یوگا

یوگا جزو دسته‌ای از ورزش‌ها است که برای انجام آن تمایلی نداشته‌ایم، اما همواره پس از انجام آن حس خوبی را در خود خواهیم یافت. یوگا جزو ورزش‌هایی است که همواره اثرات مثبتی برای فرد به همراه خواهد داشت. ورزش یوگا مانند سایر ورزش‌ها فواید بسیاری دارد که در این مقاله به برخی از آن­ها خواهیم پرداخت.

یوگا باعث تقویت اعتماد به نفس خواهد شد

بر مبنای نظر مجله «شِیپ» (Shape)، (اعتماد به نفس برای هر کسی یک امتیاز به شمار می‌رود، به شما احساس خوبی می‌دهد و باعث می‌شود اطرافیان‌تان احساس آرامش و اطمینان کنند.) برخی از حرکت‌های یوگا به طور خاص روی اعتماد به نفس شما کار می‌کنند. وقتی تازه شروع به کار می‌کنید این حرکات ساده هستند و به ترتیب پیشرفته‌تر می‌شوند. فراموش نکنید هیچ کس از کمی اعتماد به نفس بیشتر ضرر نمی‌کند.

از بین برنده استرس

بنا بر نظر مجله‌ی «پریوِنشِن» (Prevention )، در دوره‌ی گذار، مثل زمان تعطیلات، یا هر زمانی که اوضاع زندگی کمی پیچیده است، تمرینات کوتاه یوگا (حتی به اندازه‌ی ۱۰ دقیقه، اگر بیشتر از این وقت ندارید) باعث کاهش تنش می‌شوند.

به دلایل مختلف، یوگا ورزش فوق‌العاده‌ای است و مزایای آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که در این فهرست ذکر شد. اگر تا به حال سراغ یوگا نرفته‌اید، خواهش می‌کنم آن را امتحان کنید. حتی تمرین‌هایی به مدت تنها ۱۰ دقیقه هم اثرگذارند. اگر پیش از این یوگا کار کرده‌اید، سعی کنید آن را به طور پیوسته و منظم ادامه دهید. مطمئن باشید اثرات مثبت یوگا ارزش صرف وقت و تلاش را دارد.

باعث لاغری و تقویت بدن می­شود

از همان شروع یوگا متوجه خواهید شد در بیشتر حرکات از وزن خودِ شخص به عنوان وزنه و مقاومت استفاده می‌شود. مثلاً در پلانک یا حرکت سگِ سرپایین، شما باید وزن بدن‌تان را تحمل کنید. انجام این حرکات با تمرینات بیشتر برای فرد آسان‌تر خواهد شد زیرا باعث تقویت او می­شود. همچنین لاغرتر می­شود و لباس‌هایش کمی گشاد خواهند شد. به گفته‌ی مجله‌ی سلامت (Health)، اگر به دنبال لاغر شدن و در عین حال داشتن ظاهری زیبا هستید، سریع‌ترین روش، انجام منظم حرکات یوگا است.

برخی از حرکات لاغری برای یوگا به شرح زیر هستند

ژست درختی

این ژست به شما کمک می‌کند محکم باشید و عضلات شکم را آب کنید به این روش که :روی دو پایتان بایستید پای چپ را روی زانوی سمت راست قرار دهید سپس کف دو دست را روی قفسه سینه گذارید و دو بار نفس بکشید و درسومین تنفس دست را از روی سینه بردارید و دست را در هم گره کنید، این کار را ترجیحاً 3تا 5 بار انجام دهید.

لانژ ژست دیگر یوگا برای آب کردن شکم

ابتدا روی دوپا به ایستید و دستانتان را کنارتان قرار دهید بعد دمی داشته باشید و دستانتان را به سمت سر بالا بگیرید سپس بازدمی انجام دهید و بدنتان را خم کنید هنگام دم و بازدم در حرکت لانژ پای راست به سمت عقب می‌رود و در آخر دمی انجام و دست را بالا و باز دم دست را بیاندازید این کارا 5 بار در روز برای پا انجام دهید.

خم شدن

این حالت انرژی زیادی می‌خواهد یعنی به شما کمک می‌کند که کالری زیادی بسوزانید و متابولیسم روزانه خود را تأمین کنید این ژست باعث تقویت ماهیچه‌های سینه و کمر می‌شود. سر را خم کنید و دستها را کنار خودتان به سمت بالا قرار دهید ، زانوهایتان را خم و سعی کنید بادستانتان قوزک را بگیرید. فاصله بین پاها و باسن را رعایت کنید این حالت را 30 ثانیه انجام و 3 بار تکرار کنید.

بهبود کیفیت خواب

آیا شما هم از آن دسته افراد هستید که در ساعات انتهایی شب، خواب تان نمی‌برد؟ داشتن الگوی بد خواب می‌تواند باعث خستگی، آشفتگی و نداشتن کارآیی لازم در طول روز شود. انجام تمرینات یوگا، علاوه بر اینکه باعث می‌شود تا صبح‌ها آرام تر و بانشاط‌تر باشید، موجب می‌شود تا شب‌ها نیز خواب راحت‌تری را تجربه کنید.

غلبه بر مشکلات

غصه خوردن و تلاش برای فراموشی مشکلات پیش آمده، همیشه کاری دشوار و زمان بر بوده است. تجربه نشان داده که انجام ورزش یوگا، راهبرد بسیار خوب و کارسازی برای مقابله با ضربه روحی و دیگر تجربیات دردناک زندگی، مثل فوت عزیزان و تصادف است.

سلامت قلب

همانطور که قبل‌تر ذکر شد یوگا فواید بسیاری دارد، یکی دیگر از این فواید بهبود سلامت قلب شما خواهد بود. شاید این پرسش پیش بیاید که چگونه چنین چیزی امکان پذیر است؟ انجام ورزش یوگا، استرس را کاهش داده و با پایین آوردن فشار خون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کم می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهید قلبی سالم داشته و به بیماری‌های قلبی و عروقی دچار نشوید، باید در هفته، حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش کنید.

یوگا در دوران بار داری

یوگا باعث بهبود عوامل زیادی از جمله بهبود تعادل و گردش خون در دوران بارداری شده و همچنین تأثیر اندکی بر روی مفاصل خواهد داشت.یوگا به خاطر اینکه کمک می‌کند به صورت عمیق تنفس کنید و به طور مداوم آرام باشید می‌تواند مفید باشد. یاد گرفتن تنفس عمیق یکی از مواردی است که در کلاس‌های یوگا آموزش داده می‌شود.

تکنیک‌های تنفس عمیق در کلاس‌های یوگا آموزش داده می­شود که به این صورت می­باشند: شما هوا را به آرامی از طریق بینی‌های خود می‌گیرید، ریه‌های خود را با توسعه شکم پر می‌کنید و تا زمانی که شکم فشرده می‌شود به طور کامل هوا را به بیرون می‌دهید.

نحوه تنفس عمیق می­تواند در مواردی همچون زایمان و تولد نوزاد مفید باشد و شما را آرام نگه دارد. زمانی که درد دارید یا احساس ترس می‌کنید، بدنتان آدرنالین تولید می‌کند و ممکن است کمی اکسی توسین نیز تولید نماید. تمرینات یوگای منظم به مدیریت درد کمک می‌کند و به آرامش رسیدن را راحت‌تر می‌نماید.

بر اساس مطالعات اخیر، یوگای دوران بارداری خطر ایجاد عوارض بارداری، درد و سطح استرس را کاهش می‌دهد و می‌تواند خطر تولد نوزادی که کوچک‌تر است را کمتر نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟