دستگاه‌های بدن‌سازی از هر نوعی که باشند، چه دستگاه‌های سنتی و چه دستگاه‌های مدرن نظیر ای‌ام‌اس، به دستگاه‌ها و تجهیزاتی اطلاق می‌شوند که به وسیله آن‌ها تمام ورزشکاران در شاخه بدن‌سازی می‌توانند تمرین کنند و عضلات قوی و با فرمی زیبا و متقارن برای خود بسازند.

 

در این مقاله سعی داریم تفاوت بین دستگاه‌های بدن‌سازی و دستگاه‌های ای‌ام‌اس را بدانیم. پس با ما همراه باشید تا ابتدا درمورد دستگاه‌های بدن‌سازی بدانیم و سپس به شرح متد ای‌ام‌اس و دستگاه ای‌ام‌اس بپردازیم و تفاوت این دو را بدانیم. ولی قبل از پی بردن به این موضوعات، خوب است بدانیم که، دستگاه‌های بدن‌سازی به لوازمی گفته می‌شود که با استفاده از آن‌ها سوخت و ساز بدن بالا رفته و همچنین باعث تقویت، حجم بیشتر و در نتیجه قوی شدن عضلات می‌شوند. 

 

لوازم ورزشی بدن‌سازی

به طور کلی در همه باشگاه‌های بدن‌سازی، سه دسته مهم از وسایل بدن‌سازی داریم:

 

چرا باید از دستگاه بدن‌سازی استفاده کنیم؟

در زندگی‌های امروزی همه ما فرصت نداریم که دائما پیاده‌روی کنیم و یا ورزش‌های مختلفی انجام دهیم و یا مهم‌تر از همه این‌ها مکان مناسب برای پیاده‌روی یا ورزش در دست نداریم. بنابراین برای آماده نگه داشتن بدن خود نیازمند دستگاه‌های بدن‌سازی هستیم. 

 

دستگاه بدن‌سازی مدرن

دستگاه‌های بدن‌سازی مدرن دستگاه‌هایی هستند که قابلیت حضور چند دستگاه مختلف را در خود دارند. که به نسبت هزینه بالایی هم به خود اختصاص می‌دهند.

 

ای‌ام‌اس چیست؟

برای افرادی که مرتبا از دستگاه‌های ای‌ام‌اس استفاده می‌کنند، متد ای‌ام‌اس روشی است که باعث عضله‌سازی بیشتر، کاهش وزن، کاهش حجم و کاهش درد می‌شود بدون اینکه به مفاصل آسیب برساند.

 

به طور کلی، روش ای‌ام‌اس نسل جدیدی از روش‌های ورزشی است که با پوشیدن یک لباس مخصوص، جریان‌های الکتریکی ضعیفی به عضلات شما وارد می‌نماید. این جریان‌ها ضعیف‌اند اما کاری می‌کنند که نسبت به باشگاه‌های ورزشی، در مدت زمان کوتاه‌تری به هدفتان که همان عضله‌سازی و کاهش وزن است دست یابید.

 

 پس اگر جزو افرادی هستید که در طول روز زمان کمی برای ورزش دارید اما علاقه‌مندید که در همین زمان کوتاه، اندامی دلخواه داشته باشید، دستگاه ای‌ام‌اس می‌تواند به شما کمک کند.

 

الکترودهایی که از طریق این دستگاه به بدن متصل می‌شود، باعث می‌شوند پالس‌های الکتریکی ضعیف به ماهیچه‌ها وارد شده و ماهیچه‌ها را مجبور به انقباض کند. این تحریک الکتریکی چیز جدید و عجیبی نیست بلکه تقلیدی از همان روش سنتی ورزش است که در کنارش بهبود جریان خون نیز حاصل می‌شود.

 

برخی از فواید دستگاه ای‌ام‌اس

 

تفاوت‌های دستگاه‌های بدن‌سازی با دستگاه‌های ای‌ام‌اس

برخی از وسایل و تجهیزات بدن‌سازی برای بدنتان مضر است و ممکن است برای شما خطر آفرین باشند. بنابراین بهتر است از همه دستگاه‌های بدن‌سازی استفاده نکنید و به محض ورود به باشگاه ابتدا با مربی حاضر در سالن صحبت نموده و دلیل خود را برای حضور در باشگاه به وی شرح دهید تا مربی متناسب با اندام و خواسته شما، ورزش‌های مربوطه را در اختیارتان قرار دهد. 

 

باید بدانید که دستگاه‌های بدن‌سازی ساده هستند و می‌توان گفت که کمتر فایده‌ای را به بدن‌تان می‌رسانند. اکثر این دستگاه‌ها تنها یک عضله را درگیر می‌کنند. این به آن معنا است که شما به وسیله این دستگاه تنها یک عضله را به کار می‌گیرید و مکرراً، کالری کمتری خواهید سوزاند و در نتیجه بدن عضلانی را که آرزویش را دارید، با احتمال کمتری به دست خواهید آورد. یا این‌که زمان تولید عضله خیلی به طول خواهد انجامید. از همه مهم‌تر دستگاه‌های بدن‌سازی می‌توانند منجر به آسیب‌دیدگی نیز شوند. 

 

بعضی از دستگاه‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید در زیر آمده‌اند:

برای مثال، دستگاه پرس سینه نشسته: این دستگاه می‌تواند برای شما عضله‌هایی نامتقارن بسازد. مشخصا بین دو بازو با قدرت متفاوت، بازوی قوی‌تر پیروز میدان است و تمام مزیت‌های آن ورزش را از آن خود خواهد کرد. جهت اطمینان از این‌که هر دو طرف قفسه سینه‌تان به یک اندازه درگیر می‌شود، جداگانه وزنه بزنید.

 

دستگاه ساق پای ایستاده: ایده اصلی این دستگاه چیست؟ این‌که با عضله پشت ساق پایتان باری را بلند کنید، اما متاسفانه بیشتر این وزن به ستون فقرات فشار خواهد آورد. به این ترتیب یا متحمل قدری درد خواهید شد و یا پشتتان خمیده می‌شود.

 

دستگاه پرس‌پا خوابیده: پاهایی قوی که در تمام طول روز وزن بدنتان را تحمل می‌کنند، قطعا قدرت‌مند هستند. اما اگر دراز کشیده، پاها را بالای سر قرار دهیم، برای رسیدن به نتیجه ورزشی مطلوب، باید وزنی بیشتر از وزن بدن‌ به روی پا بیندازیم. چه اتفاقی می‌افتد؟ باید منتظر فتق دیسکی که به واسطه افتادن تمام آن وزن بر کمر به شما وارد می‌شود باشید.

و همچنین موارد دیگری که ذکر همه آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد.

 

اما باید بدانیم که دستگاه‌های ای‌ام‌اس برخی از مشکلات مربوط به دستگاه‌های بدن‌سازی را ندارند. برای مثال یکی از مزیت‌های دستگاه ای‌ام‌اس نسبت به دستگاه‌های بدن‌سازی این است که به صورت هم‌زمان همه عضلات بدن را درگیر می‌کند. یعنی این ‌گونه نیست که یک عضله را تقویت نموده و از عضله دیگر باز بماند.

 

 از طرفی این دستگاه برای افرادی که زمان کافی و یا انگیزه‌ای برای ورزش ندارند مناسب است. چرا که نتیجه گرفتن با آن به زمان کمتری احتیاج دارد. ای‌ام‌اس فقط به ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد که برابر با ۴ الی ۶ ساعت تمرین در باشگاه بدن‌سازی است. ای‌ام‌اس سلولیت‌های چربی که معمولا افراد با اضافه وزن بالا با این مشکل مواجه هستند را از بین برده و با استفاده از آن پیشرفت قابل توجهی بر روی فیبرهای عضلانی پایین تنه مشاهده خواهد شد.

 

همچنین می‌توان از آسیب‌های جسمانی مخصوصا در نواحی پایین کمر، زانو، شانه‌ها و همچنین صدمات عضلانی جلوگیری به عمل آورد.  از آن‌جایی که در این متد هیچ گونه وزنی بر روی مفاصل نیست به همین جهت از آسیب‌های مفصلی جلوگیری می‌شود.

 

نتیجه‌گیری

ورزش از هر نوعی که باشد، برای سلامت انسان مفید است. برای حفظ سلامت، کاهش وزن و افزایش عضله می‌توانید تحت نظر مربی، و بدون افراط، از دستگاه‌های ای‌ام‌اس استفاده کنید تا زمان رسیدن به هدفتان را کوتاه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟