ماساژ‌ها چه فوایدی برای تمرینات متد ای ام اس دارند؟ آیا ماساژ می‌تواند برای بهبود آسیب‌های ورزشی مفید باشد؟

ارزش ماساژ ورزشی در ورزش با دستگاه ای ام اس جهت تسریع رفع خستگی عضلانی به وسیله بسیاری از محققین تأیید شده‌است. ماساژ ورزشی می‌تواند اثرات مکانیکی، فیزیولوژیک و روانی را به دنبال داشته باشد.

ماساژ، معجزه‌ای در تمرینات متد ای ام اس

ماساژ نه تنها ورزشکار متد ای ام اس را از نظر جسمانی آماده می‌کند، بلکه جلوی بروز بسیاری از صدمات ورزشی را نیز خواهد‌گرفت. در این مقاله با انواع ماساژ‌‌ها و تاثیرات آن آشنا خواهید‌شد.

ماساژ سوئدی

در این نوع ماساژ ضربه‌های طولانی، ورز‌دادن و حرکات با الگوی خاص انجام می‌شود. ماساژ سوئدی خون را در بدن‌تان به گردش در‌می‌آورد. این ماساژ باعث می‌شود ضایعات متابولیک ماهیچه‌ها تخلیه شوند و صدمات حین تمرین متد ای ام اس نیز سریع‌تر ترمیم گردند. همچنین ماساژ سوئدی باعث آرامش و آسودگی شده و استرس‌های فیزیکی و روحی را کاهش می‌دهد.

در این ماساژ، درمانگر از لوسیون یا روغن برای جلوگیری از سایش و کشیده‌شدن پوست استفاده می‌کند. این مواد باعث می‌شود که فشار‌‌های محکم حاصل از ماساژ با ملایمت و نرمی انجام شود.

ماساژ بافت‌های عمیق

این ماساژ قوی روی لایه‌های عمیق‌تر ماهیچه‌ها متمرکز است. ماساژ بافت‌های عمیق برای باز‌‌شدن و رهایی از گرفتگی ماهیچه‌های منقبض شده مناسب است. درمانگر حرکات را با فشار متوسط تا محکم اجرا می‌کند.

ماساژ بافت‌های عمیق غالبا برای ناهنجاری‌های مفصل، سیاتیک، جراحات ناشی از استرس مکرر و سندرم درد اسکلتی عضلانی استفاده می‌شود. از این ماساژ برای التیام‌یافتن درد‌ها استفاده می‌شود و کمتر برای آرام‌سازی کاربرد دارد.

 

ماساژ رفلکسولوژی

با این ماساژ چینی، درمانگران نقاط خاصی در پا‌ها که هرکدام مخصوص یکی از ارگان‌های داخلی است را تحریک می‌کنند که باعث ترشح آندروفین و افزایش انرژی می‌شود. در نتیجه سموم از بدن دفع شده و باعث تقویت متابولیسم می‌شود.

همچنین این نوع ماساژ باعث یک سکوت و آرامش ذهنی می‌گردد و سیستم اعصاب مرکزی را بهبود می‌بخشد. ماساژ رفلکسولوژی بسیار تسکین‌دهنده است.

 

ماساژ تایلندی

این ماساژ ، ترکیبی از یوگا، طب فشاری، کشش و ماساژ قوی است. ماساژ تایلندی به هدف کاهش استرس، بالا بردن انعطاف و افزایش دامنه حرکتی انجام می‌شود.

 ماساژ تایلندی هم به شما انرژی می‌دهد و هم بدنتان را ریلکس می‌کند. این ماساژ باعث تراکم ماهیچه‌ها شده، اکسیژن‌رسانی را افزایش داده و اسید لاکتیک و اندروفین را آزاد می‌کند.

در ماساژ تایلندی درمانگر از قسمت‌های مختلف بدن مانند آرنج‌ها، دست‌ها، زانو‌ها و پا‌ها استفاده می‌کند تا یک ماساژ با فشار معتدل تا سخت را اجرا کند.

 

ماساژ لنفاتیک

این ماساژ با تحریک مسیر‌های لنفاوی سبب بهبود تورم، درد و تغذیه بافت‌های موثر در ورزش ای ام اس خواهد‌شد.

 

ماساژ فشاری

در این ماساژ فشار‌های ریتمیک به عضلات وارد می‌آید و این امر سبب پر‌خونی عمقی و نرمی بافت‌ها خواهد‌شد. ماساژ فشاری عمدتا در ابتدای ماساژ و برای گرم‌کردن و آماده‌کردن عضلات، پیش از ماساژ‌های اختصاصی انجام می‌شود.

 

ماساژ فیبر‌های متقاطع

در این نوع ماساژ از تکنیک‌های مالشی برای ایجاد کشش و پهن‌تر کردن فیبر‌های عضلانی استفاده می‌شود.

 گاهی در این روش بر روی نقاط خاص عضله یا بافت‌های همبند اعمال نیرو می‌شود. از این ماساژ برای کاهش چسبندگی‌های نا‌مناسب همبندی و در جهت افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری استفاده می‌گردد.

 

ماساژ نواحی حساس و کلیدی

نواحی خاصی از بدن یا عضلات وجود دارند که تحریک آنها سبب کاهش حساسیت‌پذیری زیاد، اسپاسم عضلانی و درد‌های ارجاعی می‌گردد.

در ماساژ نواحی کلیدی تاکید بر روی ماساژ این نواحی است. در صورت عدم درمان و ماساژ این نواحی شاید فرد دچار درد‌های شدید و محدودیت‌های حرکتی گردد.

 ماساژ، معجزه‌ای در تمرینات متد ای ام اس

ماساژ رهایی فعال

روش رهایی فعال براساس ترکیبی از شدت فشار‌های مختلف است. این ماساژ باعث کاهش میزان آثار زخم و شکاف و کاهش کشش عضلات می‌شود. درمانگر ماساژ، سفتی و بافت نرم را ارزیابی می‌کند و سپس بر روی کشش کار می‌کند.

این یک نوع ماساژ ترجیحی برای درمان آسیب‌های خاص است. صدمات ساق پا، آسیب‌های همسترینگ و کف پا می‌توانند با این روش درمان شوند.

 

ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو از طب چینی مشتق شده‌است. این ماساژ شامل کشش بسیار و دستکاری مفاصل و عضلات می‌شود. این تکنیک ماساژ، روانکاری مفاصل را ارتقا می‌دهد بنابراین برای ورزشکاران متد ای ام اس می‌تواند موثر باشد.

شیاتسو کمک می‌کند تا از انسداد انرژی جلوگیری شود. این ماساژ کارآیی عملکرد‌های اصلی بدن را ارتقاء می‌دهد و باعث بهبود سلامت کلی می‌شود.

 

ماساژ تریگر‌پوینت تراپی

هدف اصلی در تریگر‌پوینت تراپی، گره‌های عضلانی و بافت‌های عضلانی خاص است. ماساژ‌تراپیست، گره‌ها را در عضلات پیدا می‌کند و با استفاده از فشار عمیق کار می‌کند. شدت فشار بالا آسیب را کاهش می‌دهد و درد را کم می‌کند.

 

ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی می‌تواند به بهبود کارایی ورزشکاران متد ای ام اس کمک کند. این ماساژ همچنین علاوه بر درمان سریع‌تر آسیب‌ها، باعث جلوگیری از صدمات جدید نیز می‌شود. در این ماساژ درمانگر ماهیچه‌هایی که بیشتر در ورزش استفاده می‌شود را بهبود می‌بخشد. همچنین این ماساژ به گشاد شدن عروق خونی کمک می‌کند. با زیاد شدن جریان خون، ضایعات بدن دفع شده و در نتیجه درد و تنش بدنی فرد کاهش می‌یابد.

در ماساژ ورزشی درمانگر چند نوع تکنیک ماساژ مختلف را باهم ترکیب کرده و فشار‌های معتدل تا سخت را با استفاده از لوسیون و روغن روی بدن فرد اعمال می‌کند.

ماساژ ورزشی، ماساژی است که از قبل، حین و و پس از تمرینات ورزشی متد ای ام اس به طور معمول استفاده می‌شود. هدف از این ماساژ آماده‌سازی ورزشکار در متد ای ام اس و افزایش عملکرد است.

 

کاربرد ماساژ تراپی ورزشی

ماساژ ورزشی امروزه توسط بسیاری از افراد در صنعت ورزش با دستگاه ای ام اس به عنوان بخشی از فعالیت و برنامه‌ی تمرینی و رقابتی، مورد پذیرش قرار گرفته‌است. به این معنی که ورزشکار می‌تواند در دوره‌ی تمرین وضعیت بهتری داشته و دوره‌ی ریکاوری مورد نیازش کاهش پیدا کند. ماساژ ورزشی به معنی جلسات تمرینی بهتر و مفیدتر می‌باشد.

 

شش تاثیر کلیدی در خصوص ماساژ ورزشی

۱.تحرک و انعطاف‌پذیری

ورزشکاران اغلب بر اثر ورزش زیاد عضلات خشک و سفتی دارند. ماساژ ورزشی می‌تواند عضلاتی را که به شدت تحت فشار هستند ریلکس کند. استفاده از این ماساژ پیش از تمرین متد ای ام اس، می‌تواند منجر به افزایش انعطاف‌پذیری و در نتیجه، کارکرد و بازدهی بهتر شود.

 

۲.کوتاه شدن دوره‌ی‌ ریکاوری

ورزش با دستگاه ای ام اس اگر به درستی اجرا نشود، می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی بدن شود. ماساژ ورزشی برای بدنی که با چنین استرسی مواجه است می‌تواند بسیار عالی باشد و باعث پیشگیری از آسیب شود.

دریافت یک ماساژ صحیح باعث افزایش جریان خون و لنف می‌شود که هر دو در فرآیند طبیعی ریکاوری بدن دخیل هستند. این ماساژ باعث افزایش سرعت دفع مواد زائد و بهبود سلامت بدن می‌گردد. با ماساژ تورم و التهابات مربوط به فعالیت‌های ورزشی متد ای ام اس هم کاهش پیدا می‌کند.

 

۳.تامین اکسیژن و مواد مغذی

وجود جریان خون به سمت عضلات برای ایجاد بافت‌های جدید و افزایش مقاومت بسیار حیاتی است. ماساژ می‌تواند با افزایش جریان خون به بافت‌ها، منجر به افزایش دسترسی به اکسیژن و مواد مغذی شود.

 

۴.کمک به دفع مواد حاصل از ورزش

اسید لاکتیک و اوریک اسید از فرآورده‌های جانبی تمرینات ورزشی هستند. با استفاده از ماساژ ورزشی می‌توان با افزایش جریان خون از میزان این مواد فرعی کاست و باعث دفع مواد زائد شد.

 

۵.فواید روانشناختی

یک ماساژ باکیفیت همراه با ورزش متد ای ام اس می‌تواند منافع بیشتری از فعالیت فیزیکی صرف داشته باشد. بدن و ذهن به یک اندازه قوی هستند. داشتن یک ذهن و روان آرام و متمرکز یک نکته‌ی کلیدی در تمرینات ورزشی با دستگاه ای ام اس به شمار می‌رود. ورزشکاری که دچار استرس است، نمی‌تواند به اندازه‌ی ورزشکاری با ذهن آرام و باز، توانایی‌های خود را نشان دهد.

 

۶.کاهش درد

درد بدن، نشان می‌دهد عضلات بدن تحت فشار زیاد هستند. ماساژ، جریان خون و لنف را در سراسر بدن افزایش داده و به این ترتیب، فرآیند توانبخشی و ترمیم آسیب‌ها هم سرعت پیدا می‌کند.

همچنین ماساژ می‌تواند درد‌های ناشی از اسپاسم‌های عضلانی را که یار همیشگی ورزشکار‌ها هستند را کاهش دهد.

فواید طلایی ماساژ ورزشی

 

مهمترین اهداف ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی به منظور آماده‌سازی، ریکاوری و بهبود عملکرد ورزشکار متد ای ام اس معرفی شده‌است. شخص ماساژ‌تراپیست با علم به هدف ورزشکار از ماساژ، شروع به ماساژ دادن شخص می‌کند. با توجه به اینکه با گذشت زمان تعداد ورزشکاران متد ای ام اس رو به افزایش است، احتیاج به ماساژ برای ورزشکاران متد ام اس نیز ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. امروزه ماساژ ورزشی به صورت معمول برای سرعت بخشیدن به ریکاوری ورزشکاران و بهبود عملکرد ورزش با دستگاه ای ام اس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماساژ ورزشی برای کشیدگی و دردهای عضلانی معجزه می کند. این ماساژ علاوه بر باز‌کردن گرفتگی‌ها از تشکیل بافت اسکار در محل آسیب جلوگیری می‌نماید. علاوه براین، ماساژ باعث می‌شود تا فیبر‌های جدید ترمیمی که داخل بدن تولید می‌شوند دقیقاً در راستای فیبر‌های عضلانی، رشد کنند. ماساژ ورزشی از آسیب‌دیدگی‌های احتمالی در آینده تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

دو نکته بسیار مهم در ماساژ ورزشی

  1. انتخاب نوع ماساژ با توجه به نیاز‌سنجی ورزشکاران متد ای ام اس
  2. علم و آشنایی کامل ماساژور با آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان

شناخت کامل بدن انسان باعث می‌شود تا ماساژ‌دهنده تشخیص بهتری برای انتخاب نوع و شیوه‌ی ماساژ داشته‌باشد. در نتیجه ماساژ‌دهنده می تواند کمک بیشتری به ورزشکار متد ای ام اس کند.

 

چهار نوع کلی ماساژ ورزشی

۱.ماساژ ورزشی قبل از رویداد ورزشی: این ماساژ معمولاً زمانی بین پانزده تا چهل و پنج دقیقه پیش از شروع تمرین متد ای ام اس انجام می‌شود. در حین انجام این ماساژ تمام تمرکز ماساژور روی نواحی‌ای است که بیشترین درگیری را داشته و ممکن است دچار کشیدگی شود.

۲.ماساژ ورزشی بعد از اتمام رویداد ورزشی: این نوع از ماساژ در بازه زمانی یک یا دو ساعت بعد از تمرین متد ای ام اس انجام می‌گیرد. هدف از این ماساژ بازگرداندن بافت‌های ورزشکار به حالت نرمال است.

۳.ماساژ ورزشی تجدید قوا: این نوع ماساژ در حین تمرین با دستگاه ای ام اس انجام می‌شود تا ورزشکار بتواند با نیروی بیشتری وارد میدان شده و آسیب‌دیدگی کمتری را تجربه کند.

۴.ماساژ توانبخشی ورزشی: ماساژ توانبخشی برای کاهش درد‌ها و آسیب‌دیدگی‌های فرد ورزشکار صورت می‌گیرد. هدف این ماساژ بازگشت سریع‌تر فرد ورزشکار به سلامتی پیش از تمرین بعدی با دستگاه ای ام اس است.

موارد منع ماساژ
•درجه حرارت بدن بیش از °37.8، یا احساس ناخوشی
• صدمات حاد
•ورید‌های واریسی
• سرطان
• هموفیلی
• بیماری‌های عفونی
• دیابت

 

چرا ورزشکاران متد ای ام اس نیاز به ماساژ دارند؟

بسیاری از افراد تعجب می‌کنند که ورزشکاران هم ممکن است به ماساژ نیاز داشته‌باشند. اما ماساژ منظم به ویژه ماساژ ورزشی مهم است و تاثیر مثبتی بر آمادگی روانی ورزشکار متد ای ام اس دارد. ماساژ‌ها عملکرد ورزشکاران را افزایش داده و به بهبود گرفتگی‌های ناشی از ورزش سنگین و استرس کمک می‌کنند. یک ورزشکار باید یک ذهن و بدن آرام داشته‌باشد تا سریع، هوشیار و کار‌آمد باشد.

مهم است که بدانیم اگر یک ورزشکار برای آسیب عضلانی خود را تسلیم کند، می‌تواند یک مشکل دائمی به وجود آید. بدون ماساژ ورزشکار، پس از آسیب ممکن است قادر به ارائه یک عملکرد مشابه نباشد.

میزان ماساژ برای ورزشکاران

تعداد دفعاتی که یک ورزشکار متد ای ام اس باید ماساژ بگیرد، بستگی به استرس عضلانی و میزان خستگی عضلاتش دارد. با این حال، لازم نیست که یک ورزشکار متد ای ام اس تنها زمانی که نیاز به ماساژ را احساس کرد فقط ماساژ بگیرد. ماساژ به طور مرتب، می‌تواند ذهن و بدن او را آرام کرده تا بتواند در عملکرد خود به بهترین شکل ممکن تمرکز کند.

 

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله نیز مطالعه نمودید، ماساژ دارای فواید بسیار زیادی برای ورزشکاران متد ای ام اس است. بسیاری از ورزشکاران برای ریکاوری بعد از تمرین با دستگاه ای ام اس از این دوپینگ و تکنیک مجاز استفاده می‌کنند.

 به خاطر داشته‌باشید که حتماً خواسته و نیازتان را به ماساژور اعلام نموده و نزد افراد خبره و حرفه‌ای بروید. ماساژ به ورزشکار متد ای ام اس کمک می‌کند تا در عضلات خود احساس درد کمتری داشته‌باشد.

ماساژ باعث می‌شود ورزشکار از استرس‌های ناشی از فعالیت ورزشی متد ای ام اس سریع‌تر رهایی یافته و به فرم طبیعی خود بازگردد. ماساژ احساس آرامش و رضایت‌مندی بیشتری از فعالیت ورزشی و بدنی را برای ورزشکار متد ای ام اس به ارمغان می‌آورد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟