آیا مساله ی امید به زندگی در سالمندی از دغدغه های شماست ؟ آیا تا به حال به فکر این بوده‌اید که در سال‌های پایانی عمر خود ورزش کنید؟ آیا در اطراف خود افراد سالمندی دیده‌اید که از محیط‌های ورزشی دور باشند؟ آیا ای ام اس می‌تواند به سالمندان نیز کمک کند؟

بله، ای ام اس یک روش تمرینی متمرکز بر تحریک عضلات با جریان‌های الکتریکی است که قادر است با توجه به توانایی و پتانسیل هر فرد، میزان و شدت تمرین با آن را تعیین کند. ما در این مقاله به بررسی متد تمرینی ای ام اس برای  سالمندان می‌پردازیم.

 

زمان سالمند شدن اغلب بعد از 55 تا 60 سالگی می‌باشد. حال با توجه به روحیات و توانایی‌های جسمی هر فرد، سن سالمندی نیز متغیر است. حال از مشکلات زندگی سالمندی عدم تمرکز بر روی برخی از حواص مثل: حس شنوایی، حس لامسه، حس بینایی و دیگر حس‌ها می‌باشد.

باید توجه داشت که سالمندان امید به زندگی را در خود به شدت رو به کاهش می‌بینند، از طرفی یکی از عوامل مهم و خوب در تنظیم فاکتور‌های سلامتی روحی و روانی و جسمی، ورزش است. برخی سالمندان به علت کهولت سن و مشکلات حرکتی گاهی قادر به راه رفتن نیستند و ورزش کردن برای آنها کمی دشوار است. حال متد تمرینی ای ام اس قادر است کمک شایانی به سالمندان کند و آنهارا نیز در کنار ورزشکاران جوان قرار دهد.

 

یک متد تمرین است که توسط جریان‌های الکتریکی، انقباضات عضله را تحت کنترل در می‌آورد و با توجه به شرایط ورزشکار، می‌توان شدت آن را کم یا زیاد کرد. یک ویژگی دیگر این دستگاه عمل به صورت نقطه و یا همزمان در نقاط مختلف بدن است. به این صورت که به شما امکان می‌دهد تا در شرایط مختلف بخشی از دستگاه را فعال کنید. مثلا برای آندسته از کهن سالان که قادر به فعالیت شدید نیستند، شما می‌توانید بخشی از عضلات پا را درگیر کنید و یا معلولین نیز تنها بخشی از بدن که سالم است را تمرین دهند.

حال آنکه برای ورزشکاران حرفه‌ای این دستگاه قادر است تمام عضلات در طول بدن را تحت تاثیر قرار دهد و بطور همزمان بخش زیادی از توده عضلانی را ورزش دهد. نکته‌ جالب تر اینکه فشار تمرینی در این متد، سه برابر بیشتر از تمرین‌های معمول می‌باشد. و برای این تمرین شما نیاز به فضای باز و ادوات فراوان ندارید.

 

امید به زندگی در سالمندی به شدت کاهش می‌یابد اما نکته‌ قابل توجه و اثربخش، ورزش است که قادر  است این امید به زندگی را در بافت سالمند جامعه به شدت بالا ببرد و روحیه در سالمندان را تقویت کند. یکی از مشکلات سالمندان حضور در باشگاه‌ها می‌باشد.

گروهی از سالمندان دچار مشکلات حرکتی‌اند و گروه دیگر نیز نمی‌توانند محیط پر تکاپوی ورزشی را تحمل کنند. حال برای هر دو دسته از این سالمندان، ای ام اس می‌تواند مفید باشد. برای مثال آن دسته از سالمندانی که برای رفتن به باشگاه مشکل دارند و یا محیط شلوغ باشگاه آن را رنجور می‌کند.

متد تمرینی ای ام اس قادر است به صورت مجزا و در محل شرایطی را فراهم آورد تا در منزل تمرین خود را انجام دهند. این گروه از سالمندان نیز گاهی دچار سکته‌هایی شده‌اند که بخش‌هایی از بدن آنها نیز از کار افتاده است. استفاده از ای ام اس قادر است سیستم عصب عضله را تقویت کرده و بافت‌های انتقال دهنده‌ عصبی آسیب دیده را تا درصد  زیادی بازیابی کند و کمک به بافت فلج شده می‌کند.

اما برای آن دسته از سالمندانی که در محیط‌های شلوغ ورزشی و ورزش‌های دسته جمعی شرکت می‌کنند، ای ام اس می‌تواند نکته قوتی برای ورزش و روحیه آنها باشد . چرا که این متد تمرینی به صورت گروهی نیز قابل اجراست. با این تفاوت که میزان و شدت تمرین برای هر فرد سالمند متفاوت است.

در سالمندان وجود بیماری‌هایی مانند فشار خون، قند، چربی، الزایمر و … رایج است و بیشتر خود را نمایان می‌کند. حال ورزش قادر است تاثیر بسزایی در کاهش چربی و کلسترول خون ایفا کند.

یکی از مشکلاتی که با افزایش سن با آن مواجه هستیم کاهش فرآیند سوخت و ساز بدن است. ورزش کردن این فرآیند را دوباره بازیابی می‌کند و به بدن کمک می‌کند تا سوخت و ساز به حالت نرمال خود برگردد. حال با ورزش کردن در سنین بالا می‌توان سوخت و ساز را افزایش داد و نتیجه مطلوبی گرفت. با افزایش سوخت و ساز میزان قند خون نیز به حال نرمال می‌رسد.

از لحاظ روحی روانی نیز دستگاه ای ام اس قادر است اثر زیادری بر سالمندان گذاشته و آنها را به آرامش فکری نزدیک کند. برای مثال با آزاد شدن هورمون‌های شادی بخش مثل آندولفین، روحیه سالمندان نیز بهبود پیدا می‌کند. حال اینکه این فرآیند برای سالمندان در ورزش‌های دسته جمعی بیشتر می‌شود.

با افزایش هورمون آندورفین، بالا رفتن امید به زندگی، ‌آرامش فکری به سالمند برگشته می‌شود و خواب آنها نیز در کمال آرامش صورت می‌گیرد و حال اینکه یک سالمند با گذراندن شبی در ‌رامش و خواب کافی، می‌تواند روز خوبی را پیش رو داشته باشد.

باید توجه داشت دستگاه ای ام اس قادر سیستم‌های قلبی عروقی، تنفسی، تناسب و هماهنگی عصب و عضله، تنظیم هورمون‌ها را در بدن به حالت نرمان برساند. این حالت نرمال باعث می‌شود که فرد از خوردن قرص‌ها و دارو‌ها دور باشد و عوارض داروها که در سنین بالا همراه با تخریب بیشتر است را به همراه نداشته باشد.

آرتروز نیز در سالمندی بسیار گریبان‌گیر سالمندان است. با ورزش کردن نیز این دردها بشدت کاهش پیدا می‌کند. حال ای ام اس نیز قادر است درد‌های مربوط به آرتروز را به شدت کاهش دهد، تا سالمندان در طول روز به راحتی و بدون درد کار روزانه خود را ادامه دهند.

 

دستگاه ای ام اس یک دستگاه تمرینی با متد جدید است، که پایه آن بر اساس تحریکات الکترونیکی  عضلات می‌باشد و برای تمرین کردن نیاز به فضای زیاد ندارد.

از طرفی با توجه به شرایط سنی و سلامت ورزشکار به شدت انعطاف‌پذیر است و سالمندان را قادر می‌سازد تا بتوانند استفاده از آن را به خوبی یاد گرفته و تمرین کنند.

همچنین بسیاری از سالمندان که دچار افزایش وزن هستند، می‌توانند با دستگاه ای ام اس به راحتی وزن خود را کاهش داده و فشار اضافه از مفاصل تحتانی خود را کم کرده و به زندگی بهتر با درد کمتری ادامه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟