رسیدن به تناسب اندام، نیازمند به ورزشِ توام با رعایت رژیم غذایی است؛ عامل اصلی اضافه وزن و انباشت بافت چربی در قسمت‌های مهم بدن، بیشتر بودن میزان کالری دریافتی نسبت به میزان کالری و انرژی صرف شده است.
کالری سوزی عامل اصلی کاهش وزن است، کالری که خود یک واحد برای انرژی دریافتی از مواد غذایی و به طور کلی‌تر واحد انرژی بدن به حساب می‌آید است. کالری سوزی که از انجام رژیم غذایی در کنار ورزش حاصل می‌گردد بستگی به نوع رژیم غذایی و نوع ورزش دارد. مقایسه کالری سوزی ورزش‌ها از نکات بسیار کلیدی در تعیین زمان رسیدن به وزن ایده آل است که امروز در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

کاهش کالری
برای درک بهتر کالری سوزی انواع ورزش‌ها ابتدا به تعریف کالری می‌پردازیم. کالری یک نوع واحد اندازه‌گیری برای انرژی مانند واحد‌های اندازه‌گیری دیگر مثل کیلوگرم و … است.
در حقیقت مقدار مصرف انرژی هنگام انجام یک فعالیت از طریق نسبت سوزاندن کالری محاسبه می‌شود. معمولا شنیده‌اید که در یک غذا مثلا 1000 کالری وجود دارد یعنی برای سوزاندن کامل این غذا باید 1000 کالری مصرف کرد. این روش که به آن کالری شماری گویند، بر مبنای کالری مصرفی است.
در عمل کالری شماری، کالری که از خوردن غذا حاصل شده منهای کالری سوزانده شده می‌شود که اگر عدد حاصله عدد منفی باشد، یعنی کالری سوزانده شده از ذخایر چربی بدن بوده که خود باعث کاهش وزن و چربی سوزی می‌شود. کالری سوزی با رژیم غذایی به این معناست است که کالری‌ها در فرایند خوردن غذا، هضم غذا، جذب غذا و مصرف آن سوخته می‌شوند.

کالری سوزی ورزش ها

کالری سوزی انواع ورزش‌ها نیز بدین معناست که بدن با بالا بردن میزان فعالیت‌های فیزیکی ضربان قلب را بالا برده و برای تامین انرژی ماهیچه های خود نیاز به کالری سوزی دارد. شاید جالب باشد که بدانید حتی خوابیدن هم کالری می‌سوزاند و سوزاندن کالری همین حالا که در حال خواندن این مقاله هستید هم نیز در حال انجام است.

َ

شاید این سوال پیش بیاید که میزان کالری مورد نیاز بدن از کجا حاصل می‌شود؟ در واقع میزان کالری مورد نیاز بدن از مصرف مواد غذایی حاصل می‌شود که در گذشته مصرف نموده‌اید حال اگر مصرف مواد غذایی به ما 1100  کالری بدهد ولی ما بر اساس فعالیت‌های خودمان کمتر از این 1100 کالری را بسوزانیم، یعنی عددی حدود کالری، 400 کالری باقی مانده به شکل چربی در بدن ما انباشته می‌شود؛ حال اگر بعد از یک ورزش، مثلا پیاده روی، پس از کالری سوزی پیاده روی میزان کالری که سوزاندیم از میزان کالری دریافتی در آن روز بیشتر شود، بدن برای سوزاندن و تامین انرژی خود به سراغ کالری‌هایی که در گذشته مانند چربی ذخیره شده خواهد رفت.

کالری سوزی انواع ورزش‌ها

کالری سوزی پیاده روی

در پیاده روی که میزان سوزاندن کالری در آن بستگی به سرعت و شیب دارد می‌تواند در سوزاندن کالری بسیار موثر باشد و سوال بسیار رایج در این مورد، یک ساعت پیاده روی چقدر کالری می‌سوزاند ؟ است. در واقع انواع پیاده روی از 550 ژول تا 1000 ژول کالری می‌سوزاند. در حقیقت پیاده‌روی سریع یا در شیب می‌تواند نقش موثر بر از بین بردن چربی و سوزاندن آن داشته باشد. در این شرایط لازم نیست فرد با بالاترین سرعت ممکن بدود و فقط راه رفتن سریع در طول یک دوره زمانی مشخص می‌تواند به بهبود وضعیت قلبی عروقی و نیز حفظ شرایط بدن و تقویت عضلات اصلی آن کمک کند.

کالری مصرفی بدنسازی

حرکات بسیاری در یک باشگاه بدنسازی برای سوزاندن کالری وجود دارد اما آن چیزی که بسیار در باشگاه‌های بدنسازی  برای سوزاندن کالری به میزان زیاد توصیه می‌شود دویدن بر روی تردمیل است. قبل از پرداختن به میزان کالری مصرفی بر روی تردمیل، بیان این نکته که استفاده از تردمیل باید بعد از انجام حرکات با وزنه در باشگاه صورت بگیرد تا نتیجه لازم در کالری مصرفی در بدنسازی به حد قابل قبولی برسد. دویدن به مدت 20 دقیقه با سرعت 9 کیلومتر بر ساعت می‌تواند با سوزاندن 220 کالری همراه باشد که با افزایش شیب و سرعت این میزان از کالری سوزی در پیاده روی بالاتر می‌رود.

پیشنهاد می‌گردد با توجه به اهمییت دستگاه‌های بدنسازی و استاندار‌های آن مقاله نکات کلیدی دستگاه بدن سازی را مطالعه کنید تا خرید مطئن‌تر را تجربه کنید.

کالری سوزی در شنا

میزان کالری سوزی در شنا حدود 500 تا 800 کالری در هر ساعت است. مزیت اصلی این است که کمترین تاثیر نامناسب را بر وضعیت مفاصل داشته و بطور همزمان نقشی بسیار موثر در بهبود عملکرد عضلات دارد. به این ترتیب در صورتی که امکان استفاده از استخر شنا برای شما وجود دارد، بخشی از زمان خود را برای شنا کردن اختصاص دهید. در این شرایط احتمالاً از سرعت زیاد خسته شدن خود تعجب خواهید کرد، اما این ورزش می‌تواند تاثیر قابل توجه بر سلامت و حفظ وزن بدن شما داشته باشد.

کالری سوزی در بالا رفتن از پله

مقدار کالری که میتوان از بالا و پایین رفتن پله‌ها از دست داد عددی میان 600 تا 900 کالری در هر ساعت است. خیلی از افراد با توجه به تشابه اندک بالا رفتن از پله به استفاده از تردمیل در شیب، میزان انرژی مصرفی این دو را یکی می‌دانند در صورتی که اصلا این گونه نیست و منظور، بالا رفتن خود پله یا کوه نوردی است.

کالری سوزی در دراز نشست

دراز و نشست علی رغم فشار بالا و طاقت فرسایی که بر بدن می‌آورد در بیست دقیقه انجام مکرر آن میزان کالری که می‌سوزاند عددی کمتر از 80 کالری است، طاقت فرسایی حرکت داراز نشست به فشار مستقیم وارده بر روی عضلات شکم مرتبط است که باعث خستگی زودرس می‌شود که عموم افراد این باور اشتباه را دارند که دراز نشست به دلیل مصرف انرژی زیاد باعث خستگی می‌شود؛ پس از بررسی کالری سوزی دراز نشست حال نوبت به بررسی کالری سوزی طناب زدن می‌رسیم.

کالری سوزی در طناب زدن

یکی از برترین حرکات ورزشی برای سوزاندن کالری به مقدار زیاد و لاغری بالاتنه، شکم و پهلو و ران پا، بی‌شک سوزاندن کالری به وسیله طناب زدن است، در این ورزش که تمام اندام بدن را درگیر خود می‌کند پس از یک ساعت عدد باور نکردنی ما بین 700 تا 1100 کالری سوزانده می‌شود که عدد بسیار بالایی برای سوزاندن کالری در خانه با کمترین هزینه مادی و زمانی است. در این ورزش پس از مدت بیست دقیقه بالارفتن حرارت بدن خود را به شدت حس خواهید کرد.

طناب زدن

کالری سوزی دوچرخه ثابت

با توجه به خطرات زیاد دوچرخه سواری در خیابان یا پارک و گرما بیش از حد یا برودت هوا برای کالری سوزی عموما افراد از دوچرخه‌های ثابت استفاده می‌کنند؛ که این ورزش بر روی دوچرخه ثابت در نیم ساعت با شدت متوسط 210 تا 311 کالری می‌سوزاند. اگر شدت رکاب زدن افزایش یابد میزان کالری سوزی با دوچرخه ثابت که می‌سوزد به 315 تا 466 خواهد رسید.

کالری سوزی در فوتبال

ورزش فوتبال در واقع یک ورزش ترکیبی است، دویدن، پریدن، راه رفتن، هد زدن، و جدال بدنی خود از عوامل مهم از انواع کالری سوزی در انواع ورزش‌ها است، نکته بسیار مهم دیگر بزرگ بودن زمین فوتبال است که فرد برای اجرای بهترین نمایش خود ده‌ها بار این زمین را طی کند. میزان انرزی مصرفی در یک ساعت در بازی فوتبال عددی ما بین 900 تا 1400 ژول نیز می‌باشد.

کالری سوزی در ورزش‌های راکتی

از ورزش‌های خانوادگی و پر انرژی برای سوزاندن کالری ورزش‌های راکتی هستند. به گونه ای که در یک ساعت از این ورزش ترکیبی علاوه بر دویدن و پریدن، ایست و حرکت‌های متعددی صورت می‌گیرد که پس از حدود یک ساعت میزان 600 تا 900 کالری سوزانده می‌شود که اگر دچار آسیب دیدگی شدید هستید پیشنهاد می‌گردد از این ورزش استفاده نکنید.

جدول مقایسه کالری سوزی ورزش ها

کالری سوزی در EMS

یکی از راه‌های بسیار سریع و کاربردی استفاده از دستگاه EMS برند آلمانی لانسگو است که در حال حاضر در میان تمام ورزش‌ها بیشترین میزان سوزاندن کالری را دارد. به گونه‌ای که با صرف زمانی حدود 20 دقیقه میزان 1200 کالری انرژی را می‌سوزاند، EMS با تمام مزایا و معایبش یک روش موثر ورزشی در سوزاندن کالری و تناسب اندام است که با استفاده از پالس‌های الکتریکی سبب افزایش جریان خون و تحت تاثیر قرار دادن عضلات بدن می‌شود که این روش بسیار موثر و دائمی نیز هست.

دستگاه EMS کاهش وزن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟