گرفتگی عضلات و متد ای ام اس

 

تحریک الکتریکی عضلات یا همان ای‌ام‌اس، نسلی مدرن در ورزش‌های امروزی می‌باشد که در سال‌های اخیر طرفداران بسیار زیادی داشته و در بین ورزشکاران و بدن‌سازان از محبوبیت خاصی برخوردار است. اما یکی از معدود مشکلاتی که استفاده از این روش به همراه دارد، گرفتگی عضلات است. در این مقاله بر آن شدیم تا بدانیم برای جلوگیری از گرفتگی عضلات در متد ای‌ام‌اس چه کنیم. پس ابتدا متد ای‌ام‌اس را به تفصیل توضیح داده و سپس به دلایل گرفتگی عضلات میپردازیم.

متد ای‌ام‌اس چیست؟

ای‌ام‌اس یک شبیه‌ساز الکترونیکی برای عضله‌هاست‌. این متد با اکتیو کردن هم‌زمان همه عضلات (پشت، پاها، دست‌ها، شکم و کفل) به وسیله جلیقه‌ای مخصوص، تمرین کل بدن به فرم صحیحی را فراهم می‌کند که در آن محدودیت‌ها جبران می‌شوند. نکته دیگر در مورد متد ای‌ام‌اس ذخیره کردن زمان است. به طور مثال با انجام ۲۰ دقیقه تمرین کل بدنی، نتیجه‌ای را به دست خواهید آورد، که در سه هفته باشگاه رفتن به آن می‌رسیدید. بنابراین تمرین‌های ای‌ام‌اس نباید بیشتر از هفته‌ای دو یا سه بار به کار رود.

علت گرفتگی عضلات چیست؟

حتما تاکنون برای شما نیز پیش آمده است که بعد از یک فعالیت بدنی بدون برنامه‌ریزی، درد زیادی را در عضلات مختلف بدن‌تان احساس کنید. اما علت این اتفاق چیست؟ چگونه می‌توان از ایجاد این درد پیشگیری کرد؟ چگونه می‌توان این درد را درمان کرد؟

روش‌های تامین انرژی عضلات

عضلات برای تامین سوخت خود، از سه منبع مختلف انرژی استفاده می‌کنند. بسته به اینکه مدت و شدت فعالیت بدنی چقدر است، نوع سوخت مصرفی می‌تواند متفاوت باشد.

  1. سیستم کراتین

اولین فرایند تامین کننده انرژی عضلات، سیستمی است به نام کراتین. کل فرایند تولید انرژی از این روش، حاصل تبدیل کراتین‌فسفات به کراتین است.

به دلیل اینکه استفاده از کراتین‌فسفات وابسته به اکسیژن و سیستم پیشرفته و پیچیده‌ای نیست، می‌توان از این سوخت در فعالیت‌هایی با شدت زیاد و مدت زمان کوتاه استفاده کرد.

  1. سیستم متابولیسم بی‌هوازی

دومین روش تامین انرژی سلول‌های عضلانی بدن، سیستم متابولیسم بی‌هوازی است. این روش، انرژی لازم فعالیت‌های نسبتا شدیدی که بین ۶۰ تا ۱۲۰ ثانیه طول می‌کشد را تامین می‌کند.

  1. سیستم متابولیسم هوازی یا تنفس سلولی

سومین و آخرین روش تامین انرژی عضلات، مسیر تنفس سلولی یا متابولیسم هوازی است. این روش درواقع ادامه روش دوم است. با این تفاوت که این فرایند، حتما باید در حضور اکسیژن انجام شود، در غیر این‌صورت ادامه پیدا نمی‌کند.

علت اصلی درد عضله چیست؟

متابولیسم هوازی به فاکتورهایی از جمله قند، اکسیژن، آب، کلسیم، منیزیوم و سایر الکترولیت‌ها نیازمند است که نبود هر کدام از این‌ها، فرایند انقباض را با مشکل روبه‌رو می‌کند و می‌تواند برای فرد درد ایجاد نماید.

  1. تجمع اسید لاکتیک

علت اصلی گرفتگی درد عضله و یا اسپاسم را می‌توان تجمع بیش از حد اسید لاکتیک در نظر گرفت. همان دردی که وقتی شما بعد از مدت زیادی به سراغ ورزش می‌روید به دنبال اولین جلسات، احساس می‌کنید.

گرم کردن قبل از شروع تمرینات ورزشی می‌تواند بهره‌وری اکسیژن‌رسانی را افزایش دهد و از درد ناشی از تجمع اسیدلاکتیک جلوگیری کند.

  1. دهیدراسیون یا کم آبی

عامل بعدی که باعث گرفتگی عضلانی می‌شود کم آبی است.

  1. تمرینات شدید

در کنار مواردی که در بالا ذکر شد، استفاده بیش از حد از یک عضله نیز باعث گرفتگی و درد می‌شود. در این حالت هم مشابه حالت کمبود اکسیژن در اثر تجمع اسیدلاکتیک، فرد احساس درد می‌کند.

البته ممکن است علت گرفتگی هیچ‌کدام از موارد بالا نباشد و حتی گاها مصرف برخی از داروها نیز در ایجاد گرفتگی نقش داشته باشد.

پیشگیری‌ از گرفتگی عضلات در متد ای ام اس

درمان گرفتگی عضلات

هنگامی ‌که راهکارهای درمانی گرفتگی عضله را بررسی می‌کنید، با روش‌ها و توصیه‌های زیاد و متنوعی برخورد می‌کنید. از شیوه‌های موجود در طب سنتی و خانگی گرفته تا رویکردهای درمانی پزشکی نوین، هر کدام راهکاری برای رفع این مشکل ارائه داده‌اند.

با توجه به نوع اسپاسم (سبک و ساده، اسپاسم حاد و یا اسپاسمی خطرناک‌تر از چیزی که فکرش را می‌کنید) راهکارهای متفاوتی از جمله انجام حرکات کششی در محل گرفتگی، ماساژ و آمپول‌های شل کننده عضلات انجام می‌شود.

آیا ای‌ام‌اس عارضه‌ای تولید می‌کند؟

فراموش نکنید استفاده از این دستگاه بدون نظر مربی و همچنین به صورت افراط‌‌‌‌ گونه، خود می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شود. البته سازمان غذا و داروی آمریکا نگرانی خود را از عوارض ای‌ام‌اس به دلیل استفاده بی‌رویه اعلام کرده اما این دستگاه و این متد را رد نکرده، بلکه توصیه‌های لازم را انجام داده است. جدا از این، این دستگاه باید در کنار مربی خصوصی انجام شود تا شرایط بدنی هر فرد را آنالیز کرده و انجام دهنده تمرینات، از تنظیمات نامربوط استفاده نکند. بنابراین ای‌ام‌اس برای افراد مبتدی که خودشان می‌خواهند تمرینات را انجام دهند مناسب نیست.

برای جلوگیری از گرفتگی عضله در متد ای‌ام‌اس چه کنیم؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد، یکی از دلایل گرفتگی عضلات این است که به هنگام تمرین و انجام ورزش‌های مختلف، به یکی از عضلات فشار می‌آوریم بدون اینکه سایر اندام‌ها را به کار ببندیم.

 اما مزیت دستگاه ای‌ام‌اس این است که به صورت هم‌زمان، تمامی عضلات را درگیر می‌کند. بنابراین تا حدی از گرفتگی عضلات جلوگیری خواهد شد. نوشیدن آب را فراموش نکنید. قبل، حین و بعد از تمرین آب فراوان بنوشید، چون کم‌آبی خود یکی از عوامل گرفتگی عضلات، چه حین استفاده از دستگاه ای‌ام‌اس، و چه به هنگام انجام سایر ورزش‌هاست.

علاوه بر این قبل از استفاده از دستگاه ای‌ام‌اس، بدن خود را گرم کرده تا بهره‌وری اکسیژن را افزایش داده و از تجمع اسیدلاکتیک جلوگیری نمایید. همچنین فراموش نکنید که متد ای‌ام‌اس را زیر نظر مربی مربوطه انجام دهید. زیرا استفاده از دستگاه ای‌ام‌اس به صورت خود سر و افراطی می‌تواند خطرآفرین باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟