در این مقاله قصد داریم تا با یکی از روش‌های نوین ورزش و لاغری که به تازگی سر و صدای زیادی به پا کرده است آشنایی پیدا کنیم و بتوانیم با توجه به مزایا و معایب ورزش EMS در مورد استفاده و یا عدم استفاده از آن اطمینان پیدا کنید.
EMS که کوتاه شده ی عبارت Electrical Muscle Stimulation می‌باشد به معنای تحریک الکتریکی عضله است. در واقع دستگاه EMS پالس‌های الکتریکی تولید می‌کند و به وسیله الکترود به عضلاتی که مد نظر است وصل می‌شود و به این شکل تعداد و شدت انقباض در ثانیه افزایش پیدا می‌کند. می‌توان این طور در نظر گرفت که EMSدستگاهی برای تحریک کردن بیشتر عضلات است و نمی توان آن را ورزش محسوب کرد. این روش نسبت به سایر ورزش ها از هزینه بالاتری برخوردار است ولی نظر علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده که گویای ویژگی های خاص این روش می باشد.

 

مزایای ورزش ای ام اس

از آنجایی که هر عاملی مزایا و معایب خاص خود را دارد. دستگاه ای ام اس نیز فواید و ضررهای مخصوص به خود را دارد که لازم است قبل از تصمیم‌گیری نسبت به آنها آگاهی پیدا کنید.

در ادامه مقاله به بررسی مزایا و معایب ورزش ای ام اس به صورت جداگانه خواهیم پرداخت:

مضرات ورزش ای ام اس

ای ام اس هم ممکن است دارای معایبی باشد. موردی که بیشتر از همه به عنوان عوارض ورزش ای ام اس مطرح می شود، تمرین زدگی می باشد، به طوری که فرد رغبتی برای انجام مجدد این حرکات ندارد.

در این روش نمی‌توانید شدت تمرینی که انجام می‌دهید را احساس کنید و در واقع بدن به فرصتی نیاز دارد تا بتواند شدتی که به آن وارد می‌شود را متوجه شود. به همین خاطر اگر فرد زمان کافی برای ریکاوری در نظر نگیرد ممکن است نتواند اهداف مطلوب خود را کسب کند. از دیگر مضرات ems  برای کسانی است که مشکل قلبی عروقی دارند و استفاده از دستگاه ای ام اس برای آنها می‌تواند خطرناک باشد. به همین خاطر لازم است تا فرد زیر نظر مربی و یا متخصصی که در جریان شرایط جسمانی و وضعیت سلامتی وی باشد حرکات را دنبال کند. جلسات طولانی مدت که با امواج با فرکانس بالا انجام می‌شوند می‌توانند سبب بروز آسیب‌های عضلانی حتی در افراد حرفه‌ای شود. بیست دقیقه در هر جلسه کافیست تا شاهد تغییرات حاصل از آن باشید.
از دیگ عوارض دستگاه ای ام اس می‌توان به آسیب دیدگی عضله اشاره کرد که می‌تواند در اثر هرگونه فشار فیزیکی شدید بر بدن فرد ایجاد گردد. این فشار می‌تواند بافت عضلات را تحت تاثیر قرار بدهد و سبب آسیب رسیدن به کلیه شود.
هم‌چنین افرادی که در دوران بارداری، قاعدگی و یا در سایر شرایط خاص هستند نیز نباید از این فناوری استفاده کنند.

البته تمام عوارضی که گفته شد، درهر فردی متفاوت است. و ممکن است شما پس از انجام ای ام اس هیچ کدام از عوارض گفته شده را تجربه نکنید.

فواید ورزش ای ام اس

ورزش و لاغری به کمک دستگاه ای ام اس
این روش معمولا بیشتر توسط افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تمایل دارند تناسب اندام و فرم بدن خود را به شکلی سریع و موثر بهبود بدهند. برخی از افراد به دلیل مشغله‌های زیاد نمی‌توانند به طور منظم ورزش را دنبال کنند به همین خاطر باید روشی را مورد استفاده قرار دهند که در کمترین زمان نتیجه مثبتی را برایشان رقم بزند. به عبارتی دستگاه EMS می‌تواند به عنوان یک ابزار اثربخش برای توانبخشی به عضلات بعد از آسیب نیز مورد استفاده قرار بگیرد. این تکنولوژی می‌تواند برای کسانی که مدت زمان زیادی تحرک نداشته‌اند و یا اندام متناسبی ندارند نیز مفید باشد.
در واقع این دستگاه می‌تواند به ترمیم بافت‌های آسیب دیده کمک شایانی کند. فرضا افرادی که در قسمت کمر دچار آسیب شده‌اند و حتی قادر به فعالیت‌هایی مثل پیاده روی نیستند هم می‌توانند با استفاده از روش EMS فعالیت‌های خود را مجددا شروع کنند.

تعدادی از فواید ورزش ems
هم چنین ورزشکاران می‌توانند از آن به عنوان ابزاری برای ریکاوری بعد از ورزش کردن استفاده کنند. از مزایای دیگر این روش می‌توان به درمان آسیب‌های فیزیکی اشاره کرد که بدون هیچ‌گونه فشار اضافی بر روی تاندون ها و مفاصل اعمال می شود. به این شکل مفاصل بدون هیچ آسیب اضافه ای بازسازی و ترمیم می شوند.
از دیگر فواید ورزش ای ام اس می‌توان به قابلیت از بین بردن سلولیت و ترمیم سلول های سطحی توسط دستگاه ای ام اس اشاره کرد. از طرفی قادر خواهید بود تا به اندام خود فرم دهید و بدن زیباتری داشته باشید. هم چنین به کمک این روش از بین رفتن چربی‌های زائد اندام ها را شاهد خواهید بود. چرا که این روش متابولیسم بدن را بهبود می‌بخشد.

برای دریافت اطلاعات دقیق درباره‌ی ورزش EMS با ما تماس بگیرید 02126292892

نکته‌ای که در مورد تکنولوژی EMS بهتر است مدنظر داشته باشید این است که در زمانی کمتر از یک ساعت و به تنهایی قادر نیست تا تغییرات چشمگیری در اندام شما به وجود آورد و باید به عنوان یک مکمل در کنار ورزش‌های هوازی و یا قدرتی دیگر انجام شود تا به فرایند عضله سازی کمک کند. هم‌چنین این روش نباید بیشتر از سه بار در هفته مورد استفاده قرار بگیرد.

ورزش در باشگاه همراه با دستگاه ای ام اس ems
از دیگر روش‌هایی که برای عضله سازی می‌توان در نظر گرفت ورزش‌های هوازی هستند که نسبت به روش EMSاز هزینه پایین‌تری برخوردار هستند اما ورزش‌های هوازی بری اینکه فرم دلخواه شما را برای عضله‌هایتان ایجاد کنند به زمان بسیار زیادی نیاز دارند. به همین خاطر ورزش‌های هوازی برای افرادی که می‌خواهند در زمان کوتاه‌تری عضله سازی کنند گزینه مناسبی نخواهد بود.
عضله سازی به کمک دستگاه EMS در کنار دیگر مزیت های این روش از جمله کمک به ترمیم سلولی و از بین بردن سلولیت اشاره کرد که گران‌تر بودن این روش را نسبت به ورزش های دیگر به خوبی توجیه می‌کند.
به طور کلی مزایای دستگاه ای ام اس را می‌توان در این 4 دسته تقسیم بندی کرد: افزایش حداکثر قدرت ابزاری برای بهبود، ابزاری برای توان‌بخشی و ابزاری برای پرورش عضلات.

از جمله نکاتی که باید در مورد روش ای ام اس در نظر داشته باشید این است که فرد نباید بعد از رسیدن به نتیجه مطلوب کار با این دستگاه را ترک کند چرا که ماهیچه‌های فرد، ضعیف شده و مجددا به حالت اولیه بر می‌گردد. مشابه همان اتفاقی که با ترک کردن ورزش سنتی هم رخ می‌دهد. از این رو با دو یا سه جلسه تمرین در هر هفته قادر خواهید بود ضمن آن که به اندام ایده آل خود برسید آن را حفظ کنید.

ای ام اس چه کاربردی دارد؟

ای ام اس ابتدا در قرن ۱۸ ابداع شد و کاربرد آن برای درمان مشکلات اسکلتی و عضلانی بوده است. ای ام اس بدون انجام هیچ حرکتی باعث تحریک عضلات می شود و کم کم روال ترمیم و رفع آسیب ها اتفاق می افتد همچنین  ای ام اس باعث می شود قدرت عضلانی تا ۴۰٪ افزایش یابد. کاربرد دیگر ای ام اس این است که ورزشکاران برای ریکاوری از این دستگاه استفاده می کنند.

در سال های اخیر ای ام اس به عنوان یک ورزش تناسب اندام معرفی شده و کمپانی ها دست به تولید جلیقه و لباس هایی که کل بدن را در برمی گیرد زده اند.

آیا تمرینات ای ام اس باعث لاغری می شود؟

جلیقه ها و لباس هایی که برای این تمرینات طراحی شده اند، باعث تحریک عضلات و در نهایت رسیدن به اندام دلخواه و مناسب خواهند شد.

بعضی از افراد به دنبال راهی برای رسیدن سریع به وزن مورد نظر خود هستند و برای لاغر شدن تمام راه های موجود را امتحان می کنند. ای ام اس ممکن است یکی از گزینه های شما برای لاغری باشد اما از معایب ورزش ای ام اس این است که  احتمال دارد نتیجه قطعی از این روش ها نگیربد.

ای ام اس راه مناسبی برای لاغری می باشد، شاید بتوان یکی دیگر از  معایب دستگاه ای ام اس را هزینه تهیه آن دانست. البته ورزشگاه های مجهز و با کیفیت دارای این دستگاه می باشند و شما می توانید با مراجعه به این ورزشگاه ها از دستگاه ای ام اس استفاده کنید. در این حالت دیگر نیازی نیست این وسیله ورزشی مفید را تهیه کنید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره کاملا رایگان با ما تماس بگیرید 02126292892

آیا تمرینات ای ام اس با درد همراه است؟

تمرینات ای ام اس به هیچ وجه دردناک نیست، دستگاه ای ام اس پالس های الکتریکی را به صورت خیلی ضعیف به بدن منتقل می کند و بعد از گذشت زمان کوتاهی بدن به این پالس ها عادت می کند، اما به هیچ عنوان ای ام اس با درد همراه نیست.

آیا تمرینات ای ام اس محدودیت سنی دارد؟

با توجه به مضرات ورزش ems برای سنین کمتر از 16 سال، تمرینات ای ام اس برای این گروه توصیه نمی شود. در عین حال محدودیت سنی برای افراد بالاتر از این سن وجود ندارد.
مربی ها با توجه به مضرات ems حرکات را برنامه ریزی و پیاده سازی می کنند که کمترین آسیب به بدن وارد شود. همانطور که پیش از این گفته شد بدون برنامه ریزی ممکن است به بدن خودتان آسیب بزنید. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم، تمرینات خود را بر اساس برنامه دقیق مربی مربوطه پیش ببرید.

دستگاه ای ام اس چند نوع است؟

دستگاه های ای ام اس ۲ نوع هستند. نوع اول مدل بی سیم و نوع دوم باسیم است و هر دوی این دستگاه ها راه و روش خاصی برای استفاده دارند. در نوع بی سیم آن یک تبلت مدیریت دستگاه را به عهده دارد.

آیا دستگاه ای ام اس برای سیستم عصبی خطر آفرین است؟

خیر، پالس های دستگاه ای ام اس هیچ نوع خطری برای سیستم عصبی و مغز ندارد، این پالس ها به صورت امواج ناچیز انتقال می یابد و خطری انسان را تهدید نمی کند. در این زمینه آزمایش های متعددی در سراسر جهان انجام شده است که نتایج همگی نشان دهنده، بی خطر بودن این پالس هاست.

چه افرادی نمی توانند از دستگاه ای ام اس استفاده کنند؟

بسیاری از افراد منعی برای استفاده از دستگاه ای ام اس ندارند، اما با توجه به مضرات ems برای برخی افراد اگر دچار مشکلات جسمی و یا شرایط زیر هستید، نباید از دستگاه ای ام اس استفاده کنید:

  • افرادی که مبتلا به تشنج هستند.
  • افرادی که به سرطان مبتلا هستند.
  • بیماران هموفیلی.
  • افرادی که بیماری های عفونی دارند.
  • افراد مبتلا به فشار خون.
  • افرادی که بیماری پوستی دارند.
  • افرادی که تومور دارند.
  • افراد مبتلا به ام اس و بیمارهای عصبی .
  • افرادی که باردار هستند.
  • افرادی که دچار بیماری های قلبی هستند.
  • افرادی که دچار مشکلات گردش خون هستند.

مزیت دستگاه ای ام اس در هنگام تمرین چگونه است ؟

نحوه کار دستگاه ای ام اس به نحویست که تمامی قسمت های بدن درگیر ورزش و حرکات می شوند، همچنین مزیت دیگر این دستگاه ترمیم سلول های دچار آسیب و مشکل است. ورزشکارانی که دچار آسیب های بدنی شده اند، می توانند با استفاده از این دستگاه از افت بدنی خود جلوگیری کنند. و دوباره قوای بندی خود را بدست بیاورند.

نتایج بدست آمده از تحقیقات درباره تاثیر ای ام اس برای درمان بیماری ها چگونه است؟

بر خلاف تصور عموم مردم، این دستگاه تنها برای لاغری استفاده نمی شود، بلکه در بسیاری از موارد می تواند در درمان بیماری ها اثر فوق العاده داشته باشد. درادامه به بخشی از این موارد اشاره می شود:

  • عضلات کف لگن بازسازی و تقویت می شوند.
  • گردش خون افزایش می یابد.
  • پوست شفاف می شود.
  • چربی های بدن کم می شود.
  • باعث افزایش روند رشد خواهد شد.
  • برطرف شدن افسردگی به علت افزایش وزن.
  • کم شدن وزن.
  • رسیدن به اندام دلخواه.
  • کم شدن سلولیت.
  • جلوگیری از تکرر و بی اختیاری ادرار.
  • ترمیم قسمت هایی که بعد از عمل های جراحی دچار تحلیل شده اند.

توصیه های غذایی برای افرادی که به روش ای ام اس ورزش می کنند، چیست؟

ای ام اس ورزشی سنگین بوده و انرژی قابل توجهی نیاز دارد، از این رو به منظور جلو گیری از عوارض ورزش ای ام اس لازم است مقدار زیادی آب به بدن برسد، بهتر است میزان مصرف آب مشخص شود، طوری که نیم لیتر آب قبل از شروع تمرینات و ۲۵۰ سی سی در هنگام تمرینات و نیم لیتر دیگر بعد از تمرینات مصرف شود.
بدن برای جبران انرژی علاوه بر مصرف آب به منابع دیگر هم نیاز دارد و باید موارد مورد نیاز بدن با مصرف کربوهیدارت ها، میوه ها و سبزی ها و غذاهایی که کلسیم و منیزیم و سدیم دارد و همچنین مصرف ویتامین هایی مانند ب۱ و ب ۱۲ و سی جبران شود.

امیداوریم با خواندن این مقاله با مزایا و معایب ورزش ای ام اس به خوبی آشنا شده باشید. در صورتی که شرایط استفاده از دستگاه EMS را داشته باشید و در شرایط جسمانی خاصی نباشید، این روش می‌تواند در کنار ورزش‌های هوازی و یا قدرتی، با توجه به مزایای قابل توجهی که دارد به عنوان یک مکمل ویژه به شما در رسیدن به اهداف مطلوبتان کمک کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟