المپیک در گذشته

بازی­های المپیک در ابتدا یک جشن مذهبی تلقی می­شد که به منظور احترام گذاشتن به پادشاه خدایان یونان ( زئوس ) صورت گرفته بود. به همین دلیل این مسابقات در صحن او برگزار می­شد. بازی های المپیک به صورت دوره ای هر 4 سال یک بار و از سال 776 قبل از میلاد انجام می ­شد.

از گذشته های دور مردم افسانه های زیادی را  پیرامون این مسابقات نقل قول کرده اند که اکنون به برخی از آن ها اشاره ای خواهیم داشت:

بر اساس یک داستان، هرکول (که در اساطیر یونانی نیم خدا بود) آن را جهت تجلیل از فتوحات بی نظیرش بوجود آورد. بر اساس افسانه های دیگر زئوس و کرونوس، دو خدای یونان باستان، با یکدیگر بر سر فرمانروایی المپیا به جدال برخاستند که نهایتاً زئوس به پیروزی نائل آمد. بر اساس این داستان مسابقات المپیک یادبود این پیروزی است.

در زمان های گذشته تنها مردان یونانی که آزاد (و نه برده) متولد شده بودند می‌توانستند در مسابقات در جشن مذهبی زئوس شرکت کنند. زنانی که مجرد بودند در تاریخ دیگری به احترام هراه همسر زئوس و مادر هرکول، به مسابقه می­پرداختند. زنهای ازدواج کرده حق شرکت در مسابقات را نداشته و در صورت مخالفت باید بهای آن را با جانشان می­پرداختند.

اهمیت مسابقات المپیک در بین یونانی­ها :

مسابقات المپیک از گذشته تا حال در میان یونانی­ها از اهمیت بالایی برخوردار بود به گونه ای که مورخین یونانی در گذشته های دور از آن به عنوان یک واحد اندازه گیری استفاده می­کردند. به صورتی که یک المپیاد برابر 4 سال بود.

مسابقات المپیک در ابتدا فقط مسابقه دو را شامل می­شد. اما با گذشت زمان کشتی، بوکس و پرش نیز به آن اضافه شدند. شرکت کنندگان حاضر در آن افرادی بودند که ثروت و زمان کافی برای پرداختن به انجام تمرینات ورزشی را در اختیار داشتند.

لازم به ذکر است تا بدانید افراد شرکت کننده در این مسابقات به صورت شخصی شرکت می­کردند و نه به عنوان نمایندگان از شهر یا ناحیه ای خاص. تمرکز اصلی این مسابقات بر روی ویژگی های مردانه مانند قدرت و ورزیدگی که فرهنگ یونانی آن زمان ارج می نهاد پایه گذاری شده بود.

سنت متفاوت

در ناحیه مدیترانه در زمان های گذشته بر خلاف اکنون که بر پوشش و پوشیدگی تاکید دارد، شرکت کنندکگان به صورت برهنه به انجام مسابقات می­پرداختند. به طور مثال (کلمه «ژیمناستیک» به عنوان مثال از کلمه یونانی به معنی «برهنه» می­آید)

تاریخدانان و مورخین نظریات متفاوتی را جهت اشاره به این موضوع ارائه داده اند: حضور برهنه در بین عموم مردم بدون اینکه شخص تحریک جنسی بشود نشانگر کنترل شخص بر خودش است یا لخت بودن بخشی از مراسم مذهبی بود که بر مفهوم گذرا بودن تأکید می­کرد یا عقیده به اینکه برهنگی قدرت جادویی به آنها در مقابل صدمات می داد و یا اینکه برهنگی لباس مخصوص افراد از طبقه بالا بود. چیزی که به هر حال مشخص است این است که یونانی ها برهنگی را خجالت آور نمی­دانستند.

در زیر و روی تاریخ یونان و آثار کشف شده به سال ۷۶۶ پیش از میلاد مسیح برخورد می‏کنیم که «تیمائوس» نخستین مورخ یونانی در نوشته‏های خود از مردی بنام «کره ابوس» یاد کرده‌است که در راه رفتن از همه سریعتر بوده‌است. در این مسابقات افراد با رده های سنی مختلف به مبارزه می­پرداختند. همچنین در حاشیه این مسابقات، مسابقاتی همچون شهر و شاعری و موسیقی و … نیز برگزار می­شد. در سال 394 امرابتور روم برگزاری جشن های المپیا را تعطیل کرد. این تعطیلی طولانی مدت عواقب جبران ناپذیری را برای مردم به همراه داشتو چرا که باعث ویرانی المپیا و نیایشگاه زئوس که نماد قدرت و پهلوانی بود شد.

احیا مجدد در دوران مدرن

یک باستان شناس که متعلق به کشور آلمان بود درباره المپیا به جست و جو پرداخت و آثار بی نظری را کشف کرد. با کشفیات این فرد آلمانی، فکر زنده کردن مجدد این بازی ها قوت گرفت و با اینکه راه انداختن مجدد این بازی ها امری بود دشوار اما فردی فرانسوی به نام «پی‌یر بارون دوکوبرتن» با کمک همراهان و دوستان خود در سال 1889 در پاریس مجمعی را تشکیل داد و از نو این بازی ها را با قوانین جدید شکل داد.

بازی های المپیک از سال 1896 مجددا راه اندازی شد و اولین دوره آن نیز در آتن انجام شد. بعد از آن این بازی ها به صورت دوره ای و هر 4 سال یکبار در یکی از نقاط جهان صورت می­گیرد. از سال 1896 تا به امروز تمامی دوره های آن به جز سه دوره که به دلیل جنگ جهانی اول و دوم تعطیل شد برگزار شده است.

رشد المپیک:

در اولین دوره برگزاری مسابقات المپیک در سال 1896 تنها 245 شرکت کننده و از 15 کشور جهان حضور داشتند. اما این امار به 11.100 نفر از 202 کشور مختلف در المپیک تابستانی که در آتن برگزار شد رسید. همچنین لازم است بدانید تعداد افراد شرکت کننده در المپیک زمستانی از تعداد افراد شرکت کننده در المپیک تابستانی بسیار کمتر هستند..

پرچم و شعار المپیک:

پرچم المپیک به منظور رساندن پیامی به مردم طراحی شده است. همانطور که می­بینید زمینه این پرچم سفید رنگ بوده و هیچ حاشیه ای در اطراف آن وجود ندارد. در وسط این پرچم 5 حلقه با 5 رنگ متفاوت دیده می­شود. رنگ حلقه‌ها از چپ به راست به ترتیب آبی، زرد، سیاه، سبز و قرمز است. پرچمی که در سال 1914 توسط پیردوکوبرتن به کنگره پاریس عرضه شد، نمونه قراردادی پرچم المپیک است.

پرچم المپیک

پرچم و نمادی که برای المپیک انتخاب کرده اند نماد اتحاد 5 قاره در جهان هستند که قهرمانان قاره های مختلف با یکدیگر به مبارزه می­پردازند. شعار المپیک Citius ,Altius ,Fortius (سریعتر، قوی‌تر، بالاتر) بیانگر آمال نهضت المپیک است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟