ورزش و تقويت سيستم ايمني بدن

یکی از مهم‌ترین مسائل برای داشتن زندگی سالم ورزش منظم است، چرا که ورزش باعث خواهد شد تا سلامت قلبی _ عروقی بالا رفته و میزان فشارخون کاهش پیدا کند. علاوه بر موارد ذکرشده ورزش به مواردی همچون حفظ وزن سالم، محافظت در برابر بیماری‌های مختلف و در آخر بالا بردن سیستم ایمنی بدن کمک خواهد کرد.

بنابراین افراد باید همواره و به‌صورت منظم ورزش با شدت متوسط را در برنامه‌های روزمره خود گنجانده تا به داشتن سیستم ایمنی مقاوم در برابر بیماری‌ها دست یابند. ورزش نیز مانند دیگر اقداماتی همچون رژیم غذایی می­تواند سلامت انسان در نتیجه سلامت سیستم ایمنی بدن تغییر دهد. همچنین می­تواند با بالا بردن و تقویت گردش خون باعث شود سلول‌ها و مواد سیستم ایمنی به‌صورت آزادانه در بدن حرکت کرده و وظایف خود را به درستی انجام دهند. این کار باعث خواهد شد تا تأثیر مستقیمی بر روی سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی داشته باشند.

ورزش‌های مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن

در اینجا ما قصد داریم برخی از ورزش‌هایی که بر روی تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است را برای شما بیان کنیم.

ورزش‌هایی مثل  یوگا، تایی چی همزمان از لحاظ ذهنی و جسمی برای شما مفید است و در تقویت سیستم ایمنی نیز مؤثر خواهد بود.  ورزش شنا نیز که علاوه بر تأثیر بر جسم در کاهش تنش‌های روانی نیز مؤثر است،می‌تواند برای بالابردن سیستم ایمنی بدن مفید باشد.

تأثیر پیاده‌روی  در تقویت سیستم دفاعی بدن

با توجه به تحقیقات صورت گرفته توسط محققان بر روی تعدادی از افراد متوجه شدند که یکی از مناسب‌ترین راه‌ها برای رهایی از استرس بعد از داشتن یک روز پرمشغله و سخت، پیاده‌روی است، اگر این پیاده‌روی در طبیعت باشد تأثیر بیش‌تری بر روی افراد خواهد گذاشت. در طی روز میزان هورمون‌هایی که باعث استرس می­شوند در خون بالا خواهد رفت و با پیاده‌روی منظم و روزانه این هورمون‌ها کاهش پیدا خواهند کرد.

همچنین طبق تحقیقاتی که اخیراً دانشمندان ژاپنی صورت داده‌اند این موضع دریافت شد که راه رفتن در طبیعت در مقابله با سرطان نیز نقش داشته و اثر گذار خواهد بود. دلیل این امر نیز ترش ماده شیمیایی فیتون سیدز توسط گیاهان است. این ماده از گیاهان در برابر پوسیدگی و حشرات محافظت کرده ما نیز با استنشاق این ماده سلول‌های طبیعی بدن خود را مقاوم خواهیم کرد.

زمانی که شما در پارک به پیاده‌روی کردن می­پردازید، میزان گلبول‌های سفید بدن شما افزایش پیدا خواهد کرد، ضربان قلب، فشارخون و میزان هورمون‌های استرس به نام کورتیزول کاهش یافته و در نهایت باعث خواهد شد تا سیستم ایمنی بدن شما تقویت پیدا کند. همچنین در نظر داشته باشید که اگر سیستم ایمنی قوی‌ای داشته باشید خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف در شما کاهش پیدا خواهد کرد.

در اینجا قصد داریم راه‌های دیگری برای تقویت سیستم ایمنی بدن معرفی کنیم:

بخندید

خندید‌ن علاوه بر روحیه دادن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. خندیدن باعث خواهد شد تا سطح آنتی بادی‌های خون و گلبول‌های سفیدی افزایش پیدا کرده که وظیفه آن‌ها حمله به ویروس‌ها و باکتری‌ها و از بین بردن آن‌ها است. به علاوه، خنده باعث خواهد شد تا تعداد آنتی بادی‌های ماده‌ی مخاطی بینی و مجراهای تنفسی افزایش یابد که محل ورود بسیاری از میکروب‌ها است.

پرهیز از قند و شکر

کافی است شما تنها به اندازه 10 قاشق چای خوری قند مصرف کنید تا گلبول‌های سفید شما توانایی از کار انداختن میکروب‌ها را نداشته باشند و میکروب‌ها و باکتری‌ها به راحتی در بدن شما نفوذ کنند. بنابراین لازم است تا شما برای شیرین کردن مواد غذایی خود از افزودنی‌های طبیعی استفاده کنید همچنین به یاد داشته باشید که از شیرین کننده‌های مصنوعی بدون کالری همچون آسپارتام نیز تا حد امکان دوری کنید.

خوردن ماهی

ماهی‌های چربی همچون ساردین، شاه ماهی و ماهی خال خالی که باعث ساخت سلول‌هایی سیستم ایمنی بدن می­شوند را مصرف کنید. همچنین اسیدهای چربی که به آن‌ها امگا ۳ گفته می‌شود، عملکرد سیستم ایمنی را تنظیم می‌کنند. زمانی که  بدن انسان مورد حمله قرار می‌گیرد، التهاب اولین واکنش آن خواهد بود. اما امگا ۳ باعث خواهد شد تولید ترکیبات التهاب آور کاهش یافته و در مقابل، تولید ترکیبات ضد التهاب را افزایش یابد. به این ترتیب امگا ۳  نه تنها به ترمیم بدن کمک کرده و بلکه مانع از رشد سلول‌های سرطانی خواهد شد. علاوه بر این، امگا ۳ با فعال کردن بخش‌هایی از سیستم ایمنی کمک می‌کند تا بعد از به پایان رسیدن وظیفه‌ی گلبول‌های سفید، این سلول‌ها غیر فعال شوند.

مصرف مرکبات

در پرتقال، لیمو، لیموترش و گریپ فروت، ویتامین سی وجود دارد که باعث خواهد شد تا فعالیت فاگوسیت های خون افزایش یابد. فاگوسیت ها، سلول‌هایی هستند که باکتری‌ها را بلعیده و در خود هضم می‌کنند. ویتامین سی محلول در آب بوده و بدن قادر به ذخیره آن نخواهد بود، بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی خود هر روز باید مقداری ویتامین سی دریافت کنید.

تحرک داشته باشید

واکنش سیستم ایمنی بدن به ورزش کردن، تولید بیشتر سلول‌های خونی‌ای است که با حمله‌ی باکتری‌های متجاوز مقابله می‌کنند. هر چه بیشتر به طور منظم ورزش کنید، تغییرات بدن دوام بیشتری خواهد داشت. تحقیقاتی در آمریکا صورت گرفته است که نتایج ان نشان می­دهد کسانی که ۵ یا ۶ روز در هفته ورزش می‌کنند، در مقایسه با کسانی که ورزش نمی‌کنند، ۵۰ درصد کمتر دچار سرماخوردگی و گلو درد خواهند شد.

به اندازه استراحت کنید

تعادل داشتن نکته­ای کلیدی در تمام زمینه‌ها است. زمانی که شما به مدت 90 دقیقه ورزش کنید، سلول‌های ماکروفاژ که دربدن با میکروب‌ها مقابله دارند به صورت موقتی تولیدشان کاهش پیدا خواهد کرد و در پی این کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونتی افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین لازم است همیشه در برنامه‌ی ورزش کردن خود چند روزی را به ترمیم بدن اختصاص داده تا سلامت سیستم ایمنی حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟