سلامت کامل از نظر سازمان جهانی غذا و دارو، عبارت است از حالتی که فرد، سلامت جسمی، روحی و روانی کامل داشته باشد و دچار معلولیت نباشد. حال بخشی از جامعه در حال حاضر دچار برخی بیماری‌های جسمی هستند که یا به صورت مادرزادی است، یا در اثر حوادث و سوانح پیش می‌آید.

باید توجه داشت که معلولین در جامعه حق زیادی دارند. زیرا قادرند بافت جامعه را پر انرژی‌تر کنند. روحیه‌ سرشار این بافت از جامعه، قادر است الگویی برای بقیه جامعه باشد. حال آیا در اطراف خود معلول می‌بینید؟ آیا در اعضا خانواده شما فرد معلولی وجود دارد؟ آیا شما از مشکلات نقص عضو رنج می‌برید؟ معلول برای ادامه زندگی، شاید از دیگران کمک بگیرد ولی خیلی‌ها، امید، صبر، استقامت و پشتکار در زندگی را از معلول یاد می‌گیرند.

 

ما در این مقاله به بررسی راه‌های درمان و توانبخشی معلولین با روش‌های نوین ورزشی و دستگاه ای ام اس می‌پردازیم و به تاثیرات روحی روانی این روش نیز اشاره خواهیم کرد.

 

عبارت است از هرگونه کم‌کاری عضلات یا بخشی از بدن در انجام کارهای معمول بدن و یا تغییر در بافت ساختمانی بدن که می‌تواند در بخش‌های ماهیچه، استخوان یا مفاصل باشد.

این تغییر می‌تواند بصورت اکتسابی باشد یا بصورت مادر‌زادی. امروزه برای درمان اصلاح این نقص عضو‌ها استفاده از عمل، فیزیوتراپی و روش‌های نوین دیگر در حال رشد است. همچنین کارشناسان و متخصصان بر این باورند که تمرین و ورزش دادن عضلات، قادر است بخش عظیمی این اختلالات را تحت تاثیر قرار داده و تا حد زیادی اصلاح کند. اما ما به شما روشی نوین معرفی خواهیم کرد.

ای ام اس متد پیشرفته تمرینی که قادر است، هم جای فیزیوتراپی را گرفته و هم نتایج فوق العاده ای در بر داشته باشد.

 

 

عبارت است از هرگونه فعالیت هوازی، عضلانی و یا هوازی-عضلانی که بر اساس یک هدف خاص انجام می‌شود تا شخص ورزشکار بتواند به هدف خود برسد. ورزش قادر است سیستم بدن را به صورت نرمال و استاندارد دررآورده و تمام فاکتور‌های سلامتی از قبیل قند، چربی، فشار خون و … را در رنج نرمال خود نگه دارد.

 

همانطور که در بالا اشاره شد، معلولیت‌های فیزیکی منشا و شدت متفاوتی دارند، که می‌توانند اکتسابی باشند مثل: معلولیت حاصل در اثر تصادف. یا آنکه مادرزادی باشند  مثل معلولیت در زاویه زانوها برای کودکان در بدو تولد.

امروزه دانشمندان و پزشکان بر  این باورند که ورزش قادر است، نقش مهمی در اصلاح این معلولیت‌ها و به حداقل رساندن این نتایج ناشی از معلولیت بازی کند. اما معلولیت‌هایی که مدنظر هستند، اغلب در بافت عضلانی، مفاصل و یا استخوان‌ها هستند.

 

نوعی فعال‌سازی عضلات دچار نقص، با استفاده از امواج الکترومغناطیس یا در مدل‌های جدید اولتراسونیک می‌باشد. این فرایند درمانی اغلب برای عضلات استفاده می‌شود. برای مثال اگر گیرنده‌ها و عصب‌هایی که پیام‌های عصبی را برای یک عضله انتقال می‌دهند تحت تاثیر یک حادثه یا نقصی مادر زادی، قادر نباشند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند، با استفاده از فیزیوتراپی، بازیابی شده و تا حدود زیادی به حالت استاندارد نزدیک می‌شوند.

گاهی بیماران در اثر نارسایی‌های مغزی دچار فلجی در بخشی از بدن می‌شوند، گاهی طی یک تصادف، عصب تخریب شده و هزاران دلیل دیگر که می‌تواند باعث هدم هماهنگی عصب-عضله شود.

در کنار فیزیوتراپی، تمرینات ورزشی نیز اثرات سینرژیستی بیشتری بر روی بهبود وضع بیماران دارد. حال تصور کنید که دستگاه‌های ای ام اس قادر هستند عضلات آسیب‌دیده را تحت زمان کمتری به ریکاوری و بهبود کامل برساند.

 

ای ام اس یک متد تمرینی نوین است. ای ام اس نسل جدیدی از ورزش  است که با پوشیدن لباس مخصوص به دستگاه وصل می‌شوید و دستگاه پالس الکتریکی به عضلاتتان وارد می‌کند. زمانی که شما در حین اتصال به دستگاه به همراه مربی خود  ورزش می‌کنید، شدت تمرین شما چند برابر شده و در بیست دقیقه حدود هفتصد کالری می‌سوزانید.

این روش نه تنها برای چربی سوزی و کاهش وزن و سایز کاربرد دارد بلکه روش موثری برای عضله سازی و فرم دهی نیز می‌باشد و مناسب افرادی است که زمان آنها محدود است و یا افرادی که می‌خواهند با اختصاص زمان کمتر نتیجه بهتری کسب کنند.

 

‏ای ام اس مخفف تحریک الكترونیکی عضلات است. در طول یک تمرین شما یک دست جليقه و شلوار مجهز به ده‌ها تن از الکترودهای کوچک مي‌پوشيد، که گروه‌های عضلانی شما را در طول ورزش تحريك مي‌كنند.

این الکترودها با ارسال پالس‌های الکتریکی کوچک به ماهیچه‌های شما در طول تمرین، آنها را منقبض مي‌كنند و باعث مي‌شوند در حركات ورزشي فشاري چندين برابر به آنها وارد شود. حال تصور کنید فرد معلول که دچال اخلال در عضلات یک طرف از بدن خود است، با استفاده از دستگاه ای ام اس شروع به ورزش کند.

در کنار فیزیوتراپی، تمرین‌های ای ام اس نیز در سطح ساده و کم فشار قادر است راندمان درمان را تا هفتاد درصد بالا ببرد.

 

یکی دیگر از مشکلاتی که معلولین در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند، افزایش وزن در اثر کم تحرکی می‌باشد.

این فزایش وزن رفته رفته زیاد شده تا حدی که عضلات سالم نیز دیگر قادر به مقابله با وزن بدن نخواهند بود. حال تصور کنید دستگاه ای ام اس قادر است علاوه بر تحریک بافت عضله، اثر بسزایی در کالری سوزی داشته باشد.

کالری سوزی زیاد در واقع مساوی است با افزایش سوخت ساز بدن و نهایتا منجر به کاهش وزن می‌شود. این دقیقا همان چیزی هست که  یک بیمار معلول مبتلا به چاقی مفرط برای سلامتش نیاز دارد.

 

باید توجه داشت که نکته‌ مهم در افراد سالمند و معلوین، بحث روحی روانی و اثرات مستقیم درمان بر روی عملکرد فرد بیمار است. یعنی بیمار بتواند، نتایج مستقیم درمان را مشاهده کند. از این رو زمانی که نتایج حاصل به چشمان بیمار ظهور کند، امید به ادامه درمان و فرایند بهبود افزایش دوچندان خواهد گرفت.

لذا حتما باید طی درمان نتایج حاکی از بهبود، برای بیمار ملموس باشد. که با استفاده از دستگاه ای ام اس، می‌توان نتایج قابل توجهی را به دست آورد. باید توجه داشت معلولین از لحاظ روحی به شدت وابسته به امید هستند. یعنی با مشاهده بارقه هایی از امید وبهبود در فرآیند درمان، روحیه و شادابی دوچندانی پیدا خواهند کرد.

 

حلقه گم شده بین ورزش و معلولین، شاید استفاده از دستگاه‌های ای ام اس است، این حلقه گم شده قادر است راندمان درمانی را تا حد بالایی افزایش دهد. نتایجی که بیماران را امیدوار تر از قبل می‌کند.

دستگاه ای ام اس پنجره ای است زیبا  و کاربردی، رو به جهانی زیباتر برای معلولین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟