میوه‌های بهاری، تابستانی، پاییزی و زمستانی هرکدام خواص منحصر به خود را دارند که برای حفظ و تقویت سلامت، ضدعفونی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند. در این سری از مقاله برای شما دوستان تک‌تک میوه‌های هر فصل را معرفی و خواص جادویی هر یک را به شما همراهان گرامی معرفی می‌کنیم.

متخصصان تغذیه در تمام رژیم‌های غذایی خود مصرف میوه‌ها را جای‌داده‌اند و تأکید می‌کنند هر میوه را تازه و در فصل خود باشند؛ یعنی میوه‌های تابستانی، در تابستان و میوه‌های زمستانی در زمستان خورده شوند.

نکاتی در مورد میوه‌های نوبرانه

در تعریف عامیانه به میوه‌هایی گفته می‌شود که تازه (به‌صورت کامل) نرسیده‌اند و سریعاً به بازار عرضه‌شده‌اند. نسبتاً از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند، توصیه می‌کنیم به دلیل نکاتی که به آن اشاره خواهیم کرد حداقل امکان کم‌تر مصرف کنید و یا اصلا از مصرف آن‌ها بپرهیزید. ویتامین‌های موجود در آن‌ها کمتر از میوه‌های موجود در بازار است.

بر این اساس بهتر است میوه‌ها را زمانی تهیه کنیم که تازه و کاملاً رسیده باشد زیرا چنین میوه‌های و از تمام جهات مفیدتر هستند.

میوه‌های بهاری

زردآلو، گوجه‌سبز، چغاله بادام، سیب گلاب و آلو

زردآلو

زردآلو سرشار از ویتامین ث، فیبر، پتاسیم و مواد مغذی و لیکوپن است. همچنین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که سیستم ایمنی بدن و چشم را تقویت می‌کند، حفاظت کنندهٔ قلب و سطح کلسترول بدن را کاهش می‌دهد.همچنین زردآلوی رسیده سرشار از ویتامین‌های گروه ب برای درمان بیماری‌های از قبیل، بی‌خوابی، رفع خستگی، تقویت‌کنندهٔ حافظه می‌باشد.

گوجه‌سبز

گوجه‌سبز اولین میوه‌ای است که به‌محض شنیدن فصل بهار به یاد ما می‌آید. سرشار از ویتامین C، کلسیم و پتاسیم، فسفر و آهن است. مصرف گوجه‌سبز تمام خواصی را که در بالا به آن اشاره‌شده است را برای حدوداً یک روز تأمین می‌کند.همچنین گوجه‌سبز کنترل‌کنندهٔ فشارخون، چربی خون، ضد سرطان و درمان‌کنندهٔ برخی تومورها نیز می‌باشد.

چغاله بادام

چغاله بادام تقویت‌کنندهٔ لثه و ریشه دندان‌ها و برای خشکی دهان بسیار مفید است.همچنین مقدار بسیار کمی اسیدسیانیدریک و ترکیبی از سم خطرناک سیانور در چغاله‌های تلخ وجود دارد. پس توصیه می‌شود از مصرف زیاد آن بپرهیزید که منجر به مسمومیت می‌شود.

سیب گلاب

سیب گلاب را به رنگ کرم بارگه‌های قرمزرنگ می‌توان با دیگر سیب‌ها متمایز کرد. علاوه بر آن سیب گلاب طعم شیرین و بوی خوبی دارد. ضد سرطان، ضد کلسترول، تقویت کننده ی ایمنی بدن، تقویت حافظه، پیشگری از تشکیل آب مروارید، کاهش وزن و … .

سیب حاوی آنتی اکسیدان و فیبر می باشد . خوردن یک عدد سیب باعث می شود معده با کالری کمتری شود. همین امر باعث می شود تا  تا چربی های ذخیره  شده بدن سوخته شود، که باعث کاهش وزن می شود.

نکاتی در مورد میوه‌های تابستانی

میوه‌های تابستانی
انگور، گلابی، هلو، آلو، انبه و انجیر
انگور

انگور منبع پتاسیم است. پتاسیم کاهش‌دهندهٔ فشارخون است. کمبود پتاسیم در بدن باعث می‌شود فرد دچار افسردگی، حواس‌پرتی شود، مخصوصاً در سنین بالا بیشتر دیده می‌شود. انگور نیز به دلیل دارا بودن ترکیب‌هایی با خواص آنتی‌اکسیدان سرطان‌زاست.

گلابی

گلابی مخصوصاً رسیدهٔ آن، 20 درصد از نیاز روزانهٔ بدن به فیبر کربن را تأمین می‌کند، همین مقدار کافی است تا قند خون بدن تنظیم شود. گلابی با دارا بودن مادهٔ معدنی به نام “برن” باعث بهبود عملکرد مغز و انتقال پیام‌های عصبی می‌باشد.

هلو

هلو منبع از فیبر کربن و ویتامین C می‌باشد. از خواص شگفت‌انگیز هلو می‌توان به درمان بیماری‌های لثه‌ای و بیوست اشاره کرد همچنین کاهش‌دهندهٔ سطح کلسترول خون است و همین خاصیت کاهش‌دهندهٔ بیماری‌های قلبی است.

آلو

آلو نیز منبع مناسبی از پتاسیم است و به همین دلیل کاهش‌دهندهٔ فشارخون است. با خوردن 100 گرم آلو در روز 20 درصد از نیاز روزانهٔ بدن به آهن را برطرف می‌کند. به دوستانی که گیاه‌خواری را انتخاب کرده‌اند توصیه می‌کنیم آلو را حتماً در برنامهٔ غذایی خود قرار دهند.

انبه

انبه حدوداً 650 گرم وزن دارد و تأمین‌کنندهٔ 33 درصد از پتاسیم بدن است. انبه به دلیل داشتن بتاکاروتن که یکی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است از بروز کم‌خونی و فقر آهن جلوگیری می‌کند. یکی از خواص شگفت‌انگیز انبه کاهش درصد ابتلا به سرطان است، این ترکیبات کریپتوگزانتین نام دارد.

انجیر

انجیر فیبر فراوانی دارد که درمان‌کنندهٔ بیوست است و به کسانی که از این بیماری رنج نمی‌برند توصیه می‌شود. همچنین منبعی از کلسیم و آهن می‌باشد، ازاین‌رو به افراد سالمند و افرادی که خطر کمبود کلسیم و آهن آن‌ها را تهدید می‌کند توصیه می‌شود.

لانسگو

مجموعهٔ ورزشی لانسگو قصد دارد با معرفی میوه‌های هر فصل و خواص آن‌ها به شما همراهان گرامی، شما را در جذب حداکثری ویتامین‌ها و استفادهٔ هر میوهٔ در زمان درست خود بیش‌ازپیش راهنمایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟