کاهش وزن در آقایان سریع تر از خانوم ها

وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود خیلی از افراد عقیده دارند کاهش وزن در آقایان سریع‌تر است؛ مردها در کاهش وزن یک قدم جلوتر از زن‌ها هستند و تفاوت‌های کروموزومی‌شان بر سرعت کاهش وزن آنها به طریقی تأثیر می‌گذارد. آیا این واقعیت دارد؟ آیا واقعاً کاهش وزن برای زنها سخت‌تر از مرهاست؟

تفاوت‌های متابولیکی زن و مرد

مردان بیشتر از خانم‌ها کالری می‌سوزانند! و همین می‌تواند دلیل سرعت کاهش وزن در آقایان باشد. شاید وقتی کنار همسرتان نشسته‌اید این سؤال برای‌تان مطرح شود که در حال حاضر که اینجا نشسته‌اید شما بیشتر کالری می‌سوزانید یا همسرتان؟

چرا مردها بیشتر از زن‌ها کالری می‌سوزانند؟

جواب این است که مردها بافت متابولیک بسیار بیشتری نسبت به زن‌ها دارند. آشکارترین تفاوت این است که مردها از زن‌ها قد بلندترند، وزن بیشتری دارند و توده‌ی عضلانی‌شان بیشتر است. مردها حدود 38 درصد توده‌ی عضلانی دارند و زن‌ها فقط 30 درصد. کالری اضافی که مردها در رژیم غذایی خود به آن نیاز دارند کمک‌شان می‌کند بدن‌شان را حفظ و کنترل کنند. بدون این کالری ِ بیشتر، این مقدار توده‌ی عضلانی اضافه‌تر را از دست خواهند داد.

نرخ متابولیسم پایه

جالب است بدانید بخش عمده‌ی انرژی که می‌خورید، حین ورزش استفاده نمی‌شود. بلکه برای حفظ عملکردهای حیاتی مانند تنفس، عملکرد مغز و توده‌ی عضلانی به کار می‌رود. این پروسه، نرخ متابولیسم پایه (BMR) نام دارد که 60 تا 70 درصد از تمام کالری‌های دریافتی را شامل می‌شود.

آیا نرخ متابولیسم پایه در زنان و مردان متفاوت است؟

مطمئناً بله! وزن بیشتر، توده‌ی عضلانی بیشتر و چربی بدنی کمتر از دلایل سرعت کاهش وزن در آقایان است. در مردها یعنی اینکه آنها در زمان استراحت، بیشتر از زن‌ها کالری می‌سوزانند. جالب است بدانید اگر در محاسبه‌ی BMR سطح عضلات را در نظر نگیریم، تفاوت قابل توجهی وجود نخواهد داشت و این نشان می‌دهد که عضله، عامل اصلی در تنظیم سوخت و ساز است و ربطی به جنسیت ندارد.

چرا کاهش وزن برای مردها راحت‌تر است؟

متابولیسم سریع تأثیر چشمگیری بر چربی سوزی دارد، پس تا اینجا مردها یک امتیاز جلوترند! مطالعه‌ی بزرگی نشان داده که مردها تقریباً دو برابر سریع‌تر از زن‌ها وزن کم می‌کنند اما در نهایت، زن‌ها موفق‌ترند! این تحقیق که روی 287 مرد و زن انجام شد مشخص کرد آنها چقدر چربی و توده‌ی عضلانی دارند. سپس طی یک دوره‌ی 6 ماهه در حالی که تحت رژیم‌های گوناگونی بودند، کنترل شدند. در ماه دوم مردها در مقایسه با زن‌ها، دو برابر وزن و سه برابر چربی از دست داده بودند. از ماه دوم تا ماه ششم، تفاوت در کاهش وزن بین زن‌ها و مردها شروع به کمرنگ‌تر شدن کرد تا وقتی که شرایط کاملاً برابر شد.

تستوسترون چربی سوزی را تقویت می‌کند

بدون تردید یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های میان زن‌ها و مردها، هورمون جنسی است. مردها تستوسترون بیشتری دارند؛ خیلی بیشتر. مطالعات نشان می‌دهد زنها 75 نانوگرم در دسی لیتر تستوسترون دارند د حالیکه مردها 1000 نانوگرم در دسی لیتر! و این هورمون آنابولیک، چربی سوزی قدرتمندی است. تستوسترون مانند یک رگلاتور مهم برای توده‌ی عضلانی و تولید پروتئین عمل می‌کند. یعنی در حفظ سوخت و ساز پایه، مسئول است.

اما استروژن نمی‌خواهد شما چربی بسوزانید!

خانم‌ها نه تنها نسبت به آقایان، تستوسترون کمتری دارند بلکه هورمون استروژن‌شان نیز بیشتر است. این هورمون تنظیم کننده‌ی سیکل قاعدگی است اما در حفظ سلول‌های چربی هم نقش مهمی دارد. استروژن، تعداد گیرنده‌‌های آلفا آدرنرژیک را در بدن افزایش می‌دهد که باعث می‌شود چربی کمتری را به عنوان انرژی بسوزانید. همچنین استروژن، توانایی شما برای چربی سوزی بعد از خوردن غذا را کاهش می‌دهد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد زن‌ها در سنین باروری در وضعیت ذخیره‌ی چربی هستند و استروژن با کاهش اکسیداسیون لیپید این شرایط را هدایت می‌کند، بنابراین چربی بدن با هدف تولید مثل افزایش می‌یابد.

زن‌ها بیشتر در معرض خوردن هیجانی هستند

ظاهراً ماجرا فراتر از تفاوت‌های فیزیولوژیکی است. تحقیقات نشان داده زنها بیشتر ممکن است هیجانی غذا بخورند. بر اساس یافته‌ها، خستگی، دلزدگی، تنهایی، اضطراب، تنش و استرس همگی از عوامل برانگیزاننده‌ی پُرخوری در زنان هستند. خوردن هیجانی زمانی است علت غذا خوردن شما چیزهایی غیر از گرسنگی است که مطمئناً تبعاتی دارد.

زنها بیشتر احتمال دارد وزن از دست رفته را برگردانند یا مردها؟

با وجود تمام تلاش‌هایی که می‌کنید گاهی رژیم غذایی‌تان افت می‌کند و شروع می‌کنید به برگرداندن چند کیلویی که کم کرده بودید. حالا مردها بیشتر در معرض چنین وضعیتی هستند یا زنها؟ طبق آزمایشات انجام شده، مردها!

در یک مطالعه گروهی از زنها و مردها طی یک دوره‌ی 5 ساله تحت کنترل بودند و این زمانی بود که آنها یک برنامه‌ی 15 هفته‌ای کاهش وزن را پشت سر گذاشته بودند. متاسفانه فقط 3 درصد از این افراد موفق شده بودند وزنی را که بعد از رژیم گرفتن به دست آورده بودند حفظ کنند، اما زنها در جفظ وزن به دست آمده، بهتر عمل کرده بودند.

برای افزایش چربی سوزی چه می‌توانید بکنید؟

شما به عنوان یک خانم ممکن است پتانسیل چربی سوزی قدرتمندی به اندازه‌ی مردها نداشته باشید اما برای تناسب اندام و از دست دادن چربی‌های اضافی کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید.

کالری دریافتی‌تان را کنترل کنید: هدفتان را روی کاهش مصرف کالری در حد متعادل بگذارید تا چربی‌های اضافی در قالب انرژی آزاد شوند. وزنه بزنید! انجام منظم تمرینات قدرتی کمک‌تان می‌کند با افزایش بافت عضلانی و بهینه کردن میزان تستوسترون‌تان، کاهش وزن بهتری داشته باشید، همچنین مواد مغذی بیشتر مصرف کنید، با استفاده از مواد مغذی بیشتر، سرعت سوخت و سازتان را بالا ببرید و مدت بیشتری سیر بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟