همه ورزشکاران پس از تمرین دچار یک سری واکنش‌های بدنی می‌شوند. چه ورزشکاران حرفه‌ای و چه ورزشکاران مبتدی.

درد عضلانی همان تب عضلانی است. تب عضلانی در بدنسازی بعد از یک تمرین سخت، طبیعی است حتی اگر یک یا دو روز پس از توقّف تمرینات آغاز شود. این تب یکی از علائم تحمل التهاب توسط بدن شما است که بدنسازان نه تنها آن را آزاردهنده نمی‌دانند بلکه این درد پس از تمرین با وزنه را لذت بخش توصیف می‌کنند.

واکنش بدن پس از انجام تمرینات متد ای‌ام اس و سایر تمرینات ورزشی

این درد بین ۱۲ تا ۷۲ ساعت پس از تمرین ظاهر می‌شود و به سبب ایجاد واکنش التهابی بدن به تمرین و نشانه بازسازی بدن است. عوامل مختلفی در شدت و مدت آن تأثیرگذار است ازجمله سن، اسکلت بدنی و…

راهکارهایی جهت ریکاوری بدن:

اهمیت به وعده غذایی

استحام پس از تمرین

خواب و استراحت کافی بعداز تمرین

عضلات جهت بازتوانی به مواد مغذی نیازمند. تغذیه پس از تمرین با وزنه با مواد غذائی غنی از پروتئین، التهاب بافتی ناشی از تمرین را کاهش می‌دهد. جهت جذب بهتر و نتیجه گیری مطلوب‌تر توصیه می‌شود از مکمل‌های غذائی مناسب به عنوان وعده غذائی بعد از تمرین استفاده کنید.

دوش گرفتن بعد از تمرین باعث بهبود جریان خون در عضلات و ریلکس شدن آن‌ها می‌شود. استحمام پس از ورزش باعث دفع بهتر مواد زائدی می‌شود که در اثر تمرین با وزنه در بافت عضلانی تجمع پیدا کرده‌اند. در صورتی که پس از نجام فعالیت فیزیکی استحمام کنید خواب با کیفیت‌تر و عمیق‌تری نیز خواهید داشت.

هنگامی که می‌خوابید به خصوص در شب، بدن بافت‌های آسیب‌دیده ناشی از تمرینات سخت و خستگی و فشارهای مکرر وارده بر بدن را ترمیم، سلول‌های تخریب شده و مرده را جایگزین می‌کند، و به بدن اجازه می‌دهد تا در طول روز بعد قوی‌تر و بهتر عمل کند.

آیا استفاده از دستگاه ای‌ام اس محدودیت سنی و وزنی دارد؟

واکنش بدن پس از ورزش‌های هوازی همانند دوچرخه سواری

پس از تمرینات دوچرخه سواری درد عضلانی بخصوص در قسمت ساق پا برنامه تمرینات شما را به هم ریخته و ممکن است بسیار آزاردهنده باشد. که البته این درد طبیعی است. بازیابی مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا این آزردگی بعد از تمرینات دوچرخه سواری را برطرف کرده و سرحال‌تر باشید. شما کمتر از نیمی از وظیفه خود را در هنگام تمرین انجام می‌دهید و مابقی آن مربوط به تغذیه و دیگر شرایط شما می‌شود. در کنار تغذیه نیز، عواملی همچون استراحت و میزان خواب و ماساز نیز تأثیر به سزایی در نتیجه گرفتن شما دارد.

بررسی‌های متعددی صورت گرفته است که آنتی‌اکسیدان‌ها التهاب را کاهش داده و آسیب‌دیدگی سلول‌ها را کاهش می‌دهند. غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین‌های A، C و E از قبیل بلوبری، انار و خانواده گیلاس هستند.

چربی به سلامت سلول‌ها کمک می‌کند خانواده امگا 3 مانند آنچه در روغن ماهی وجود دارد، در دردها و گرفتگی‌های عضلانی نقش دارد. همچنین افرادی که تمایلی به خوردن ماهی ندارند، می‌توانند از غذاهایی مانند دانه کتان و اسفناج استفاده کنند.

همرا با تغذیه کامل پس از تمرین اهمیت به استراحت و خواب کافی بسیار مهم است زیرا درهنگام خواب چربی‌ها بخصوص چربی‌های شکم و پهلو شروع به سوختن می‌کنند. استحمام و ماساز هم درکاهش این دردها و ریکاوری بدن نقش مهمی دارند.

متد ای‌ام اس برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

واکنش بدن پس از تمرین با دستگاه ای‌ام س

درد عضلانی پس از تمرینات ای‌ام اس هم مشاهده می‌شود. این درد می‌تواند در ناحیه عضلانی موضع تمرینی باشد و یا در تمرینات ترکیبی در کل عضلات بدن با این درد مواجه شویم.

اگر تمایل دارید تا با دستگاه ای‌ام اس سخت تمرین کنید، ریکاوری سریع پس از ورزش، برای کاهش درد عضلانی و تأمین دوبارهٔ انرژی، اهمیت پیدا می‌کند. هنگامی که یک پارگی در بافت عضلانی ایجاد می‌شود، عضلات رشد کرده و قوی‌تر می‌شوند. در طی زمان ریکاوری و بازیابی، سلول‌های بدن این بافت‌ها را ترمیم کرده و رگ‌های خونی جدیدی در محل پارگی ایجاد می‌کند، علاوه بر این، اجزای تولید کننده انرژی در سلول‌ها سبب توسعه ظرفیت‌های کاری سلول شده، و تراکم استخوان‌ها را افزایش می‌دهد.

شما می‌توانید با رعایت اصول ریکاوری و بدون نگرانی تمرینات خودتان را با دستگاه ای‌ام اس ادامه دهید.
یک دوش آب گرم بعد از تمرین احساس خوبی را به شما خواهد د اد، اما یک دوش متضاد استفاده متناوب بین آب سرد و گرم هم بسیار مفید است و باعث انبساط و انقباض رگ‌های بدن و افزایش جذب اکسیژن و مواد مغذی به آن‌ها می‌شود.

 بسیار مهم است که پس از یک جلسه تمرین با دستگاه ای‌ام اس، یک روز کامل استراحت داشته باشید تا بدنتان دوباره انرژی کسب کند و عضلاتتان فرصت ترمیم و رشد داشته باشند. خواب کافی برای ریکاوری حیاتی است. در طول خواب، بدن شما هورمون‌های رشد را منتشر کرده که به ترمیم و رشد عضلاتتان پس از تمرینات متد ای‌ام اس کمک می‌کند. پس اطمینان حاصل کنید که هر شب حداقل ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابید.

به تغذیه پس از تمرین متد ای‌ام اس اهمیت دهید. ورزش باعث تخلیه انرژی عضلات و تخلیه ذخایر گلیکوژن می‌شود، بنابراین باید آنرا با کربوهیدرات و پروتئین بازسازی کنید. زیرا موادغذایی مناسب به ریکاوری شما بعد از تمرین با دستگاه ای‌ام اس کمک می‌کند.

همچنین آجیل و مغزها منبع بسیار مناسبی از مواد مغذی و پروتئین‌های گیاهی هستند که سرشار از چربی نیز هست. ماهی نیز یک منبع بسیار عالی از پروتئین و امگا ۳ است و بسیار می‌تواند مفید باشد. نوشیدن آب بسیار اهمیت دارد.

در طول تمرین با دستگاه ای‌ام اس بدنتان عرق خواهد کرد و آب بسیاری از دست خواهد داد، پس حواستان باشد که در طول تمرین و پس از آن کلی آب بنوشید.
ماساز را می‌توانید هم قبل از تمرین با دستگاه ای‌ام اس و هم بعد از تمرین به کار بگیرید. موجب بازدهی حرکتی بیشتر در طی تمرینات متد ای‌ام اس و همچنین آسیب کمتر به مفاصل می‌شود. ماساژ می‌تواند حرکت مایعات التهابی خارج از ماهیچه را تسهیل بخشد. همچنین می‌تواند چسبندگی عضله را کاهش داده و نقاط درد را حذف کند. برنامه ریزی ماساژ حداقل یک بار در ماه در طی تمرین با دستگاه ای‌ام اس بسیار مفید خواهد بود.

از تکنیک‌هایی که می‌تواند جریان خون را بهبود بخشند نیز غافل نشوید. که شامل خنک کردن پس از تمرین متد ای‌ام اس، انجام حرکات کششی در طول یا پس از هر تمرین با دستگاه ای‌ام اس، انجام ورزش آسان (نرمش)  در روز بعد از تمرین با دستگاه ای‌ام اس می‌باشد. می‌توان با انجام موارد ذکر شده به بازتوانی و ریکاوری اصولی دست پیدا کنید و عملکردتان برای وعده بعدی تمرین با دستگاه ای‌ام اس افزایش پیدا کند.

تفاوت واکنش بدن زنان و مردان پس از تمرینات متد ای‌ام اس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟