بلافاصله پس از آسیب دیدگی چه اقداماتی باید انجام داد ؟

اکثر ورزشکاران با آسیب دیدگی‌های مختلف دست و گنجه نرم می­کنند. این آسیب دیدگی‌ها در برخی موارد هنگامی رخ می­دهد که شما بیشتر از توانایی‌های خود از بدنتان کار کشیده و استفاده کنید.

در برخی موارد نیز دیده شده آسیب‌هایی که در هنگام بازی و یا تمرین به افراد وارد می­شود، بیشتر از یک خراش و یا کبودی ساده بوده و برای بهبود به مراقبت‌هایی ویژه احتیاج دارد. این مراقبت‌های ویژه باعث خواهد شد تا فرد ورزشکار زمانی را به دوز ا تمرینات بوده و این دوری یکی از ترس های دوران ورزشی هر ورزشکاری محسوب می­شود.

در ادامه برای شما اقدامات مهم پس از مصدومیت را شرح خواهیم داد:

اقدام اول: معاینه

در زمانی که قسمتی از بدن شما دچار آسیب دیدگی می­شود، به صورت پیشفرض محل آسیب دیدگی و شدت دردی که شخص متحمل می­شود گام‌هایی که در مراحل بعدی باید برداریم را به نمایش می­گذارد. ابتدا باید ببینید که چه مقدار درد را احساس می­کنید؟ به طور مثال دردی که احساس می­کنید چه نمره­ای بینی 1 تا 10 دارد؟

نمره‌ای که فرد آسیب دیده به درد خود می­دهد نشان از این موضوع است که آیا فرد آسیب دیده می­تواند به بازی ادامه دهد و پس از بازی به آسیب دیدگی او رسیدگی شود و یا باید از ادامه بازی صرف نظر کند؟ اگر آسیبی از نوع اول دارید جای نگرانی نیست و شما با اعمال برخی از دستورات لازم به زودی بهبود خواهید یافت. اما اگر آسیب دیدگی شما از نوع دوم باشد لازم است مراقبت‌های پزشکی لازم صورت گرفته و شما تا حد امکان به استراحت بپردازید تا بهبودی خود را به صورت کامل به دست آورید.

اقدام دوم: معاینه توسط پزشک تیم

تفاوت نمی­کند دردی که شما احساس می­کنید کم است یا زیاد، پزشک تیم موظف است در صورت بروز کوچکترین آسیبی برای شما آن را معاینه کرده و درصورت لزوم آزمایشات لازم را انجام دهد تا از وضعیت سلامتی بیمار به طور کامل آگاه شود. همچنین به یاد داشته باشید در صورتی که وضعیت شما بحرانی بود این پزشگ تیم است که باید اجازه ادامه بازی به شما را نداده و مراقبت­های لازم را از شما انجام دهد.

اقدام سوم: حفظ روحیه

قطعاً هرکسی بهتری از بقیه افراد نسبت به بدن خود شناخت کافی داشته و می­دانند در زمان آسیب دیدگی چه حسی دارند. اگر شما درد داشه و از آسیب دیدگی ترس دارید، برای اینکه از بازی خارج شده و شخص دیگری جایگزین شما شود واهمه نداشته باشید و خجالت نکشید. برای ادامه بازی لازم است شما علاوه بر روحیه مناسب قدرت جسمی خوبی هم داشته باشید، و تصور این موضوع که فقط با روحیه مناسب می­توان بازی کرد اشتباه خواهد بود.

در صورتی که شما با آسیب دیدگی مواجه شده باشید لازم نیست تا برای ادامه بازی اصرار داشته باشید. چرا که این اصرار بیهوده بوده و شما عملکرد خوبی از خود به جای نخواهید گذاشت و باعث ضعف و ضرر رساندن به تیم خواهید شد.

یک ورزشکار هاکی از خود یادداشتی به جای گذاشته است که برای شما شرح خواهیم داد:

من شخصاً حین بازی هاکی در برابر دو شکستگی استخوان ترقوه و پیچ خوردگی نسبتاً شدید رباط صلیبی زانو مقاومت کردم و به بازی ادامه دادم. با وجود دردی که داشتم فکر می‌کردم می‌توانم به بازی ادامه دهم و همچنین با این تصمیم از جانب مربی نیز حمایت می‌شدم. پس از 30 ثانیه که روی یخ بودم، به محض اینکه فهمیدم حضور من کاملاً بی اثر است و دردم نیز بیشتر شد خود از بازی کنار کشیدم. خوشبختانه با این تصمیم بیشتر از آن به خود آسیب نرسانده و به اهداف تیمم نیز لطمه‌ای وارد نکردم، اما اینکه سعی کردم خیلی سریع‌تر از آنچه ممکن است به تیم باز گردم و دردم را بی اهمیت تصور کنم را در زمره بهترین تصمیماتی که گرفتم قرار نمی‌دهم.

  اقدام چهارم: درمان آسیب

در نظر داشته باشید تا همیشه از آسیب‌های بیشتر جلوگیری کنید تا اتفاقات بدی برای شما رخ ندهد. با توجه به اتفاقاتی که برای شما رخ داده شما آسیب دیده­اید اما نگران نباشید چرا که می­توان با مراقبت‌های لازم این درد را کاهش داده و از آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری کنید.

برای شناخت کافی از آسیب دیدگی لازم است تا با پزشک خود مشورت کنید و از او مشاوره‌های لازم را دریافت نمایید. اما آنچه که آشکار است این امر همیشه عملی نبوده و راهکار مناسبی تلقی نمی­شود به همین دلیل ما برای شما راهکارهای مناسبی را ارائه خواهیم داد.

اولین و مهمترین اقدام، به کارگیری سلسله اقدامات زیر خواهد بود:

پس از این اقدامات شما خواهید توانست آسیب دیدگی خود را درمان کرده و توان خود را مجدداً بازیابی کنید.

اکنون نیز برخی از راهکارهای مناسب جهت درمان آسیب‌های جزئی را ارائه می­کنیم که بر اساس توصیه‌های دکتر مت استیون، پزشک متخصص فیزیوتراپی پیور (استرانگ ویل، اوهایو) است.

اقدام پنجم: اصرار بیش از حد برای برگشت به بازی ممنوع

شاید شما جزو ان دسته از افراد باشید که نخواهید تا پایان بازی از بازی خارج شده و از روی نیمکت بازی را تماشا کنید و یا حتی تمایل ندارید که برای همیشه تمرین و بازی را از دست دهید. آسیب دیدگی همیشه جزئی از ورزش بوده و در همه مراحل ورزش خطر احتمال بروز آسیب دیدگی وجود دارد.

اما به یاد داشته باشید که گاهی آسیب نیاز به استراحت و بازسازی کامل خواهد داشت. حتی ظاهراً آسیب‌های کوچک‌تر می‌تواند شما را به بیرون بازی بکشاند و زودتر از پایان بازی، زمان بازی شما به پایان برسد، اصرار بیش از حد به بازی می‌تواند سبب جلوگیری از التیام کامل آسیب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟