تی آر ایکس یا TRX یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های بدن‌سازی و فرم‌های تناسب‌اندام به شمار می‌آید. TRX برابر Total Resistance eXercise به معنای کلی استقامت است.تمرکز اصلی تی آر ایکس بر روی تمرین عضلات و تناسب‌اندام، انعطاف‌پذیری، چربی سوزی، تعادل و بالا بردن استقامت بدن با بهره‌گیری از وزن بدن شخص ورزش‌کار است.

توصیه مهم

برای انجام تمرینات تی آر ایکس یا TRX باید حتماً زیر نظر یک مربی آشنا به تمرینات بدن‌سازی و تی آر ایکس فعالیت کنیم.

تاریخچه و وسایل دستگاه ورزشی تی آر ایکس

تی آر ایکس شامل: کش یا سیم تی آر ایکس که سازندهٔ آن یک افسر نیروی دریایی آمریکا بوده است، ابداع‌شده است.

مربیان و کارشناسان مطرح و باتجربه درزمینهٔ علوم ورزشی و سلامت و تند رسی بدن بر این باورند که: (ورزش تی آر ایکس یا TRX برگرفته‌شده از تجربیات نظامی، تحقیقات آکادمیک، کارشناسان ورزش و محققان عرصهٔ ورزشی جمع‌آوری‌شده است.

قواعد و اصول استفاده از دستگاه TRX

می‌توانید بندهای تی آر ایکس را به تکیه‌گاهی محکم مثل: (دیوار، سقف، درخت و …) ببندید تا با اطمینان خاطر بتوانید در یک سطح صاف به تمرینات خود بپردازید. (زاویهٔ بین تکیه‌گاه و زمین تمرین، زاویهٔ قائم (90 درجه) باید باشد.)

به این نکته مهم توجه داشته باشید که تنها با داشتن بندهای تی آر ایکس نمی‌توانیم به خود بگوییم ورزش‌کار درزمینهٔ TRX هستیم.

حتماً باید به قواعد و اصول آن آشنا و آموزش‌دیده باشیم، در کنار آن برای نتیجه‌گیری بهتر درزمینهٔ متابولیسم بدن، تغذیه و ورزش، رژیم‌های غذایی و سوخت‌وساز بدن اطلاعات کافی را به دست آوریم.

امتیازی مثبتی که دستگاه ورزشی تی آر ایکس نسبت به دیگر دستگاه‌های ورزشی دیگر دارد این است که؛ تمامی تمرینات را بدون استفاده از وزنه و دمبل‌های سبک و سنگین و فشارهای خارجی انجام می‌دهد.

امتیاز مثبت دستگاه ورزشی تی آر ایکس نسبت به دیگر دستگاه‌های ورزشی

امتیاز مثبت باعث می‌شود تا هرگونه فشار یا وزن اضافی که به ورزشکاران دیگر وارد می‌شود، حذف شود. همین امر از بروز هرگونه حوادث ورزشی و آسیب‌های احتمالی از ناحیهٔ پرس‌های سنگین جلوگیری می‌کند.

در ورزش تی آر ایکس یا TRX وزن خود ورزش‌کار به‌عنوان وزنه استفاده می‌شود و تمرکز آن بر تقویت عضلات، افزایش استقامت و تعادل است.از تی آر ایکس غیرازاین که در رشته‌های مختلف ورزشی دیگر استفاده می‌شود، جهت آماده‌سازی نیروهای آتش‌نشانی و نیروهای نظامی نیز به کار گرفته می‌شود.

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد تمرینات تی آر ایکس بر پایهٔ وزن افراد برنامه‌ریزی می‌شوند. بنابراین برای انجام تمرین‌های مفید و تأثیرگذار باید برنامهٔ تمرینی متناسب با اهداف و شرایط بدن خود داشته باشیم.

 دانش یک مربی تی آر ایکس

دانش یک مربی تی آر ایکس بر آناتومی حرکت بدن، مفاصل، تاندون‌ها و آگاهی از علم و شرایط عضلات لازم و ضروری است. عدم دانش کافی مربی صدمات زیادی را به بدن ورزشکار وارد می‌کند.

توصیه می‌کنیم شخصاً دست به اجرای تمرینات این رشته نزنید چراکه این رشته ورزشی به‌هیچ‌عنوان تجربی نیست!

مخالف و موافقین ورزش تی آر ایکس یا TRX

موافقین ورزش تی آر ایکس بر این باورند که ورزش تی آر ایکس باعث افزایش تحرک، استقامت و استحکام است،

طرفداران و علاقه‌مندان به ورزش تی آر ایکس

دوچرخه‌سواران و ورزشکارانی که به ورزش‌های یوگا و پیلاتس علاقه‌مند هستند به تی آر ایکس نیز علاقه‌مندند. ورزش تی آر ایکس برای ورزشکاری که می‌خواهد استقامت و پایداری خود را افزایش دهد بسیار مفید است.

مخالفین دستگاه ورزشی تی آر ایکس یا TRX

در مقابل برخی کارشناسان نیز نگاه مثبتی به کش‌های تی آر ایکس ندارند و احتمال می‌دهند کش‌ها به بدن آسیب بزنند مخصوصاً افرادی که دارای بدنی ضعیف و یا دارای سابقهٔ آسیب‌های مفصلی.

لاغری با ورزش تی آر ایکس

آیا می‌توان با ورزش تی آر ایکس (TRX) لاغر شویم؟ تأثیرات رشته ورزشی تی آر ایکس بر لاغری و کاهش وزن. ابتدا به بررسی این ورزش پرطرف‌دار می‌پردازیم.تی آر ایکس با تمرکز بر عضلات و ماهیچه‌های اندام میانی این قسمت از بدن را فعال می‌سازد. به‌تبع باقی عضلات و ماهیچه‌ها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

وقتی شما روی عضلات و ماهیچه فشار می‌آورید عضلات به سوختن چربی‌ها کمک می‌کنند و درنتیجه چربی‌های موجود در ناحیه کمر، شکم، پهلو، ران و بازوها و… شروع به سوخت‌وساز و تولید انرژی می‌کنند.

بنابراین پس از مدتی انجام تمرینات تی آر ایکس اغلب مشاهده می‌کنید که در ناحیه میانی و بازوها و ران اندام‌ها سفت‌تر شده و چربی کمتری در این نواحی به چشم می‌خورند.برای استفادهٔ حداکثری از تی آر ایکس، تمرینات ایروبیک و هوازی یا سه روز در هفته تمرین TRX را زیر نظر مربی کارآزموده ترکیب و اجرا کنید.

و

درنهایت برای دست‌یابی به نتیجه بهتر باید این ورزش با یک ورزش هوازی نظیر ایروبیک یا حتی پیاده‌روی ترکیب شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟