ورزش و روزه داری

یکی از ماه هایی که مورد استقبال ایرانیان قرار میگیرد، ماه مبارک رمضان است ، ماهی که در آن از نظر بسیاری افراد خیر و برکت در آن وجود دارد ، ماه رمضان انسان ساز و ماه نزول برکات بود ، که باعث خواهد شد تا انسان هایی که کامل تر هستند از فواید این ماه به خوبی بهره ببرند.  ورزش کردن یکی از اقداماتی است که همواره به ان توصیه بسیاری شده است. چرا که ورزش برای سلامت جسم و روح انسان ها مورد نیاز است. خیلی از مردم این سوال را در ذهن خود دارند که آیا ورزش کردن در ماه مبارک رمضان خوب است یا بد ؟

باید به شما بگوییم که ورزش زمانی که به صورت اصولی و صحیح دنبال شود هیچ ضرری نداشته بلکه دارای فواید بسیاری نیز  خواهد بود. ورزش در ماه مبارک رمضان باعث خواهد شد تا استرس ورزشکاران کم شده و صبر و تقوای بالایی به دست آورند. ورزش کردن در ماه رمضان باعث خواهد شد تا چربی ها در بدن تجمع نکرده و عمل سوخت و ساز بدن به راحت صورت گیرد. به همین جهت آن دسته از ورزشکارانی که همواره روزه می­گیرند کمتر دجار مشکلاتی از قبیل مشکلات گوارشی و قند و خون خواهند شد.

روزه مانع ورزش کردن نیست

دسته ای از ورزشکاران هستند که تصور می­کنند روزه گرفتن باعث خواهد شد تا ساختار بدنی آن ها بهم ریخته و از شکل ورزشی خود خارج شود در صورتی که این افراد می توانند با داشتن یک برنامه قوی و مقوی انرژی مورد نیاز غذایی خود را ذخیره کرده و بدون مشکل به ورزش کردن بپردازند. و این نکته را به یاد داشته باشید که ماه مبارک رمضان هم یک ورزش است، ورزشی برای روح.

زمان ورزش

در مورد زمان ورزش در ماه مبارک رمضان اختلاف نظراتی وحود دارد، اما اغلب متخصصین بر این معتقد هستند که بهترین زمان ورزش در ماه مبارک رمضان 4 ساعت بعد از افطار کردن است. همچنین این افراد معتقدند که مسابقات ورزشی که بعد از افطار صورت می گیرد از نظر علمی قابل پذیرش نخواهد بود. ورزش کردن بلافاصله بعد از افطار خطرات زیادی را در پی دارد که برخی از آن ها عبارت اند از: خستگی ، وارد آمدن فشار بر سیستم عصبی ، مفصلی ، گوارشی و به ویژه عضلانی است ، که در نهایت ممکن است موجب بیماری ها و آسیب های ورزشی شود. زمانی که شما مدتی پس از افطار به ورزش کردن بپردازید باعث خواهید شد تا بدن در زمان مناسب غذارا هضم کرده و خون به راحتی در عضلات افراد جریان پیدا کند.

خواب

یکی از مواردی که همواره به ورزشکاران توصیه می­شود قضیه خواب است که در همه زمان ها به شدت توصیه می­شود . در ماه مبارک رمضان نیز توصیه می­شود شب ها زود بخوابید تا بتوانید در هنگام سحر 1:30 قبل از اذان برخیزید. با این کار شما مدت زمان کافی برای دریافت غذا و مایعات را به به معده خواهید داد و از تجمع ان ها جلوگیری می­کنید. در اینصورت هضم غذا نیز آسان تر شده و معده نیز دچار زحمت نخواهد شد.

همچنین ورزشکاران باید به یاد داشته باشند تا در ماه مبارک رمضان مقدار پروتئین دریافتی خود را به اندازه نیازشان دریافت کنند، به صورت مثال دریافت حدود 15 الی 20 درصد از کل انرژی روزانه به صورت پروتئین برای بدن کافی خواهد بود. چرا که لازم است بدانید مصرف بیش از اندازه پروتئین باعث تشکیل مواد زائد در خون خواهد شد و این مواد زائد احساس خستگی را به ورزشکار در هنگام ورزش کردن منتقل خواهند کرد. در صورتی که فردی بعد از افطار قصد تمرین ورزش سنگین یا مسابقه ورزشی را دارد ، بهتر است قبل از شروع مسابقه ، هنگام افطار از گوشت ، زرده تخم مرغ و ماهی استفاده کند . مصرف مایعات فراوان از جمله آب میوه ها قبل از انجام تمرینات ورزشی هم مناسب خواهد بود .

ناراحتی های گوارشی

برای جلوگیری از بروز ناراحتی های گوارشی لازم است تا روزه داران از مصرف زیاد غذاهای شیرین یا چرب مانند زولبیا و بامیه در هنگام افطار یا سحر پرهیز کنند. همچنین مصرف برخی از مواد غذایی مانند سس مایونز ، خامه ، سوسیس و کالباس نیز در افطار یا سحر را از برنامه غذایی خود حذف کنید. چرا که مواد غذایی نام برده زمینه بروز ناراحتی های گوارشی برای افراد را فراهم می­کنند.

برای اینکه دچار عوارض بیشتری برای دستگاه های گوارشی نشوید باید از خوردن چرب ، حیم و نفاخ ، محرک و پر نمک در افطار و سحر پرهیز کنید . همچنین به یاد داشته باشید که برای تامین قند خون مورد نیاز افراد باید سه وعده غذایی در دستور برنامه خود داشته باشند که این سه وعده غذایی در ماه مبارک رمضان شامل سحر، افطار و شما است. البته به یاد داشته باشید که مصرف مواد غذایی در دو وعده نیز کفایت می­کند که این دو وعده شامل سحر و افطار می­شوند. بهتر است که غذای مصرفی شما در وعده سحر از ویژگی غذایی که در هنگام ناهار استفاده می­کنید، پیروی کند.

 

در ماه مبارک رمضان استفاده از برنامه غذای متنوع و متعادل شامل 5 گروه اصلی غذا یعنی : نان و غلات + میوه ها + سبزیجات + گوشت و حبوبات و تخم مرغ + شیر و لبنیات برای حفظ سلامت بدن و تأمین انرژی و نیازهای تغذیه ای بدن توصیه می شود . استفاده از خرما در ماه مبارک رمضان به خصوص در هنگام افطار برای تأمین قند خون فرد روزه دار بسیار مؤثر خواهد بود. همچنین لازم به ذکر است تا روزه داران سعی کنند به جای غذاهای چرب و سرخ شده، از غذاهای آب پز و بخار پز استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟