ورزش‌های زیادی وجود دارند که دارای وزن بندی یا کلاس بندی هستند، که ورزشکاران و حریفان باید کمتر از یک محدوده وزنی باشند. ورزشکاران در این رشته‌های ورزشی، همچنان تا لحظات آخر برای رسیدن به محدوده وزنی مشخصی در تلاشند. اگر رسیدن به محدوده وزنی خاصی به درستی انجام نپذیرد می‌تواند مشکل ساز و گاها خطرناک باشد.

چند راهکار کاهش وزن و خطرات ناشی از آن

 

محدودیت مواد غذایی

در این مسیر کاهش وزن ورزشکاران ممکن است از روش‌های چالش برانگیزی استفاده کنند. به عنوان مثال می‌توانند مصرف مواد غذایی را با ابزار بسیاری من جمله روزه داری، حذف وعده‌های غذایی، مهارکننده‌های اشتها، استفراغ القایی و استفاده از ملین‌ها کاهش دهند.

اما این گرسنگی‌ها ممکن است منجر به تغییرات بدنی ناخوشایند از جمله موارد زیر شود:

در موارد شدیدتر که استفراغ طولانی مدت به کار برده شود، معده دچار زخم عمیق شده و حتی گاهی پارگی مری رخ می‌دهد.

محدودیت مایعات

افراد گاه سعی می‌کنند مایعات اضافی موجود در بدن را از بین ببرند. از طریق:

  1. پرهیز در مصرف مایعات
  2. با استفاده از مواد ادرار آور
  3. افزایش تعریق
  4. استفاده از سونا

که این روش‌ها هم خطراتی گاه جبران ناپذیر به همراه دارند. به طور خاص استفاده از سونا می‌تواند باعث کمبود آب بدن، بیماری استرس گرما، فشار خون پایین، لخته شدن خون، سکته مغزی و قلبی شود.

همچنین افراد لاغر و دچار کمبود وزنی هم گاها برای بعضی از ورزش‌ها می‌بایست وزن خود را افزایش داده، و به محدوده وزنی مشخصی برسند تا بتوانند در یک فعالیت ورزشی بخصوص مثل بدنسازی، پیشرفت کنند. که البته می دانیم افزایش وزن هم به اندازه کاهش وزن، بدون برنامه ریزی مشخص و دقیق توسط کارشناسان ورزشی، کاری دشوار و خطر ساز خواهد بود.

محدودیت سنی در رشته‌های ورزشی

بسیاری از رشته‌های ورزشی دارای محدودیت سنی و حتی جنسیتی هستند، و فعالیت در این ورزش‌ها به سن، جنس و وضع سلامتی در افراد بستگی دارد.

در دوران کودکی باید ورزش‌هایی انجام شود که در فیزیک بدنی تأثیر نامطلوب نگذارد و بالعکس باعث تصحیح حالات بدن شود. زیرا امکان دارد بر رشد طولی بدن فرد تأثیر بگذارد و موجب بد فرمی بدن وی شود.

همچنین در سنین چهل سالگی به بعد و میانسالی از ورزش‌های سخت و سنگین و طولانی مدت که باعث افزایش ضربان قلب شود پرهیز کرد. همینطور هم از ورزش‌هایی که احتیاج به سرعت دارند می‌بایست اجتناب کرد چرا که موجب فشار زیادی به قلب می‌شود.

اما به هر صورت ورزش و حرکت موجب عقب انداختن روند پیری می‌شود و میانسالانی که به فعالیت‌های ورزشی می‌پردازند از نشاط، امید به زندگی و سلامتی بیشتری برخوردار هستند، و یکی از تاثیرگذارترین روش‌های پیشگیری از اختلالات دوران پیری ورزش کردن است.

 

محدودیت جنسیتی در فعالیت‌های ورزشی

در این بین محدودیت جنسیتی را در انجام فعالیت‌های ورزشی نمی‌توان نادیده گرفت، که ممکن است گاهی باعث سرخوردگی بانوان در ورزش کردن شود. خانم‌ها می‌بایست ورزش‌هایی را انتخاب کنند که تلاش بدنی ملایمی را در بر داشته باشد و از انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی مانند کشتی، وزنه برداری و ازین قبیل رشته‌های ورزشی خودداری کنند.

 

فعالیت‌های ورزشی حرفه‌ای در دوران میانسالی

در واقع در دوران میانسالی بدن شروع به تغییراتی می‌کند. ظاهر بدنی بدفرم شده و چاقی نمایان می‌شود و همچنین سلامت فرد در معرض خطرات جدی قرار می‌گیرد. در این شرایط عجیب نیست که یک فرد میانسال برای شروع یک رشتهٔ ورزشی، دچار آشفتگی و سردرگمی شود.

 

در این دوره بدن دیگر مقاومت قبل را در برابر آسیب‌های سنگین ندارد. ورزش‌هایی که با این سن و سال مطابقت دارند باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند و فعالیت‌هایی که با حفظ همان حالت به مدت طولانی با فشار کمتری بر بدن همراه باشند را در اولویت قرار داد.

همچنین ورزشکاران حرفه‌ای که سابقاً مداوم در حال فعالیت‌های ورزشی و حتی کسب مقام و رتبه بوده‌اند، مثل فوتبالیست‌ها، والیبالیست‌ها، بسکتبالیست‌ها و… در دوره میانسالی و بعد از سی سالگی، می‌بایست به مرور فعالیت ورزشی خود را کاهش داده و دیگر نمی‌توانند در سطح حرفه‌ای این ورزش‌ها را ادامه دهند.

البته که در رابطه با محدودیت وزنی هم ما در اینگونه رشته‌های ورزشی با چالش مواجه هستیم. زیرا ورزشکاران حرفه‌ای نمی‌توانند از محدوده وزنی تمرد کرده، و وزنی کمتر یا بیشتر از حد مشخص شده داشته باشند.

 

آیا استفاده از دستگاه ای‌ام اس محدودیت وزنی دارد؟

در متد ای‌ام اس ما با محدودیت‌های فوق مواجه نیستیم. یعنی دستگاه ای‌ام اس به گونه‌ای طراحی شده است که افرادی که لاغری محسوسی دارند برای عضله سازی و فرم دادن به بدنشان می‌توانند از دستگاه ای‌ام اس استفاده کنند.

همچنین افراد می‌توانند با ترکیب متد ای‌ام اس با ورزش‌هایی همچون بدنسازی، هوازی و… به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنند.

افرادی که اضافه وزن بسیار بالایی دارند و نمی‌توانند از ورزش‌هایی که دارای سرعت عمل هستند، استفاده نمایند و یا اینکه از فعالیت‌های سنگین و قدرتی برای کاهش وزن بهره ببرند، به راحتی می‌توانند با استفاده از دستگاه ای‌ام اس در مدت زمان کم‌تری به وزن دلخواه خود برسند و همراه با چربی سوزی عضلاتشان هم حفظ شود. و با دستگاه ای‌ام اس نتایجی را مشاهده کنند، که پیش از این با تحمل فشارهای سنگین شاید نمی‌توانستند به دست بیاورند.

 

 در رابطه با دستگاه ای‌ام اس محدودیت سنی وجود دارد؟

دستگاه ای‌ام اس به لحاظ محدودیت سنی هم می‌تواند بسیار مورد توجه قرار بگیرد. چرا که هیچ محدودیت سنی در استفاده از متد ای‌ام اس وجود ندارد، و حتی افراد میانسال که ورزش‌های دیگر برایشان مشکل است، به راحتی می‌توانند از دستگاه ای‌ام اس استفاده کرده و روند پیری خود را به عقب بیندازند. و علاوه بر اینکه از نظر ظاهری خوش هیکل باشند، به لحاظ آمادگی بدنی و سلامت و کاهش دردهای مفصلی و عوارض پیری نتایج فوق العاده ای را مشاهده کنند.

 

در استفاده از دستگاه ای‌ام اس حتی نوجوانان هم دارای محدودیت نیستند. با اینکه شاید در دیگر ورزش‌ها به دلیل بودن در بازه بلوغ نتوانند خیلی پررنگ حاضر شوند. اما با متد ای‌ام اس به راحتی می‌توانند در راستای رشد جسمی و عضله‌ای خود قدم بردارند، و دارای وزنی متعادل باشند در عین حال نشاط و روان خود را ارتقا ببخشند.

پس با این تفاسیر می‌توانیم اینگونه نتیجه بگیریم که: دستگاه ای‌ام اس برخلاف بسیاری از ورزش‌ها که می‌توانند محدودیت وزنی و سنی و حتی جنسیتی ایجاد کنند ما در متد ای‌ام اس با هیچ گونه محدودیتی از این دست مواجه نبوده و با تنوع وزنی، تنوع سنی و تنوع جنسیتی در استفاده از دستگاه ای‌ام اس روبرو هستیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟