بهترین زمان برای اجرای تمرینات ورزشی چه زمانی است؟ در چه زمان‌هایی بهتر است تغذیه مناسب داشته باشیم؟ قبل از ورزش چه غذاهایی بخوریم؟ بعد از تمرینات ورزشی بدن کدام مواد غذایی را لازم دارد؟ اصول اجرای تمرینات ورزشی در زمان مناسب بعد از تغذیه چیست؟

تناسب‌اندام با تغذیه مناسب به‌صورت دائمی و پایدار امکان‌پذیر است. محققان معتقدند که صنایع غذایی در جهان تبلیغات گسترده‌ای بر روی لاغری تنها با ورزش انجام داده‌اند و این موضوع صحت ندارد و منفعت‌طلبانِ است. ورزش کردن منجر به سوخت‌وساز بیشتر بدن می‌شود ولی عامل اصلی در تناسب‌اندام اهمیت دادن به تغذیه مناسب است. برای بهتر نتیجه گرفتن لازم است زمان مناسب را به تغذیه اختصاص دهید.

آیا می‌خواهید تمرین‌های ورزشی‌تان نتیجه‌بخش باشند؟ باید بدانید که ورزش در کنار تغذیه مناسب نتیجه مطلوبی خواهد داشت و کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین باید تغذیه اصولی را جدی بگیرید.

اجرای تمرینات ورزشی در زمان مناسب بعد از تغذیه

دانستن اینکه چه زمانی و چگونه به بدن خود سوخت‌رسانی کنید تا به اهداف تناسب‌اندام خود برسید، مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای تمرینات ورزشی خود انجام دهید. با کمک کارشناسان تغذیه، ما یک لیست از بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برایتان فراهم کرده‌ایم تا نتایج تمرین‌های ورزشی خود را بهبود دهید. اجرای تمرینات ورزشی در زمان مناسب بعد از تغذیه دارای اصولی است که در زیر شرح می‌دهیم.

با شکم خالی بدوید

برای دستیابی به تناسب‌اندام و سوزاندن چربی‌ها، بهترین استراتژی، دویدن با شکم خالی پس از بیدار شدن است. باید بدانید که بدن شما در این حالت دارای کمبود کالری بوده و از همین رو، توانایی سوختن چربی در بدنتان افزایش می‌یابد. همچنین سطح گلیکوژن در طول خواب کاهش‌یافته و بدن برای کسب انرژی موردنیاز از چربی بدن شما استفاده می‌کند.

اگر قصد دارید قبل از ورزش کردن شکمتان سیر باشد حتماً ۲ تا ۴ ساعت به خودتان زمان دهید و غذاهای ساده و سبک بخورید؛ به‌طور مثال، قبل از تمرین می‌توانید بلغور جوی دو سر، سیب‌زمینی شیرین آب‌پز، چغندر و آبمیوه‌های سبزی تهیه و میل کنید. به‌طورکلی، هرچه به زمان ورزش کردن نزدیک می‌شوید، باید از خوردن غذا یا بهتر است بگوییم از خوردن غذاهای سنگین و دیرهضم اجتناب کنید. اجرای تمرینات ورزشی در زمان مناسب بعد از تغذیه ۲ تا ۴ ساعت پس از تغذیه مناسب است.

غذاهای مغذی و باکیفیت میل کنید

اغلب افراد بر کالری تمرکز می‌کنند و مواد مغذی را نادیده می‌گیرند. بعضی از مواد مغذی به مغز و عضلات شما کمک می‌کنند تا کارایی بیشتری داشته باشند و برخی دیگر از سایش استخوان‌ها جلوگیری به عمل می‌آورند. البته باید خاطرنشان کرد که بهترین مواد مغذی پیش و پس از تمرین بستگی به نوع تمرین انجام‌شده و همچنین زمان و شدت آن دارد.

دقت کنید که خوردن غذاهای مناسب باعث افزایش کارایی شده و به بهبود عملکرد ماهیچه‌ها و تقویت آن‌ها کمک خواهند کرد. از سوی دیگر، انتخاب غذای نامناسب ممکن است موجب گرفتگی عضلات، حالت تهوع و حتی کمبود انرژی شود؛ ازاین‌رو، پیشنهاد ما انتخاب غذای مغذی در زمان مناسب است.

اجرای تمرینات ورزشی در زمان مناسب بعد از تغذیه

این ۵ غذای کلیدی و مهم را در برنامه غذای هفتگی خود قرار دهید

سعی کنید در رژیم غذایی خود حتماً از چغندر، سیب‌زمینی شیرین، جوی دوسر، اسفناج و تخم‌مرغ استفاده کنید. چغندر جریان خون را افزایش داده و سبب افزایش استقامت می‌شود. همچنین به دلیل برخورداری از آنتی‌اکسیدان، با استرس مبارزه می‌کند و در این صورت شما می‌توانید تمرین‌های شدید و سختی انجام دهید.

سیب‌زمینی شیرین نیز به دلیل داشتن کربوهیدرات، آنتی‌اکسیدان‌ها و پتاسیم، بسیار مهم و ضروری است. جوی دوسر حاوی ویتامین B بوده و برای تبدیل کربوهیدرات به انرژی بسیار حیاتی است. اسفناج یکی دیگر از منابع مغذی غذایی به شمار می‌رود که اغلب ورزشکاران باید آن را در برنامه غذایی خود بگنجانند؛ زیرا موجب می‌شود عضلات از اکسیژن کمتری استفاده کنند و عملکردشان بهبود یابد. تخم‌مرغ حاوی مقدار قابل‌توجهی پروتئین است که به بازسازی عضلات کمک شایانی می‌کند.

پس از ورزش از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید

به شما توصیه می‌کنیم ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از انجام تمرینات ورزشی، اقدام به خوردن کنید. مصرف مواد مغذی موردنیاز پس از ورزش، به بدن شما کمک می‌کند تا انرژی لازم را ذخیره‌سازی کنید. با این کار به ساخت عضله، کاهش درد، کاهش چربی و بهبود هرگونه آسیب یا التهاب کمک خواهید کرد. از دیگر مواردی که برای اجرای تمرینات ورزشی در زمان مناسب بعد از تغذیه باید به آن توجه کرد اهمیت دادن به نوع تغذیه است.

از مصرف غذاهای فرآوری شده و سرخ‌شده اجتناب کنید

یک توصیه مناسب برای تمامی افراد به‌خصوص افراد فعال عدم استفاده از غذاهای فرآوری شده و سرخ‌کردنی است. در مقابل این افراد می‌توانند با افزایش مصرف غذای مغذی به بهبود عملکرد و بازیابی آن کمک کنند. غذاهای فرآوری نشده سرشار از مواد مغذی هستند. عده‌ای از کارشناسان تغذیه بر این باورند که غذاهای پرچرب و سرخ‌شده به‌سختی قابل‌هضم هستند؛ بنابراین توصیه می‌کنند از مصرف این نوع غذاها قبل از انجام حرکت‌های ورزشی اجتناب شود.

اهمیت تغذیه در تمرینات ورزشی

اما بعضی از خوراکی‌ها را نباید پس از ورزش مصرف کرد! مواد غذایی چرب باعث می‌شوند قوه هاضمه بدن کند شود و هضم و جذب پروتئین و کربوهیدرات به‌کندی صورت گیرد و این دقیقاً با ماهیت تغذیه پس از ورزش،‌ منافات دارد.

بهتر است برای تغذیه پس از ورزش، زمان نیز تعیین کنید چون ساعات اولیه بعد از ورزش، به‌عنوان ساعات طلایی شناخته می‌شوند که در این زمان آنزیم‌های گلوکز مصرف‌شده و به‌جای ذخیره‌های ازدست‌رفته، به عضلات هدایت می‌شوند. به همین جهت بهتر است حداقل 30 دقیقه پس از پایان ورزش، هیچ غذای سنگینی میل نکنید و هرچند دقیقه، مقداری آب بنوشید.

اجرای تمرینات ورزشی در زمان مناسب بعد از تغذیه

یکی از عواملی که در ورزش نقش مهمی دارد،‌ تغذیه صحیح و اصولی قبل و پس از انجام ورزش است. درواقع توصیه ما به شما دوستداران ورزش پیروی از تغذیه‌ای اصولی در کنار زمان صحیح صرف غذا خواهد بود. درصورتی‌که تغذیه‌ای صحیح داشته باشید می‌توانید اثر ورزش را در بدن خود ماندگار کرده و از داشتن تناسب‌اندام احساس رضایت کنید. اهمیت دادن به ورزش و زمان انجام تمرینات ورزشی با توجه به تغذیه سالم و مدت‌زمانی که از آن گذشته است می‌توان شما را دررسیدن به تناسب‌اندام یاری دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟