آیا نوشیدن آب هنگام ورزش با دستگاه ای ام اس ضروری است؟ یا نوشیدن آب قبل و بعد از ورزش کفایت می‌کند؟ چگونه بدانیم آب مورد نیاز بدن‌مان چه مقدار است؟

همه‌ ما می‌دانیم که هنگام انجام فعالیت بدنی احتیاج به آب بیشتری داریم. مخصوصا در هوای گرم و یا زمانی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهیم نیاز به نوشیدن آب بیشتر احساس می‌شود.

در این مطلب به اهمیت نوشیدن آب در فعالیت‌های ورزشی متد ای ام اس و نکات قابل توجه آن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

اهمیت نوشیدن آب در تمرینات متد ای ام اس

اهمیت نوشیدن آب در تمرینات متد ای ام اس

نقش حیاتی آب در بدن

آب برای واكنش‌های بیوشیمیایی و متابولیسم در داخل سلول، حیاتی است. از دیگر‌ سو بخش عمده‌ خون را آب تشكیل می‌دهد و در دفع سموم و مواد زائد نقش مهمی دارد.

زندگی مفاصل را هم آب تامین کرده و از خشكی پوست محافظت می‌كند. گذشته از تقویت عملکرد فیزیکی، آب نقش کلیدی در بدن دارد. شصت درصد از وزن کلی بدن و هفتاد و پنج درصد از توده‌های عضلانی از آب تشکیل شده‌اند.

آب درست مانند یك تهویه‌ی هوا در بدن است. با تعریقی كه از طریق پوست انجام می‌شود، بدن دمای خود را تنظیم کرده و خنك می‌شود.

چرا باید هنگام ورزش با دستگاه ای ام اس آب نوشید؟

در حین انجام تمرینات متد ای ام اس و سوخت وساز سلول‌ها، مصرف آب سلول‌ها نیز بالا می‌رود. همچنین حین تمرینات متد ای ام اس خروج بخار آب بیشتری از طریق باز‌دم صورت می‌گیرد.

 در تمرین با دستگاه ای ام اس حرارت بدن بالا رفته و بدن با ایجاد تعریق سعی در پایین آوردن این حرارت می‌کند. پس تا اینجا روشن شد که در هنگام ورزش چگونه از آب موجود در بدن کاسته می‌شود.

خوردن آب نه تنها برای سلامت عمومی بلکه برای داشتن عملکردی مناسب در ورزش با دستگاه ای ام اس نیز ضروری است.

 وقتی که بدن به خوبی آب رسانی شود قلب برای پمپ کردن خون احتیاج به سخت کارکردن ندارد. بنابر‌این مواد مغذی و اکسیژن برای تغذیه‌ی عضله‌ها در طول ورزش با دستگاه ای ام اس می‌توانند با تلاش کمتری انتقال داده شوند. یعنی زمانی که خوب هیدراته هستید، سخت ورزش کردن در متد ای ام اس بسیار آسان‌تر می‌شود.

اگر در اثر کم آبی حدود دو درصد از وزن بدن کاسته شود، بدن دچار افت انرژی و کاهش کیفیت عملکرد به میزان ده الی بیست درصد  می‌شود.

 دهیدراتاسیون یا کم آبی، معظلی است که باعث کاهش راندمان متابولیسمی می‌شود. لذا این کم‌آبی باعث کاهش خاصیت چربیسوزی یا حتی عضله‌سازی  نیز می‌شود.

کنترل مقدار آب بدن در هنگام ورزش با دستگاه ای ام اس

از دو روش ساده می‌توان جهت کنترل آب بدن و بررسی میزان کفایت آب استفاده کرد:

  1. کنترل رنگ و غلظت ادرار

رنگ ادرار در حالت کم آبی بدن به زرد تیره می‌نماید. به طور کلی هرچه رنگ ادرار روشن‌تر و شفاف‌تر باشد بهتر بوده و این نکته در سلامت سیستم کلیوی و مثانه‌ها نیز حائز‌اهمیت است.

  1. کنترل وزن بدن قبل و بعد از تمرین متد ای ام اس

قبل از تمرین و بعد از تمرین وزن خود را اندازه گرفته و مقایسه کنید. تفاوت در وزن شما نشانگر میزان آب از ‌دست رفته شما در اثر تعریق است.

علائم کم آبی بدن

احساس تشنگی، علامتی مهم

همیشه احساس تشنگی علامت مناسبی برای جبران آب در بدن ورزشكار متد ای ام اس نیست. با ورزش كردن، واكنش تشنگی در بدن تا حدودی مختل می‌شود. در زمان ورزش مقدار زیادی آب قبل از احساس تشنگی از دست می‌رود. به همین دلیل نمی‌توان فقط به حس تشنگی اكتفا كرد. یك ورزشكار متد ای ام اس باید آگاهانه عمل كند و بیش از آن كه دوست داشته باشد، آب بنوشد و اقدام به جبران كم آبی خود كند.

اهمیت نوشیدن آب در تمرینات متد ای ام اس

هنگام کار با دستگاه ای ام اس چه زمانی آب بنوشیم؟

در کل پیشنهاد می‌شود که در طول ورزش با دستگاه ای ام اس به مقدار متوسط از آب استفاده کنید تا بتوانید کارایی بدن خود را در اوج نگه دارید.

 همچنین با این کار احتیاج به جایگزین کردن آب زیاد بعد از ورزش را به حداقل برسانید. بهتر است آب را در طول ورزش و همچنین قبل و بعد آن بنوشید تا هیدراتاسیون مناسب افزایش یابد.

برای بیشتر افراد خوردن آب قبل و بعد از تمرین متد ای ام اس نیز برای داشتن هیدراتاسیون خوب کافی است. اما در صورت داشتن تمرین‌های طولانی و یا شدید لازم است که در طول تمرین به بدن آب رسانی کنند.

در تمرین متد ای ام اس چه میزان آب بنوشیم؟

این که به چه مقدار آب نیاز دارید در افراد مختلف متفاوت است. این موضوع به حجم بدن، میزان فعالیت‌های فیزیکی و همچنین آب و هوا بستگی دارد.

قبل از تمرین متد ای ام اس: دو ساعت قبل از تمرین سه فنجان آب بنوشید. نصف تا یک لیوان نیز بلافاصله قبل از تمرین نوش جان کنید.

در حین تمرین متد ای ام اس: در حین تمرین بایستی هر بیست تا پانزده دقیقه به اندازه یک لیوان آب بنوشید. هر‌چند این موضوع در ابتدا کمی سخت به نظر می‌رسد با گذشت چند هفته بدن شما به این موضوع عادت می‌کند.

بعد از تمرین متد ای ام اس: پس از تمرین بدن به علت تعریق به آب نیاز دارد تا آب از دست رفته در حین تمرین را جبران کند. به ازای هر مقدار وزن آبی که بعد از تمرین از طریق عرق یا ادرار کم می‌کنید یک فنجان آب بنوشید.

دمای مناسب آب برای نوشیدن ورزشکاران متد ای ام اس

همانطور که می‌دانید دمای داخلی بدن حدود سی و هفت درجه است. آب دریافتی برای جذب در روده، باید به این دما برسد. پس هنگامی که ورزشکار آب سرد می‌نوشد، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا این آب جذب شود. آب مصرفی ورزشکار متد ای ام اس نباید دمای پایین‌تر از چهار درجه داشته‌باشد. حتی در برخی موارد بیان می‌شود آب گرم‌تر تا دمای دوازده درجه نیز بهتر است.

سخن پایانی

بعد از تأمین اکسیژن، چیزی ضروری‌تر از تأمین آب کافی برای بدن نیست. هرچه بیشتر با دستگاه ای ام اس ورزش کنیم، مسأله‌ی نوشیدن آب کافی مهم‌تر می‌شود.

 دهیدراتاسیون یا کم آبی  باعث کاهش کارایی و راندمان در طی ورزش با دستگاه ای ام اس می‌شود. کم آبی حتی ممکن است سلامتی را به خطر بیندازد.

حداقل حدود هشتاد درصد آب از دست رفته در حین ورزش را، باید در همان زمان ورزش کردن با دستگاه ای ام اس جبران کرد تا بدن دچار افت توان نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟