ورزش و علایم حياتي بدن

علايم حياتي به علايمي گفته می­شود كه نشانه وجود حيات در شخص است و موارد زیر را در بر خواهد گرفت :

نبض

با هربار تپیدن قلب يك حركت موجي شكل در طول سرخرگ­ها تشکی خواهد شد . به این موج تشکیل شده در اثر تپیدن قلب اصطلاحا ضربان گفته می­شود. این حرکت موجی شکل که نبض نامیده می­شود در محل هايي كه سرخرگ از روي استخوان عبور مي كند و به پوست نزديك تر است، حس خواهد شد. برای گرفتن نبض باید از قسمت نرم انگشتان خود استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که برای انجام این کار از انگشت شست خود استفاده نکنید چرا که خود شست دارای نبض است.

محل هاي مناسب لمس نبض عبارت اند از:

نحوه بررسي نبض راديال : برای انجام این کار می­توانید سه انگشت خود را در فرورفتگي واقع در بالاي چين‏هاي مچ (خطوط مچ دست ) و در قاعده انگشت شست قرار دهید و فشار اندکی به آن وارد کنید. برای شروع این کار و انجام تمرینات مناسب موارد زير را بررسي و ثبت كنيد.

تعداد نبض در دقيقه _ قدرت نبض (قوي يا ضعيف) _ ريتم نبض (منظم يا غير منظم).

نبض در افراد بزرگ­سال و بالغ با سرعتي بين 100-60 بار در دقيقه انجام وظیفه کرده یا به اصطلاح می­زند. سرعت ( تعداد نبض در كودكان بيشتر بوده و در افرادی که ورزشکار و بدن ورزيده دارند مي تواند كمتر باشد.) تعداد نبض در حين ورزش، ترس ، تب ، از دست دادن خون و برخي از بيماري­ها با افزايش روبرو است و مواردي نظير افزايش فشار داخل جمجمه ، غش كردن (با منشاء روحي رواني) و برخي موارد خاص از بيماريه­اي قلبي باعث خواهند شد تا تعداد نبض کاهش پیدا کند.

تنفس

عمل تنفس از دو قسمت دم و بازدم تشکیل شده است. شما بايد قادر باشيد بيمار را از نظر وجود يا عدم وجود تنفس، عمق و نظم آن مورد بررسي قرار دهید. افراد بزرگ­سال متوسط الجثه به طور طبيعي تقريباً 16 بار و كودكان 30-20 بار در دقيقه تنفس مي­كنند. جهت بررسي وجود تنفس پس از بازكردن راه هوايي، گوش خود را به دهان و بيني بيمار نزديك كنيد، درحالي كه به قفسه سينه بيمار نگاه مي كنيد در اين هنگام صداي تنفس را خواهید شنید ، گرماي بازدم را با گونه لمس خواهید کرد و حركات قفسه سينه را مي بينيد. به مرور با كسب تجربه مي توانيد عمق تنفس كافي را حدس بزنيد.

سرعت تنفس خواهد توانست با دخالت مركز تنفسي در مغز به عنوان واكنشي نسبت به برخي عوامل مثلاً در پاسخ به سطوح غير طبيعي اكسيژن يا دي اكسيد كربن در خون، هيجانات روحي، ورزش، سوانح و بيماري ها تغيير پیدا كند كه به صورت معمول با افزايش سرعت همراه خواهد بود.

همچنین به یاد داشته باشید، با استفاده از اراده و ميل شخصي نيز می­توانید عمق و سرعت تنفس را تغيير دهید.

فشار خون

فشاري كه در هر بار انقباض عضله قلب در اثر برخورد خون به ديواره سرخرگ وارد شده را فشار خون می­نامند كه توسط دستگاه فشار سنج قابل اندازه گيري خواهد بود.

روش اندازه گيري فشار خون:

در دستگاه های قدیمی:

براي به دست آوردن میزان فشار خون، بازوبند مخصوص را روي بازوي فرد مورد نظر گذاشته و به وسيله پوار پلاستيكي آن را باد خواهیم کرد تا زمانی كه نبض شريان شورع به زدن کند، سپس به وسيله پيچ مربوطه به پوار، فشار هواي داخل بازوبند را كم كرده تا اولين ضربه فشار سيستوليك (ماكزيمم) با دست و يا گوشي احساس شود كه مربوط به قدرت انقباض عضلات است و زماني كه ديگر صدايي به گوش نرسد بيانگر آن است كه فشار دياستوليك (مينيمم) دوره استراحت قلب قبل از انقباض را طي می­کند.

اختلاف بين درجه فشار دياستولي و سيستولي در تشخيص بيماري­ها و معالجه آن نقش مهمي را ایفا می­کنند. مقدار فشار خون به عواملي همچون سن، جنس، وزن بدن، حالات روحی، هيجانات و حالات فيزيولوژيك بدن وابسته است.

همچنین لازم به ذکر است كه در هنگام اندازه گيري فشار خون، فرد مورد نظر بايد در حالت نشسته و يا خوابيده قرار داشته باشد.

درجه حرارت بدن :

بدن انسان بايد براي حفظ دماي خود در دامنه مناسب يعني 8/97 تا 4/100 درجه فارنهايت يعني 36 تا 38 درجه سانتي گراد، تعادل ثابتي بين دريافت حرارت و از دست دادن آن برقرار سازد كه اصولاً عمل حفظ اين تعادل بر عهده يك ترموستات در عمق مغز است.

روش ارزيابي دماي بدن :

همچنین به یاد داشته باشید در مواقعي كه نبايد از طريق دهان دماسنج را استفاده كرد به صورت زیر است:

  1. افراد بيهوش
  2. افسرده
  3. سرفه هاي شديد
  4. حمله آسم
  5. بيماران صرعي يا تشنجي
  6. زخم يا توده در دهان
  7. كودكان زير 5 سال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟