به دلیل تنوع کاربردهای این دستگاه، نمی‌توان موارد خاص و اندکی را برای مصرف کنندگان آن درنظر گرفت. دستگاه ای‌ام اس و پوشش وابسته به آن نه صرفاً یک ابزار پزشکی_درمانی و نه تنها یک ابزار زیبایی و تناسب اندام است. موارد استفادهٔ این دستگاه به شرح زیر عنوان می‌شود:

1-دستگاه ای‌ام اس به مثابهٔ دستگاه بدن سازی

2-دستگاه ای‌ام اس به مثابهٔ دستگاه تناسب اندام و زیبایی

3-دستگاه ای‌ام اس به مثابهٔ تمرینات درمانی و حرکات اصلاحی

4-دستگاه ای‌ام اس به مثابهٔ دستگاه تمرینات ترکیبی

5-دستگاه ای‌ام اس به مثابهٔ فیزیوتراپی و ریکاوری

6-دستگاه ای‌ام اس به مثابهٔ دستگاه چربی سوز

7-دستگاه ای‌ام اس به مثابهٔ درمانگر بافت‌های پوستی و زیرپوستی

کاربردهای این دستگاه را یک به یک بررسی می‌کنیم تا پاسخ پرسش اصلی را به دست آوریم.

دستگاه ای‌ام اس به مثابهٔ دستگاه بدن سازی

برای آن که دستگاه ای‌ام اس را به مثابهٔ دستگاه بدن سازی بررسی کنیم، در ابتدا لازم است مختصری پیرامون بدن سازی و دستگاه‌های بدن سازی ارائه دهیم.

بدن سازی چیست؟

بدن سازی، انجام تمرین‌های مشخص با وزنه و دستگاه‌های بدن ساز

بدن سازی، انجام تمرین‌های مشخص با وزنه و دستگاه‌های بدن سازی در بازه‌های زمانیِ تعیین شده است. این تمرینات تا سر حد توانِ ورزشکار، عضلات وی را درگیر می‌کند. پس از اتمام تمرین، ورزشکار در زمان استراحت‌های پس از تمرین، به کمک برنامهٔ غذایی معین و مؤثر، به افزایش حجم و توان عضلانی می‌رسد.

دستگاه بدن سازی چیست؟

دستگاه‌های بدن سازی، دستگاه‌ها و تجهیزاتی هستند که ورزشکاران رشته‌های بدن سازی و فیت نس به وسیلهٔ آن‌ها تمرین می‌کنند و عضلات گوناگون بدن خود را تحریک کرده و به هدف موردنظرشان اعم از توان و حجم عضلانی می‌رسند.

 

تقسیم بندی دستگاه‌های بدن سازی

 

1-دستگاه‌های هوازی

 

دستگاه‌های هوازی، دستگاه‌هایی هستند که اغلب برای چربی سوزی استفاده می‌شوند. مانند تردمیل، دوچرخهٔ ثابت و اسکی فضایی

2-دستگاه‌های وزنه آزاد

دستگاه‌های بدن سازی وزنه آزاد، به مجموعهٔ دستگاه‌هایی گفته می‌شود که با جابجایی وزنه از طریق اهرم‌ها و عضو موردنظر، عضلاتِ حامی آن عضو را تحریک می‌کنند.

3-دستگاه‌های سیم کش

دستگاه‌های سیم کش، دستگاه‌هایی هستند که اغلب برای عضلات پشت و زیربغل و گهگاه برای عضلات پا و شکم نیز استفاده می‌شوند.

در یک باشگاه بدن سازی، دستگاه‌های بسیار زیادی وجود دارند، به این دلیل که برای تحریک عضلات بدن، ورزشکاران مبتدی و حرفه‌ای نیاز به دستگاه‌های متنوعی دارند که هر کدام از آن‌ها تنها برای حرکات محدودی طراحی شده‌اند. همچنین بدن برای تغییر و عضله سازی به مجمع متنوعی از تمرین‌ها و دستگاه‌ها نیازمند است. زیرا عضلات، پس از مدتی به تمرین‌های تکراری واکنش نشان نمی‌دهند و به اصطلاح به تمرین‌هایی خاص به وسیلهٔ دستگاه‌هایی خاص، عادت می‌کنند.

 

در این مرحله لازم است که مربی، تعداد ست‌های تمرین، میزان وزنهٔ مورد نظر یا به طور کلی حرکت و دستگاه حرکتی را تغییر دهد.

دستگاه بدن سازی چند کاره

 

دستگاه‌های بدن سازی چند کاره، دستگاه‌هایی هستند که برای محیط‌های کوچک باشگاهی که فضای خرید دستگاه‌های گوناگون را ندارند، و همچنین برای مصارف خانگی قابل استفاده‌اند.

پس از آشنایی مختصر با بدن سازی و دستگاه‌های آن، لازم است توضیحاتی پیرامون چیستی و چگونگی دستگاه ای‌ام اس ارائه کنیم، تا بتوانیم دستگاه ای‌ام اس را به مثابهٔ دستگاه بدن سازی شرح دهیم.

دستگاه ای‌ام اس چیست؟

دستگاه ای‌ام اس، دستگاهی است برای نوعی متد تمرین که به وسیلهٔ آن پالس‌های الکتریکی برای انقباض عضلات به شیوه‌ای کنترل شده به کار می‌رود. دستگاه ای‌ام اس دارای پوششی جلیقه مانند است که از آن انشعاب‌هایی به سمت عضلات بازو، عضلات پشت ساق پا و سایر عضلات وصل می‌شود. سپس از طریق دستگاه، تنش‌هایی کنترل شده به وسیلهٔ جلیقه و انشعاب‌های آن به عضلات بدن ورزشکار وارد می‌شود.

اکنون برای انکه با چگونگی اثرگذاری دستگاه ای‌ام اس و هم چنین دستگاه‌های بدن سازی آشنا شویم، باید روند رشد عضلات و تأثیر تمرینات و دستگاه‌های تمرینی بر روند رشد عضلات را بدانیم.

عضلات چگونه رشد می‌کنند؟

عضلات در سه مرحله، به رشد و افزایش حجم می‌رسند.

1-تحریک

2-سوخت رسانی

3-ترمیم

 

1-تحریک

در مرحلهٔ تحریک، تارهای عضلانی توسط تمرین‌ها و فشارهای سنگین، یعنی تمرین‌هایی تا سر حد توان ورزشکار، تحریک و حتی تخریب می‌شوند.

 

2-سوخت رسانی

در این مرحله، تارهای عضلانی وضعیت تخریب و فروپاشی خود را دریافته و برای مرحلهٔ ترمیم نیاز به انرژی دارند. این انرژی از طریق ترکیب کربوهیدرات با پروتئین، یا ترکیب پروتئین و چربی، بسته به وضعیت و هدف ورزشکار به دست می‌آید.

 

3-ترمیم

در این مرحله، تارهای عضلانی به دو صورت اقدام به ترمیم و بازسازی می‌کنند.

یک. از طریق افزایش تعداد تارهای عضلانی

دو. از طریق افزایش حجمِ هر تارِ عضله

 

فشاری که توسط تمرین‌های ورزشی به عضلات وارد می‌شود، عضلات را از ناتوانی‌شان نسبت به شرایط موجود، هوشیار می‌کند. پس از تمرین، تارهای عضلانی ورزشکار، هنگام طی مرحلهٔ استراحت و ریکاوری، شروع به بازسازی و همسان سازی نیروی خود با شرایط موجود یعنی امکان جابجایی وزنه‌های سنگین می‌کنند. به همین دلیل است که انجام یک حرکت تمرینی خاص، در دفعات دوم و سوم به ترتیب برای ورزشکار آسان‌تر می‌شود. پس از سه الی پنج بار انجام هر حرکت ورزشی طی سه تا پنج هفته، موجب عادت کردن بدن ورزشکار به آن تمرین شده و اینجاست که مربی موظف به تغییر تمرین است. در صورت عدم این تغییر، تارهای عضلانی دیگر اقدام به ترمیم و رشد نخواهند کرد.

نقش دستگاه‌های بدن سازی در تحریک عضلات

دستگاه‌های بدن سازی در قسمت اول تمرین یعنی رشد عضلات نقش دارند. در قسمت دوم یعنی سوخت رسانی، تغذیه و مکمل‌های غذایی مؤثر اند. در قسمت سوم نیز که مرحلهٔ ترمیم است، خواب و استراحت کافی ورزشکار، پس از تمرین و تغذیه، اهمیت زیادی دارد.

ساختار دستگاه‌های بدن سازی به گونه‌ای است که امکان افزایش و کاهش وزنه در آن‌ها وجود دارد. ورزشکار با توجه به هدف و میزان توان فعلی عضلاتش، وزنهٔ لازم را در دستگاه انتخاب کرده و اقدام به حرکت آن وزنه با اهرم‌ها و دستگیره‌ها، توسط عضو یا عضلهٔ موردنظر می‌کند. تعداد و ست‌های تمرین در این تحریک بسیار مؤثر اند. همچنین میزان استراحت فرد در بین این ست‌ها نیز حائز اهمیت است و برای هر بدن و هر توان متغیر خواهد بود.

معایب دستگاه‌های بدن سازی

1-دستگاه‌های بدن سازی برای تحریک عضلات، حداقل به سه تا پنج ساعت تمرین در طول هفته نیاز دارند. این میزان، زمان چشمگیری است و ممکن است هر کسی این مقدار زمان را برای تمرین در طول هفته نداشته باشد.

2-امکان آسیب مفاصل در کار با دستگاه‌های بدن سازی تا حدود زیادی وجود دارد. تحمل سنگینی و فشار وزنه‌ها تنها برای تحریک عضلات است، اما ناخودآگاه این فشار بر روی مفاصل نیز اعمال می‌شود. همین مسئله به مرور و حتی گاهی به صورت آنی آسیب زننده خواهد بود.

3- در کار با دستگاه‌های بدن سازی، معمولاً در هر روز از تمرین تنها یک جفت عضله تحت فشار قرار می‌گیرند. و از آن جا که گروه عضلات اصلی بدون عضلات شکم، سه جفت هستند، در تمام طول هفته، احساس بدن دردهای سنگین، همراه ورزشکار خواهد بود. البته جالب است که بدانید این بدمن دردها برای کسانی که از مسیر رشد عضلاتشان لذت می‌برند، نشانهٔ پیروزی است و خوشایند محسوب می‌شود.

چرا دستگاه ای‌ام اس؟

1-دستگاه ای‌ام اس برخلاف دستگاه‌های بدن سازی، به حداکثر یک ساعت صرف وقت در طول هفته برای تحریک تمامی عضلات نیاز دارند.

2-دستگاه ای‌ام اس معایب و محدودیت‌های دستگاه‌های بدن سازی چند کاره را نیز ندارند. دستگاه‌های بدن سازی چند کاره محدود به حرکات خاصی هستند که پس از عادت کردن بدن به آن حرکات، بیش از حد معینی امکان تغییر تمرین را ندارند. اما دستگاه ای‌ام اس با کنترل تنش‌های وارده، همواره انعطاف و امکان تغییر در آن‌ها نامحدود است.

3-به دلیل عدم نیاز به تمرین‌ها و وزنه زدن‌های سنگین با دستگاه ای‌ام اس، امکان آسیب مفصلی در کار با این دستگاه به صفر می‌رسد.

4- به دلیل مدت زمان محدودی که این دستگاه برای اعمال شوک عضلانی نیاز دارد، دردهای عضلانی صرفاً در چهل و هشت ساعت پس از تمرین همراه ورزشکار خواهد بود. به این صورت، ورزشکار دیگر مجبور به تحمل احساس درد و کوفتکی در تمام طول هفته نخواهد بود.

فرجام این که:

دستگاه ای‌ام اس بی گمان می‌تواند به مثابهٔ دستگاه‌های گوناگون بدن سازی، وظیفهٔ پرورش اندام ورزشکار را بر عهده گیرد. استفاده از دستگاه ای‌ام اس در کنار تمرینات ساده و بدون فشار و آسیب بر روی مفاصل، با تمرکز بر مرکز عضلات موردنظر، بدون نیاز به صرف زمان طولانی و مکان‌های وسیع، بهترین گزینه خواهد بود.

ادامهٔ این مقاله را در بخش‌های بعدی بخوانید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟