حرکات کششی

حرکات و تمرینات کششی همیشه یکی از مؤثرترین و کارآمدترین راهکارها برای گرم کردن، سالم و آماده نگه‌داشتن بدن به شمار می‌رود. حرکات کششی تا به امروز توانسته‌اند بدن و آناتومی انسان را سرحال، شاداب و آماده نگه دارد. حرکات کششی یکی از مهم‌ترین حرکاتی است که برای گرم کردن بدن قبل از هر ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همیشه و همه‌ جا مربیان حرفه‌ای و کاربلد، قبل و بعد از شروع تمرینات، به حرکات کششی روی می‌آورند و همیشه تأکید دارند که قبل از شروع و بعد از پایان تمرین شاگردان حتماً حرکات کششی را انجام دهند تا از آسیب رسیدن به بدنشان جلوگیری شود و بدن به حالت تعادلی برسد. حال علاوه‌بر کسانی که برای شروع یک تمرین و ورزش خاصی بدن خود را گرم می‌کنند؛ باید افراد معمولی و عادی هم روزی یک‌بار این حرکات کششی و مفید را برای سلامتی و تناسب ‌اندام خود انجام دهند. در ادامه مطلب با فواید بسیار بالا حرکات کششی آشنا می‌شوید.

فواید حرکات کششی

فواید حرکات کششی بر روی بدن در شرایط عادی و روزمره

سلامت قلب

متخصصان ورزشی و دانشمندان بسیار زیادی که بر روی قلب آزمایش‌های فراوانی را انجام داده‌اند، دریافتند که حرکات کششی و کشش‌های منظم و آرام بر روی ماهیچه‌ها، می‌تواند به‌اندازه تمرینات ورزشی و باشگاه رفتن برای قلب و اندام‌های قلبی مفید و کارآمد باشند. لازم به ذکر است که محققان و متخصصان آمریکایی و هلندی در سال 2014 از طریق مطالعات و تحقیق‌هایی که انجام داده‌اند؛ دریافتند که حرکات و نرمش‌های ورزش یوگا به‌ اندازه یک ورزش پرتحرک و سخت مثل پیاده‌‌روی و دوچرخه‌سواری می‌تواند ریسک مبتلا شدن به بیماری‌های خفیف و یا شدید قلبی عروقی را به‌شدت کاهش دهد.

درمان قوز و مشکلات کمر

مشکل قوز و درد گرفتن قسمت بالایی نیم‌تنه به دلیل سفت شدن، منقبض شدن و حالت گرفتن ماهیچه‌ها و عضلات قفسه سینه است. دلیل و عامل اصلی قوز و دردهای بالاتنه‌ای بیشتر در افراد و اشخاصی دیده می‌شود که مدت‌زمان زیادی از طول روز را پای رایانه می‌نشیند و کارهای پشت میزی برعهده آن‌ها است. یکی از راهکارها و درمان‌های قوز و مشکلات ستون فقرات می‌تواند کشش ماهیچه‌ای و عضلاتی قفسه سینه باشد که به‌شدت در کاهش درد و درمان قوز مؤثر است. البته حرکات کششی در ورزش می‌تواند راهکار مناسبی برای درمان گودی کمر باشد.

مفاصل سالم و قوی

در حرکات و تمرینات کششی عضلانی، ماهیچه‌ها و عضلات بدنی، بلندتر و کشیده‌تر می‌شوند و نتیجه آن به انعطاف‌پذیری مفاصل و استخوان‌های مفصلی کمک می‌کند. در چنین شرایطی گستره و میزان حرکت مفصل و استخوان‌ها افزایش پیدا می‌کند و آسیب رسیدن به این نقاط به‌شدت کاهش می‌یابد.

حرکات کششی

افزایش قدرت و استقامت بدن

با مطالعات و تحقیق‌های بسیاری که بر روی تمرینات کششی انجام شد در سال 2012 دریافتند که پس از 10 هفته از گذشت تمرینات کششی بر روی ماهیچه‌های ساق پا، قدرت و توانایی این ماهیچه بسیار سخت تا ۲۹ درصد افزایش یافت و به‌طورکلی استقامت آن بیشتر شد.

از بین برنده و نابودکننده بیماری مرموز دیابت

یکی از فواید بسیار مهم و حائز اهمیت حرکات کششی، پایین آوردن سطح قند خون در بدن است. این نتیجه از روی مطالعاتی که در هاوایی انجام شدند؛ به دست آمد. محققان دریافتند که انجام دادن ۲۰ تا ۳۰ دقیقه حرکات کششی و تمرینات، باعث پایین آمدن و کاهش چشم‌گیر سطح گلوکز خون می‌شود و از همین طریق در بیماری دیابت تأثیر بسیاری خواهد گذاشت.

حرکات کششی با گشادتر کردن رگ‌های خونی موجود در ماهیچه‌ها، عضلات بدن و مفاصل؛ به جذب بیشتر و شدیدتر گلوکز توسط سلول‌ها کمک می‌کند و این ‌یک درمان قطعی و بدون عارضه برای دیابت به شمار می‌رود.

شادی و نشاط‌آور

حرکات کششی و تمرینات ممتد کششی باعث به وجود آمدن و آزاد شدن دوپامین در بدن فرد می‌شود. دوپامین هورمونی در بدن انسان است که در مغز انسان ترشح می‌شود و بر واکنش‌ها و احساسات عاطفی اثر می‌گذارد و احساس شادی و خوشحالی را در بدن افزایش می‌دهد و باعث شادی می‌شود. پس مهم‌ترین کاری که می‌توانید بکنید این است که برای چند لحظه دست از کار و فعالیت بردارید و شروع به حرکات کششی بکنید. حرکات کششی شانه و بالاتنه به آرامش ذهن و جسم کمک بسیاری می‌کند.

حرکات کششی

کاهش وزن یکی از فواید حرکات کششی

کشش و حرکات کششی می‌تواند با بالا بردن دمای مرکزی بدن و افزایش جریان خون در لاغری تاثیرگذار باشد؛ در این قسمت به‌طور خلاصه به بررسی چهار عامل در حرکات کششی که باعث کاهش وزن می‌شوند اشاره می‌کنیم.

کالری‌سوزی: در زمانی که شما درگیر حرکات کششی هستید، بدن شما به واسطه انقباض و انبساط عضلات کالری سوزی را تجربه می‌کند.

متابولیسم: تاثیراتی که شما در حال انجام حرکات کششی تجربه می‌کنید، تاثیر مستقیم در تعادل سوخت‌وساز شما دارد.

فشار: فشار وارد شده به بدن و عضلات باعث بالارفتن فشار خون و دما بدن می‌شود، این موضوع لاغری و تناسب اندام را برای شما دربر خواهد داشت.

تقویت عضلات: کشش باعث رسیدن به یک فرم ایده‌آل بدنی می‌شود، البته به دلیل تاثیراتی که برروی عضلات دارد، عضله‌سازی رابطه مستقیم با حذف بافت چربی دارد.

چکیده نکات

چکیده کلیات

حرکات کششی از ارکان اصلی آماده‌سازی بدن برای شروع ورزش است، این عمل با توجه به افزایش دما بدن و به تبع آن افزایش گردش خون می‌تواند در کاهش وزن تاثیرگذار باشد، توجه داشته باشید که حرکات کششی از جانب مربیان یک پیش ورزش حیاتی نامیده می‌شود.

حرکات کششی که می‌تواند کاهش وزن را به همراه داشته باشد

The cobra stretch یا کشش کبرا

حرکت کششی کبرا که تاثیر قابل توجهی در وارد کردن فشار به عضلات شکم و کمر دارد یکی از موثر‌ترین روش‌ها برای رسیدن به تناسب اندام است. در این روش مطابق گیف شما باید برروی شکم دراز بکشید و بالاتنه خود را از شکم به بالا همچون مار کبرا از زمین جدا کنید. پیشنهاد می‌شود این حرکت را زمانی که شکم شما خالی است، انجام دهید.

کشش کبرا
The cobra stretch یا کشش کبرا

Seated twists یا پیچ‌وتاب نشسته

در این نوع از حرکت کششی شما به صورت نشسته و با کمر صاف دستان خود را به صورت گردشی مطابق تصویر می‌چرخانید، در این روش شما عضلات و بافت چربی انباشته شده در پهلو و شکم خود را تحت‌تاثیر قرار می‌دهید. برخی این روش ورزشی را به دلیل حرکات دست شما روش هلیکوپتری می‌نامند.

Seated twists یا پیچ‌وتاب نشسته
Seated twists یا پیچ‌وتاب نشسته

The warrior یا روش کششی جنگجو

شما در این روش با پرتاب پا خود به عقب به‌گونه‌ای که زانو خم نشود یک قدم بلند به عقب بر‌می‌دارید، اما این تمام ماجرا نیست به همراه پا که به عقب پرتاب می‌شود، دو دست به حالت زدن تبر به بالا می‌رود و با برگرداندن پا خود به جلو دست را به پایین می‌آوریم. در این روش عضلات پشت پا و دست‌ها تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند، البته که این روش در تناسب اندام کلی بدن نیز بسیار موثر است.

کشش جنگجو
کشش جنگجو

The bridge یا حرکت کششی پل

در این متد کششی شما برروی زمین دراز می‌کشید و دو پا خود را در از زانو مطابق شکل خم می‌کنید، سپس به گونه‌ای که فشار خاصی به گردن شما وارد نشود، باسن خود را از روی زمین جدا می‌کنید. این ورزش عضلات کمر و شکم شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

The bridge یا حرکت کششی پل
The bridge یا حرکت کششی پل

Side lunges یا کشش جانبی پا

شما برای انجام این حرکت لازم است تا ابتدا دو پا خود را کمی بیشتر از عرض شانه خود باز کنید، سپس دستان خود را مطابق گیف به زمین بگذارید و به صورت پاندولی وزن را بین پاهای خود منتقل کنید. این حرکت کششی کالری زیادی از شما می‌گیرد و تاثیر مستقیم بر لاغری ران پا دارد.

Side lunges یا کشش جانبی پا
Side lunges یا کشش جانبی پا

Inner thigh stretches یا کشش داخل ران پا

برای انجام درست این حرکت لازم است تا پاهای خود را در حالت عرضی جفت نموده و در حالت طولی به اندازه 70 سانت باز کنید، سپس به ترتیب هر کدام از پاها خود را مطابق تصویر از زانو خم کنید تا کشش ایجاد شود. از فواید حرکات کششی در این روش می‌توانیم به کاهش وزن و تقویت عضلات پا و شکم اشاره کنیم.

Inner thigh stretches یا کشش داخل ران پا
Inner thigh stretches یا کشش داخل ران پا

The downward dog  یا حرکت کششی سگ رو به پایین

در این روش شما باید از حالت پل به حالت کشش کبرا تغییر حالت دهید، همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید این روش می‌تواند از زانو به بالا را تحت پوشش خود قرار دهد.

The downward dog  یا حرکت کششی سگ رو به پایین
The downward dog  یا حرکت کششی سگ رو به پایین

دستگاه EMS  برند loncego

یکی از بهترین، مناسب‌ترین و کارآمدترین ورزش‌ها برای داشتن اندام و بدنی سالم، بدنسازی و ورزش‌های هوازی است. اما به دلیل مشغله کاری و کمبود وقت، رفتن به باشگاه و صرف زمان کمی دشوار به نظر می‌رسد، EMS یک شبیه‌ساز بدنسازی است که می‌تواند با جریانات الکتریکی عضلات بدن شما را تحت تاثیر قرار ‌دهد.

بدن و آناتومی بدن ما علاوه بر ایمپالس‌ها و جریان‌های عصبی که از سمت مغز به ‌سوی عضلات و ماهیچه‌ها فرستاده می‌شود و باعث تحریک آن‌ها است؛ می‌تواند از طریق جریان الکتریکی خارجی و بیرونی هم واکنش نشان داده و منقبض شود. دستگاه‌های ورزشی EMS جریان‌ها و شدت‌های مختلف الکتریکی را در کابل‌های انتقال به وجود می‌آورند که از طریق پدهای مخصوص و خاصی که بر روی بدن و پوست بدن قرار می‌گیرد، باعث تحریک عضلات و ماهیچه‌ها می‌شود و درنتیجه عضلات را منقبض می‌کند.

LONCEGO یک برند معتبر در حوزه تولید دستگاه ورزشی EMS است، این برند آلمانی با توجه به تحقیقات و تکنولوژی منحصر به فرد خود علاوه‌بر این موضوع که می‌تواند در مدت زمان 20 دقیقه 1200 کالری از انرژی شما را بسوزاند، توانایی قابل توجهی در بهبود درد‌های عضلانی برای ورزشکاران و سالمندان نیز دارد. البته که قابلیت عضله‌سازی و حجیم کردن عضلات از خصوصیات منحصر به فرد در دستگاه EMS برند Loncego است، در مقاله آیا دستگاه تحریک عضلات باعث عضله‌سازی می‌شود به طور کامل به این موضوع پرداختیم.

فواید حرکات کششی

عملکرد دستگاه EMS

این دستگاه به وسیله جریانات الکتریکی که از طریق کابل‌هایی در لباس مخصوص EMS به عضلات منتقل می‌شود باعث منقبض و منبسط شدن عضلات می‌شود. این انقباض و انبساط‌ها سبب بروز این تصور از جانب مغز می‌شود که شما در حال وزنه زدن در باشگاه بدنسازی هستید. این دستگاه علاوه‌بر عضله‌سازی می‌تواند در برطرف کردن چاقی موضعی بسیار تاثیرگذار باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چاقی موضعی می‌توانید به مقاله‌ای که با این موضوع برای شما گردآوری کردیم اطلاعات ارزشمندی کسب کنید.

نتیجه: حرکات کششی یکی از ارکان مهم هر ورزش برای تاثیرپذیری بهتر است، در این حالت شما می‌توانید با استفاده از حرکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم یک قدم اساسی برای اثربخشی بهتر بردارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟