اهمیت خواب و استراحت کافی در متد ems

 

چیزی که ورزشکاران عموما در تمرین متد ems به آن اهمیت زیادی می‌دهند، تغذیه و تمرین زیاد است. اما عموما آن‌ها به خواب و استراحت و تاثیر شگفت‌انگیز آن‌ها بر نتیجه‌ تمریناتشان بی‌اطلاع می‌باشند. به‌گونه‌ای می‌‌توان این مسئله را پر اهمیت نشان داد که باید بگوییم، اگر شما سخت درگیر تمرینات ورزشی با متد ems هستید و خواب و استراحت کافی و مناسب ندارید، به احتمال زیاد نباید نتیجه مناسبی از تمرینات بگیرید.

در ادامه این مطلب، می‌توانید به اهمیت خواب و استراحت بر تمرینات و چگونگی حمایت آن‌ها از اهدافتان، پی ببرید؛ پس با همراه باشید.

 

برای چه می‌خوابیم؟

خوابیدن اصولا در بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن به کار می‌رود. یکی از چیزهایی که برای متد ems بسیار مهم می‌باشد و از عملکرد‌های اصلی به‌شمار می‌رود، رشد و هوشیاری ذهنی می‌باشد. خواب به‌طور مستقیم این عملکرد‌ها را برای بدن به‌وجود می‌آورد. در واقع می‌توانیم بگوییم که بدون خواب کافی، تنها زمان‌تان به هدر می‌رود.

 

موارد ذیل می‌تواند اهمیت خواب و استراحت برای ورزشکاران باشد.

خوابیدن ۸ تا ۱۰ ساعت از شب، برای رشد ماهیچه‌ها کاتابولیک رشد عضله می‌شود. جالب است بگوییم این روند می‌تواند به واسطه‌ی غذا خوردن قبل آن، کاملا وارونه گردد و سنتز پروتئین را افزایش دهد!

سنتز پروتئین در شرایط خواب به‌وجود می‌آید، اما نه در ماهیچه‌ها و بلکه در دستگاه گوارش.

هورمون رشد نیز در شرایط خواب ترشح می‌شود. این هورمون، در بزرگسالان ۶۰ تا ۷۰ درصد از ترشح روزانه خود را در اوایل خواب انجام می‌دهد، که این زمان، معمولا زمانی‌ است که عمیق‌ترین چرخه خواب رخ می‌دهد. بنابراین کیفیت پایین خواب، می‌تواند بر سطح هورمون رشد انسان اثر منفی بگذارد.

کاهش مصرف انرژی، مکانیسم بیولوژیکی برای حفاظت از منابع می‌باشد. یعنی ورزشکاران، اعم از کسانی که تمرینات متد ems را انجام می‌دهند، اگر نمی‌خوابیدند، به وعده‌های غذای زیادی در هر روز نیاز پیدا می‌کردند.

برای متد ems، حفظ انرژی در هنگامی که تمرینات انجام نمی‌شود، بسیار اهمیت دارد. چرا که وعده‌های غذایی در طول روز به رشد کمک می‌کند و خواب و استراحت هم باعث این می‌شود که غذا در طول روز، برای جایگزینی انرژی و بازسازی ماهیچه‌ها استفاده شود.

آدنوزین یک انتقال‌دهنده عصبی است که ای‌تی‌پی تولید می‌کند(مولکول ذخیره انرژی که به بیشتر انفعالات سلولی انرژی می‌دهد) می‌باشد. آدنوزین به عنوان سیگنالی استفاده می‌شود که به مغز می‌گوید بدن فرد به استراحت و خواب نیاز دارد.

 در واقع ترشحات آدنوزین بازتابی از فعالیت‌های مغز می‌باشد، مثلا می‌توان گفت کاهش و افزایش غلظت آدنوزین نشان‌دهنده این است که بدن در طول خواب در حال استراحت می‌باشد.

در واقع استراحت دادن به مغز، پیامدهای واضحی برای کسانی دارد که از متد ems استفاده می‌کنند، با توجه به آنکه، هوشیاری ذهنی در طول روز، مخصوصا در هنگام تمرین ems، مناسب باشد.

مراحل خواب

 

نشانه‌های ترمیم مناسب عضله به هنگام خواب مناسب

اگر شما در طول روز، تمرینات ورزشی با متد ems  را به طور سنگین و مناسب انجام دهید و در این هنگام برنامه غذایی مناسب و علمی را همراهی کنید، مکمل‌های غذایی مناسب را استفاده کنید و در هنگام شب خواب مناسبی را انجام دهید، متوجه خواهید شد که در صبح روز بعد، نشاط فوق‌العاده‌ای خواهید داشت. همچنین پمپ عضلانی خوبی را در عضلات خود احساس خواهید کرد. می‌توان گفت که علت این مسئله، ترمیم مناسب و افزایش فیبرهای عضلانی می‌باشد که در خواب شب صورت می‌گیرد.

عواقب کم‌خوابی و استراحت کم، در ورزش با متد ems

محققین به این نتیجه رسیده‌اند که، یک انسان معمولی در طول شبانه روز، به ۶ تا ۸ ساعت خواب نیاز دارد. این در حالی است که یک ورزشکار، بین ۸ تا ۱۰ ساعت خواب نیاز دارد‌. کمبود خواب در ورزشکاران با متد ems تاثیرات منفی به بار می‌آورد، که از جمله آن می‌توان به، کاهش حساسیت انسولین اشاره کرد.

 انسولین به عنوان مرکز کنترل متابولیسم بدن عمل می‌کند و به تنظیم اشتها و متابولیسم کمک می‌کند. انسولین یک هورمون پپتیدی با ترکیب ۵۱ اسید آمینه می‌باشد. این هورمون از جزایر لانگرهانس، واقع در بخش درونی پانکراس، به خون ترشح می‌شود. کاهش حساسیت انسولین به دلیل رساندن سیگنال‌های ناقص به گیرنده‌های انسولین اتفاق می‌افتد. کم‌خوابی باعث کاهش اثر انسولین بر سلول‌های چربی می‌گردد و همچنین بر تمامی مقادیر بافت‌ها(عضله و کبد) تاثیر می‌گذارد و می‌تواند یکی از عوامل مهم ابتلا به چاقی و دیابت گردد.

برای اثر بخش بودن ورزش با متد ems چگونه بخوابیم؟!

نتیجه‌گیری

بنابراین می‌توان گفت طبق تحقیقات به‌عمل آمده، خواب بنا به هر دلیلی حائز اهمیت است. این اهمیت برای ورزشکاران، از جمله کسانی که از متد ems استفاده می‌کنند، بیشتر می‌شود، زیرا عملکرد و هشیاری مغز را، در آمادگی برای جلسات تمرین سخت بازیابی می‌کند.

همچنین خواب بازیابی عضلانی را از طریق سنتز پروتئین و رها سازی هورمون رشد انسان افزایش می‌دهد.

بنابراین می‌توان گفت اگر می‌خواهید رشد کنید و تاثیرات روانی جسمانی و روحی تمرینات خود را به وضوح ببینید باید خواب و استراحت کافی داشته‌باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟