی از چند عوامل مهم برای رسیدن به بدن ایده آل است. زمانی که شما در خواب هستید بدن شما در وضعیت ترمیم قرار خواهد گرفت و در این زمان عضله سازی می­کند. زمان ایده آل برای خواب شبانه 8 ساعت است و ما به شما پیشنهاد می­کنیم که این مدت زمان خواب را در برنامه خود داشت باشید چرا که در غیر این صورت امکان هدر رفتن زحمات شما در باشگاه افزایش پیدا خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟