چاقی موضعی یا لاغری موضوعی، شاید اسم این دو برای شما آشنا باشد؛ شاید اصلا درگیر این نوع از بیماری باشید و به دنبال راه حلی برای برطرف کردن آن و یا شاید درگیر آن‌ باشید ولی متوجه این موضوع نباشید؛ خلاصه به هر نحوی خواه مطلع باشید یا نه این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد پس حدود 7 دقیقه از وقت خود را در اختیار لانسگو قرار دهید. البته در رابطه با این موارد در جامع‌ترین مقاله تناسب اندام توضیحات قابل فبولی ارائه کردیم که پیشنهاد می‌شود با صرف 45 دقیقه از زمان خود اطلاعات قابل قبولی در این زمینه کسب کنید.

 

در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این سوال که چاقی موضعی چیست؟ صحبت کنیم و پاسخ مناسبی را برای این سوال بیابیم. بنابراین اگر قصد دارید که بیشتر با واژه چاقی موضعی و معایب و عوارض آن آشنا شوید بهتر است این مطلب را به صورت کامل مطالعه کنید. در این مطلب ابتدا یک توضیح کلی در رابطه با چاقی موضعی ارائه خواهیم داد که بیشتر با این مفهوم آشنا شوید و بعد از آن به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چه عواملی می‌توانند باعث شوند که چاقی موضعی به وجود بیاید، در قسمت بعدی از این مطلب به بررسی برخی از سوالاتی که ممکن است درباره نحوه درمان این مشکل داشته باشید می‌پردازیم تا برخی از ادعاهایی که ممکن است در هر جایی شنیده باشید را به این وسیله رد کنیم.

انواع تیپ بدن و چگونگی تشخیص آن

اگر قصد لاغر شدن را دارید دست نگه ‌دارید!ابتدا باید از تیپ بندی بدن خود را بشناسید تا بتوانید از طریق ان بهترین روش و رویه را برای کاهش وزن پیش بگیرید، تیپ بدن یا (BODY TYPE) صرفا بیان کننده شکل و فرم ظاهری بدن شما نیست، ابتدا لازم است به وسیله کسب دانش از نوع تیپ بندی بدن خود متوجه خواهید شد که کدام مواد غذایی می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش و یا کاهش وزن شما داشته باشد، همچنین از این طریق می‌توانید نحوه فعالیت و واکنش پذیریهورمون‌های خود را بسنجید تا بتوانید از این طریق برنامه غذایی خود را درست‌تر تعیین نمایید.

شاید این تفکر اشتباه باشد که کسب اطلاعات کافی پیرامون موضوع تیپ بندی بدن صرفا برای بانوان باید اهمیت داشته باشد؛ ولی این طرز تفکر به شدت اشتباه است… ، از میان سه تیپ فرم بدنی در چاقی یعنی چاقی موضعی گلابی شکل، چاقی سیبی شکل و فرم بدنی ساعت شنی دو مورد سیبی و گلابی شکل می‌تواند در میان بانوان و آقایان مشترک باشد هرچند که چاقی گلابی شکل به واسطه بزرگی لگن بانوان در این افراد رایج‌‌تر است ولی نباید از آقایانی که به واسطه شکل و فرم فعالیت آن‌ها (بدنشان حالت گلابی شکل به خود می‌گیرد) که معمولا از کارمندان و رانندگان و افرادی که مدت زمان زیادی را بر روی صندلی می‌نشینند از این دست افراد خواند بود.

چکیده: شاید تیپ بندی فرم بدن یک واژه نا اشنا برای شما باشد ولی جالب است بدانید که چاقی هم دارای انواع مختلفی است که یکی از این موارد چاقی موضعی می‌باشد، البته خود چاقی موضعی دارای مواردی همچون چاقی سیبی شکل یا چاقی گلابی شکل است که مورد اول در اقایان و مورد دوم در بانوان بیشتر دیده می‌شود، البته هستند بانوانی که به واسطه چاقی سیبی شکل از فرم و هیکل مردانه خود ناراحت هستند.

نکنه: با توجه به اظهارات HOME REMEDY معمولا فرم و تیپ بندی بدن به سه حالت گلابی، سیبی و ساعت شنی خواهد بود که با توجه به اثرات موروثی و دیگر موارد کلی همچون تغذیه و شکل زندگی می‌تواند متفاوت باشد.

چاقی موضعی گلابی شکل

این نوع از چاقی موضوعی که بیشتر در بانوان رویت می‌شود از بیماری‌های مرتبط با چاقی است که عموما جز عوارض جانبی همچون سختی راه رفتن و یا عدم تن‌خور مناسب لباس تاثیر منفی دیگری در بر نخواهد داشت، البته این نوع از چاقی که نام دیگری علاوه بر گلابی شکل ژنیوئید نامیده می‌شود؛ از نظر برخی افراد یک جاذبه مناسب برای زیبایی به حساب می‌آید برای مثال کیم کارداشیان و بیانسه از افراد هستند که به چاقی موضعی گلابی شکل مبتلا هستند ولی از جانب برخی افراد (تقریبا می‌توان گفت درصد بالایی از افراد) این تیپ بدنی بسیار جذاب می‌باشد. البته با توجه به شباهت این فرم بدنی به حالت ساعت شنی، این نوع چاقی با فرم ساعت شنی مشابه هم درنظر گرفته می‌شود. که در واقعیت این گونه نیست.

لاغری موضعی و انواع آن

نکته: اگر بخواهیم عمده‌ترین دلیل شایع برای پدیدار شدن این فرم بدن را نام ببریم، زایمان می‌تواند اصلی‌ترین دلیل آن باشد که در مورد موضوع لاغری بعد از زایمان می‌توانید به این مقاله مراجعه نمایید.

 

چکیده: حالت گلابی شکل عمده‌ترین نوع از چاقی موضعی است که در آن تجمع بافت چربی در قسمت پایین تنه خواهد بود و این موضوع از نظر برخی افراد می‌تواند جذاب باشد برای مثال کیم کارداشیان به واسطه چاقی موضوعی از نوع گلابی شکل توانسته تا شهرت بسیاری برای خود رقم بزند، در این مورد تجمع بافت چربی در قسمتی میانی بدن یعنی از زیر سینه تا بالای زانو خواهد بود.

چاقی موضعی سیبی شکل

اگر عرض شانه‌ها با عرض باسن شما یکسان است و دور کمر شما مانند عرض شانه یا بیشتر باشد شما مبتلا به چاقی سیبی شکل هستید، این نوع چاقی از چاقی‌های موضعی رایج در میان آقایان است که در آن از قسمت بالای باسن تا زیر سینه تجمع چربی خواهد داشت، البته بهتر است یک طرفه به این موضوع نگاه نکنیم زیرا این نوع از چاقی در بانوان هم دیده می‌شود، البته این نوع چاقی اگر در بانوان وجود داشته باشد فرم بدنی و هیکلی مردانه را به وجود خواهد آورد که این حالت به هیچ وجه به مذاق بانوانی که از این چاقی موضعی رنج می‌برند دلچسب نخواهد بود. با توجه به توضیحات مطرح شده از چاقی سیبی شکل باید به این نکته توجه کنید که چاقی سیبی شکل با توجه به تاثیرات مستقیم بر روی سلامت می‌تواند عواقب ناگواری همچون سکته‌های قلبی و مغزی را برای شما به همراه داشته باشد؛ پیشنهاد می‌گردد برای مقابله با این چاقی در ابتدا مطالعه مقاله روش‌های لاغری شکم و پهلو  با ورزش است اما اگر برای رسیدن به اندام ایده‌آل خود زمان کافی را ندارید ما به شما روش تحریک الکتریکی عضلات یا ems را پیشنهاد می‌کنیم.

چکیده: در چاقی نوع سیبی شکل تجمع بافت چربی در قسمت شکم و اطراف آن خواهد بود که بیشتر در آقایان رخ می‌دهد، لازم به ذکر است که این روش می‌تواند در برخی مواقع سبب بیماری‌هایی برای فرد مبتلا شود. اما برخی این گونه برداشت می‌کنند که این نوع از چاقی صرفا در اقایان رویت می‌شود که صرفا اشتباه است.

 

اندام ساعت شنی

به دلیل حجیم بودن فرم باسن در دو حالت ساعت شنی و گلابی شکل اغلب این دو تیپ بدنی را اشتباه می‌گیرند، اما اگر برای تشخیص این دو حالت از یکدیگر تردید دارید باید توجه کنید که در حالت ساعت شنی عرض شانه‌ها از حالت گلابی شکل بیشتر خواهد بود و در قسمت ران پا ساعت شنی این اندام حالت استوانه‌ای خواهند داشت و مانند حالت گلابی شکل مخروطی (به صورت برعکس) خواهند بود.

چکیده: این نوع از فرم بدن چاقی موضعی به حساب نمی‌آید ولی به دلیل شباهت این مورد به حالت گلابی شکل برخی این نوع از تیپ بدنی را چاقی می‌نانمد که این یک برداشت کاملا اشتباه است.

چاقی موضعی چیست؟

برای این که بیشتر با این مفهوم آشنا شویم بهتر است ابتدا تعریفی جامع و کامل از چاقی موضعی را ارائه دهیم  و بعد از آن به بررسی دقیق‎تر این عبارت بپردازیم. چاقی موضعی در واقع به اجتماع بیش از حد چربی‌ها در یک نقطه از بدن که بیشتر شکم و پهلوها می باشد گفته می‌شود، در بسیاری از مواقع چاقی موضعی به دلیل جنبه‌های وراثتی به وجود می آید و در برخی موارد نیز ممکن است دلایل دیگری داشته باشد.

 

اگر بخواهیم مفهوم واضح تری را از چاقی موضعی بیان کنیم می توان این مفهوم را با یک مثال توضیح داد.

حتما تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که یک خانم را مشاهده کنید که هیچ گونه اضافه وزنی ندارد ولی در برخی قسمت‌های بدن خود دارای چربی می‌باشد، این بیماری در مواقع همان چاقی موضعی است که با این که شما هیچ گونه اضافه وزنی را ندارید ولی چربی‌ها با حمله به یک قسمت از بدن در آن قسمت جمع می‌شوند و شروع به گسترش می‌کنند و باعث می‌شوند که آن قسمت از بدن شما نسبت به سایر قسمت های بدنتان چاق‌تر دیده شود. چاقی موضعی همانطور که گفته شد در بیشتر مواقع به دلیل بیماری های ارثی به وجود می آید ولی این تنها مورد از دلایل به وجود آمدن چاقی موضعی نیست و دلایل دیگری را نیز دارا می باشد که در ادامه به بررسی هر یک از دلایل می پردازیم.

چکیده: این نوع از چاقای به گونه‌ای است که قسمتی از بدن چاق‌تر از قسمتی دیگر به نظر می‌رسد که به ان چاقی موضعی می‌گوییند.

مواد غذایی چاق کننده

سوالات پر تکرار در زمینه چاقی موضعی

1-چاقی موضعی (گلابی شکل) یا چاقی بالاته یا (سیبی شکل) کدام یک آسیب رسانی بیشتری دارد؟

همانگونه که در بالا اشاره کردیم، چاقی موضعی یا همان گلابی شکل با توجه به تجمع بافت چربی زیر پوستی ودر قسمت لگن ویژگی آسیب رسانی کمتر نسبت به چاقی سیبی شکل خواهد داشت، با توجه به تجمع میزان قابل توجهی از چربی در قسمت شکم و پهلو به ویژه در آقایان و تاثیر چربی‌های موجود در این قسمت بر روی سلامت قلب با قطعیت می‌توان بیان کرد که آسیب رسانی چاقی موضعی از نوع گلابی شکل خواهد بود.

2-کاهش وزن برای افراد مبتلا به چاقی موضعی دست یافتنی است؟

این گونه از چربی‌ها که به راحتی در قسمت لگن و ران ذخیره می‌شوند به چربی غیرفعال شهرت دارند که که با توجه به مقاومت نسبت به انسولین و کلسترول به هیچ وجه آسیب رسانی نخواهند داشت و این می‌تواند یک خبر خوب رای شما باشد. اما خبر بد این خواهید بود که به واسط فشردگی بافت چربی در این قسمت‌ها لاغری و تناسب اندام به شدت سخت خواهد بود. اما با توجه به تجربه حاصله در استدیو لانسگو نتیجه جاصله پس از استفاده از دستگاه تحریک الکتریکی عضلات یا همان EMS که علاوه بر لاغری عضله سازی هم دارد بسیار حیرت آور بود زیرا این دستگاه این قابلیت را دارد تا در بیست دقیقه حدود 1200 کالری از شما بسوزاند که با بررسی میزان کالری سوزی ورزش‌ها از تاثیر خارق العاده این دستگاه مطلع خواهید شد.

3-اگر به چاقی گلابی شکل مبتلا هستیم چگونه لباس بپوشیم ؟

شاید این سوال در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد ولی نوع پوشش کلاس می‌تواند یکی از علامت‌های نشان دهنده چربی اضافه در بدن شما باشد که باید به آن توجه ویژه‌ای شود اما اگر بخواهیم در مورد پوشش‌های شما چند توصیه داشته باشیم باید بگوییم که با رعایت موارد زیر می‌توانید جلوه بهتری از نظر پوشش داشته باشید.

4- اگر مبتلا به چاقی موضعی هستید از مصرف چه مواد غذایی باید پرهیز کرد؟

اگر بخواهیم به طور کل این موضوع را بررسی کنیم باید بگوییم که هر گونه مواد غذاییحاوی مقدار قابل توجی چربی می‌تواند شما را از هدف تناسب اندام دور کند پس توصیه می‌شود از مصرف آن‌ها پرهیز کنید یا حداقل مصرف آن‌ها را به شدت کاهش دهید؛ برای مثال اگر در صبحانه از خامه یا پنیر‌های پرچرب استفاده می‌کنید باید مصرف آن‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش دهیم، البته موضوع اصلی می‌تواند میزان مصرف برنج و یا مواد غذایی پر کالری باشد که می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش وزن شما داشته باشد، پس توصیه می‌شود در مصرف آن‌ها صرفه‌جویی کنید.

5-تغذیه افراد مبتلا به چاقی موضعی باید چگونه باشد؟

حتما در ذهن شما این سوال پیش خواهد آمد که اگر نیاز به تغییر مصرف رژیم غذایی خود را دارید باید چه مواد غذایی را جایگزین کنید، اگر بخواهیم این سوال شما را در یک جمله پاسخ دهیم باید بگوییم در مصرف فیبر‌ها زیاده روی کنید تا در مسیر کاهش وزن قرار بگیرید.

6- کدام مواد غذایی در مقابله با چاقی موضعی موثر هستند؟

برای پاسخ به این سوال می‌توانیم مواد غذایی بسیاری را نام ببریم، اما انچه برای شما می‌تواند موثر باشد مواد غذایی شامل فیبر خواهد بود، به ویژه سبزیجاتی همچون اسفناج است که سبزیجات زیادی می‌تواند در مقابله و ستیز با چاقی موضعی شما را همراهی کنند که در مقاله بررسی سبزیجات چربی سوز به تمام این موارد و تاثیر آن‌ها پرداختیم که پیشنهاد می‌گردد با صرف کمتر از ده دقیقه از زمان خود اطلاعات مناسبی در این حوزه کسب کنیم.

دلایل به وجود آمدن چاقی موضعی

حال که به این سوال که چاقی موضعی چیست؟ پاسخ دادیم بهتر است کمی هم درباره دلایل به وجود آمدن این بیماری در بدن صحبت کنیم. همانطور که گفتیم یکی از این دلایل بیماری های ارثی می‌باشد ولی این مشکل می‌تواند دلایل دیگری را نیز داشته باشد، یکی از مهم ترین این دلایل را می توان جنسیت فرد دانست، معمولا خانم‌ها به دلیل ذخیره چربی به صورت زیر پوستی دچار این مشکل می شوند و به صورت ناگهانی متوجه می شوند مقداری چربی در یک نقطه از بدنشان ذخیره شده است.

دلیل ذخیره زیر پوستی در بانوان ساختار بدنشان می باشد که چربی‌ها را به این شکل ذخیره می‌کند. البته این به آن معنی نیست که آقایان دچار این مشکل نمی‌شوند ولی این بیماری بیشتر در بانوان مشهود است. به صورت کلی ساختار بدن خانم‌ها به گونه‌ای است که چربی در آن‌ها به شکل گلابی ذخیره می‌شود که این اتفاق بیشتر در نواحی شکم، پهلوها و ران و لگن اتفاق می‌افتد. یکی از دلایلی که می‌تواند باعث مبتلا شدن به بیماری چاقی موضعی شود بارداری برای بانوان می‌باشد، معمولا بانوان باردار بعد از وضع حمل و زایمان دچار این مشکل می شوند که مقدار بسیار زیادی چربی در یک ناحیه از بدن آن‌ها ذخیره می‌شود.

چکیده: عمده‌ترین علل چاقی موضعی موارد ارثی هستند ولی بانوان باردار هم می‌توانند دچار این بیماری شوند و یا حتی نحوه فعالیت و نشستن

چاقی موضعی

آیا می توان چاقی موضعی را همچون سایر انواع چاقی درمان کرد؟

حال که به پاسخ این سوال که چاقی موضعی چیست رسیدید حتما این سوال در ذهنتان به وجود آمده است که راه حل درمان این مشکل چیست؟ بسیاری از افراد گمان می‌کنند که چاقی موضعی نیز مانند سایر انواع چاقی با مراجعه به یک پزشک معتبر و گرفتن یک رژیم غذایی مناسب درمان می‌شود، در حالی که چنین نیست و شما برای درمان این مشکل سختی بسیار زیادی را باید تحمل کنید. یکی از نکاتی که در این زمینه وجود دارد این است که شما ممکن است با ورزش کردن و یا گرفتن رژیم غذایی خاص بتوانید چاقی های معمولی را درمان کنید ولی این که بتوانید از این طریق چربی‌هایی که در یک ناحیه از بدن وجود دارند را از بین ببرید امکان پذیر نیست و شما باید یک راه و روش دیگر را برای این کار در نظر بگیرید.

چکیده: به جهت رسوب چربی در این قسمت‌ها و نوع خاص بافت چربی آن‌ها عموما لاغری برای این نوع از چاقی بسیار آزار دهنده است زیرا به راحتی از شما جدا نمی‌شود مگر به وسیله ورزش‌های همچون ای ام اس

آیا سونا بخار می‌تواند گزینه مناسبی برای از بین بردن چاقی موضعی باشد؟

یکی از مواردی که بسیاری از افراد معتقدند که می‌تواند باعث از بین رفتن چاقی موضعی شود سونا و جکوزی می باشد، بسیاری از افراد اعتقاد دارند که با رفتن به سونا بخار و جکوزی می‌توان به راحتی باعث سوختن چربی‌های یک قسمت خاص از بدن شد و در مدت زمان کوتاهی چاقی موضعی را از بین برد ولی آیا واقعا این حرف درست است و آیا سونا بخار و جکوزی می تواند باعث شود که چربی هایی که در یک قسمت از بدن جمع می شوند از بین بروند؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید گفت که خیر، برخلاف تصوری که بسیاری از افراد دارند این چنین نیست که با رفتن به سونا و یا جکوزی بتوان چاقی موضعی را از بین برد، دلیل این اتفاق هم آن است که شما با رفتن به جکوزی و سونا مقدار زیادی از آب بدن خود را از طریق تعریق از دست می دهید و به همین علت فکر می‌کنید که از وزنت شما کاسته شده است در حالی که چنین نیست و اگر بعد از سونا مقداری آب بنوشید مشاهده می‌کنید که وزن شما به میزان اولیه باز می‌گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟