فاکتورهای لازم برای رسیدن به یک بدن ایدئال چیست؟ تناسب‌اندام به چه معناست؟ درواقع هر فرد برای این موضوع جواب منحصربه‌فرد و متفاوتی را ارائه می‌دهد؛ اما باید بدانید بیان مفهومی دقیق برای تناسب‌اندام، کاری بسیار سخت و دشوار است.

فاکتورهای لازم برای رسیدن به یک بدن ایدئال
برخی افراد بر این باورند، اگر یک نفر بتواند در دوی ماراتن شرکت کند یا وزن ایدئال داشته باشد، از تناسب‌اندام خوبی برخوردار است.
اما مفهوم تناسب‌اندام فراتر از داشتن وزن ایدئال یا توانایی انجام یک ورزش خاص است. شاید بتوان بهترین تعریف را از تناسب‌اندام این‌گونه بیان کرد:

«به برخورداری از سطح سلامت عمومی خوب و ایدئال برای انجام کارهای روزانه، فعالیت‌های جانبی در اوقات فراغت و البته مقاومت در برابر بیماری‌ها، تناسب‌اندام می‌گویند.»

با توجه به این تعریف، مفاهیم دیگری که از تناسب‌اندام ارائه می‌شوند تا حدود زیادی نادرست به‌حساب خواهند آمد! مفاهیمی نظیر داشتن عضلات خوش‌فرم و قوی یا برخورداری از وزنی ثابت.

درواقع تناسب‌اندام بیشتر بر روی توانایی‌های فیزیکی یک فرد برای انجام کارهای روزانه تمرکز دارد؛ بنابراین فاکتورهای لازم برای رسیدن به یک بدن ایدئال تنها به تغذیه مناسب مربوط نیست و موارد دیگری را نیز شامل می‌شود. بر اساس تعریف ارائه‌شده توسط دپارتمان سرویس سلامت جهانی پنج نکته کلیدی در بیان مفهوم تناسب‌اندام نقش دارند.

ترکیب‌بندی دقیق بدن، پایداری و توانایی قلبی پایداری، توانایی عضلانی، قدرت و تعادل عضلانی و انعطاف‌پذیری ازجمله موارد مهمی است که تناسب‌اندام به آن وابسته است.

ای ام اس

فاکتورهای یک بدن ایدئال

اگر می‌خواهید تغذیه‌ای سالم و تناسب‌اندام ایده آلی داشته باشید، باید عادات خود را دوباره بسازید. به عبارتی شما باید عادات بد خود را کنار گذاشته و روشی مناسب را در پیش بگیرید؛ اما اگر استراتژی‌هایی که انتخاب می‌کنید،‌ موفقیت‌آمیز نباشند، چه باید کرد؟ فاکتورهای لازم برای رسیدن به یک بدن ایدئال شامل تغذیه و رژیم مناسب، خواب و استراحت، داشتن مربی خوب، تمرین مستمر، استفاده از حداقل دو مکمل و کنترل میل جنسی است.

تغذیه و رژیم مناسب

جمله‌ای معروف وجود دارد که می‌گوید: «ساخت عضله در باشگاه انجام می‌شود، اما کاهش وزن تنها در آشپزخانه اتفاق می‌افتد.» یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین فاکتورهای لازم برای رسیدن به یک بدن ایدئال داشتن رژیم غذایی مناسب، سالم و سرشار از مواد غذایی است.

اهمیت این مقوله تنها به خوردن غذای سالم ختم نمی‌شود! بلکه کسب انرژی بیشتر، بهبود عملکرد ورزشی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهابات و … نیز ارتباط مستقیمی با تغذیه دارد. عادات بدغذایی همچنین می‌توانند شامل پرخوری، مصرف کم آب آشامیدنی، صبحانه نخوردن و … باشد. شما باید با مصرف مواد غذایی سالم از چربی‌های مفید، پروتئین‌های خالص، سبزی‌ها و … بهره ببرید.

همچنین باید به نحوه صحیح غذا خوردن و از زمان مناسب آن آگاه باشید. شما می‌توانید وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید و همچنین عادات غذایی سالم خود را بیشتر کنید. سعی کنید که غذاهای مضر را از یخچال خود حذف کنید. اگر غذای ناسالم در دسترس نباشد کمتر از آن استفاده خواهید کرد.

آرامش در انجام تمرینات

شما ممکن است برای رفتن به باشگاه، طوری برنامه‌ریزی کنید که دو دقیقه قبل از زمان مقرر به باشگاه برسید و اتومبیل خود را سریعاً پارک کنید! ساک ورزشی خود را به کناری بیندازید و به مربی بگویید که برای ورزش آماده هستید! اما بهتر است، تجدیدنظر کنید! سعی کنید کمی زودتر از ساعت تمرین به باشگاه برسید! با آرامش و بدون عجله حرکت کنید.

با زودتر رسیدن به باشگاه، شما هم فرصت گرم کردن خواهید داشت و هم تمرکز ذهنی خود را افزایش‌خواهید داد. داشتن تمرکز در حین ورزش،‌ به شکل عجیبی موجب عدم پیشرفت در تناسب‌اندام می‌شود.

داشتن مربی و برنامه واقع‌گرایانه

شما در یک مسابقه ثبت‌نام می‌کنید که به آمادگی بدنی بسیار بالایی نیاز دارد! یا می‌خواهید ورزشی سنگین را انجام دهید که از حد توان شما خارج است! با توجه به اینکه مدت‌هاست که ورزش نکرده‌اید! این کار را برای انگیزه دادن به خود انجام می‌دهید. درست است؟!‌ نه دقیقاً! جاه‌طلب بودن خوب است و باعث انگیزه می‌شود! اما اگر در این راه شکست بخورید چه می‌شود؟ احتمالاً علاقه و انگیزه خود را از دست می‌دهید.

نتایج یک نشان تحقیق می‌دهد که از ۴۴ درصد افرادی که تصمیمات راسخ و بلندپایه‌ای برای تناسب‌اندام می‌گیرند، تنها ۹ درصد موفق به دستیابی به این اهداف می‌شوند. پیشرفت باید آهسته و پیوسته باشد!‌ تمرکز بر روی اهداف واقع‌بینانه می‌تواند شمارا در زمره افراد موفق قرار دهد.

برنامه منطقی و داشتن ریکاوری

ریکاوری برای بدن امری ضروری است. در نظر گرفتن چنین روزی می‌تواند باعث رفع خستگی و آسیب‌دیدگی ناشی از تمرینات سنگین شود. روز ریکاوری می‌تواند شامل استراحت یا انجام فعالیت‌های آسان باشد! حتی می‌توانید در این روز یک برنامه برای خود در نظر بگیرید! برای مثال به یوگا بروید! دوچرخه‌سواری کنید یا در پارک قدم بزنید.

از فاکتورهای لازم برای رسیدن به یک بدن ایدئال داشتن ورزش منظم و با برنامه است که برای رسیدن به این هدف بهتر است مربی یا برنامه مشخص شخصی داشته باشید.

تمرینات متنوع

حتی اگر برای یک رویداد خاص مانند دوی ماراتن یا مسابقه پاورلیفتینگ تمرین می‌کنید، باید تمرینات متنوع دیگری نیز به برنامه خود اضافه کنید. اگر تمرینات شما تکراری باشند، عضلات شما دیگر به نیاز خود توجه نمی‌کنند! به عبارتی به تمرین عادت می‌کنند. این امر می‌تواند موجب ضعف بدنی شود! در ادامه باعث عدم تعادل و توازن در بدن خواهد شد.

بدن شما خیلی زود به تمرینات خاصی عادت می‌کند؛ بنابراین نیاز است تا هر از چند گاهی، تمرینات جدید را تجربه کنید. یک مربی باتجربه می‌تواند تمرینات مناسب و متنوعی برای شما انتخاب کند.

خواب به‌موقع

۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه یکی دیگر از فاکتورهای لازم برای رسیدن به یک بدن ایدئال است. خواب ناکافی و استرس، موجب افزایش پرخوری و عادات بد تغذیه‌ای در طول روز می‌شود. دلایل متعددی برای نامنظم شدن خواب وجود دارد. از اصلی‌ترین این دلایل می‌توان مصرف برخی از میان وعده‌ها اشاره کرد. درواقع اصلاح عادات غذایی موجب داشتن خواب راحت و باکیفیت و همچنین حفظ سلامت روانی و جسمانی می‌شود.

از خوردن چربی‌های اشباع بپرهیزید، فست فودها را از برنامه غذایی خود کنار گذاشته و در ساعات پایانی شب از نوشیدنی‌های کافئین دار استفاده نکنید.تحقیقات نشان می‌دهد که تغییرات کوچک و آسان در طول زمان باعث ایجاد هماهنگی بیشتر و نتایج بلندمدت می‌شود. اگر عادت‌های غذایی نامناسب دارید به‌مرور آن‌ها را حذف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟