عموما چاقی‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند:

با توجه به تصویر، چاقی گلابی شکل از زیر سینه‌ها شروع شده و تا بالای زانو‌ها کشیده می‌شود و اکثرا در بانوان خلاصه می‌شود، اما چاقی سیبی شکل از سرشانه‌ها شروع شده و تا قسمت تحتانی لگن نیز ادامه دارد گویند. این نوع از چاقی هم در بانوان و هم در آقایان دیده می‌شود. چاقی سیبی شکل که نام دیگر آن چاقی بالا تنه نامیده می‌شود، تقریبا بد فرم ترین شکل از چاقی است و افراد به دنبال ورزش کوچک کردن بالا تنه هستند.
این نوع از چاقی که فرم بدنی بانوان را مردانه نشان می‌دهد برای بانوان بسیار آزار دهنده است؛ به این دلیل که سبب ایجاد یک فرم بد از زیر لباس می‌شود. همچنین برای آقایان، شاید این نوع از چاقی در فصل زمستان و زیر لباس‌های فراوان دارای جذابیت باشد و فرم بدنی آقایان را درشت و دل‌فریب نشان دهد ولی با گرم شدن هوا و کاهش حجم لباس این فرم بد خود را بیشتر نمایان می‌کند و به همین دلیل است که با فرا رسیدن فصل گرما آقایان از باشگاه استقبال بیشتری می‌کنند و به دنبال ورزش کوچک کردن بالا تنه هستند.

چاقی بالا تنه در بانوان

با توجه به فرم استخوان بندی بانوان و تفاوت میزان بزرگی لگن بانوان نسبت به آقایان، چاقی گلابی شکل بیشتر در بانوان (به ویژه بعد از زایمان) رخ می‌دهد اما این به معنای نیست که از چاقی سیبی شکل یا چاقی بالاتنه رنج نمی‌برند.
ورزش برای لاغری بالاتنه خانم ها ‌از موارد است که به کررات در گوگل سرچ می‌شود و اطلاعات درست و نادرست بسیاری در خیلی از رسانه‌ها در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
لاغری بالا تنه در بانوان در قسمت‌های مختلفی خلاصه می‌شود که در این قسمت به بررسی چند مورد از آنها خواهیم پرداخت.
ولی اول به بررسی علت جمع شدن بافت چربی در بالاتنه و الزام برای ورزش مناسب برای لاغری بالاتنه خواهیم پرداخت. اين چربي‌ها تحت تاثير دو هورمون تشکیل می‌شوند؛ كورتيزول كه به وسيله غدد فوق كليوي ساخته مي‌شود و انسولين كه از پانكراس‌ ترشح مي‌شود، است.
در واقع غذاهاي بسیار پرانرژی موجب‌ ترشح كورتيزول مي‌شوند. اين هورمون نيز ترشح انسولين را تحريک مي‌كند و همین سبب افزایش میزان ذخیره چربی می‌شود. در صورتي كه پس از خوردن مقدار فراوانی غذا احساس گرما مي‌كنيد و با كوچك‌ترين فعاليت بدني نفس‌تان به شماره مي‌افتد، نشانه آن است كه شما از اين نوع اضافه وزن رنج می‌بريد.

بازو

چاقی بازو‌ها یکی از عوامل بد فرمی و عدم زیبایی تن‌خور یک لباس است. احتمالا برای شما هم پیش آمده که به یک عروسی یا جشن تولد دعوت شوید و مایل به هزینه کردن برای خرید لباس جدید نباشید و بخواهید از لباس‌های گذشته خود استفاده کنید. در این شرایط احتمال متناسب نبودن اندازه لباس با بازو شما بسیار ممکن است. تغییر سایز بازو یکی از عوامل مهمی است که به فکر لاغری بالا تنه باشید.

قشر جانبی زیر بغل

چاقی این قسمت که کمتر به چشم می‌آید و به انباشت چربی در آن توجهی نمی‌شود، از مواردی است که باعث تن‌خور بد لباس می‌شود، این قسمت از بدن به ویژه زمانی که از سوتین‌های تنگ استفاده می‌شود، از پشت بسیار جلوه بدی را نمایان می‌کند که در مرور زمان باعث مطبق شدن زیر بغل می‌شود.

چاقی شکم و پهلو

یکی از انواع چاقی در بالاتنه، چاقی بیش از حد و انباشت چربی در قسمت شکم و پهلو بانوان است، که در مورد بهترین ورزش برای لاغری شکم و پهلو در مقالات گذشته صحبت کردیم.

بد فرم بودن سینه بانوان

چاقی و بزرگ بودن سینه بانوان یکی از عوامل آزار دهنده برای بانوان است که در روز زمان زیادی را در جلو آینه برای غصه خوردن در مورد آنها سپری می‌کنند. در مورد کوچک کردن و سفت کردن سینه مفصلا در مقالات بعدی صحبت خواهیم کرد؛ اما ورزش‌هایی که جلوتر به آن اشاره می‌کنیم نیز برای کوچک و سفت کردن سینه مناسب است.

چاقی بالا تنه در آقایان

همانگونه که در بالا به دلایل شایع بودن چاقی گلابی شکل در بانوان اشاره کردیم، این موضوع که چاقی سیبی شکل در آقایان رایج‌تر است نیز برای شما محرض گردید.
لاغر بودن پا‌ها در کنار چاقی بالاتنه یک توازن نامرتب را به وجود می‌آورد، همانطور که اشاره کردیم شاید این شکل چاقی در فصل زمستان مخاطب پسند باشد ولی با افزایش دما و استفاده از لباس‌های کمتر این عدم تناسب بیش‌تر نمایان می‌شود.

چاقی پهلوها

یکی از قسمت‌هایی که در مقالات قبلی به آن اشاره کردیم و با توجه به اهمیت در مورد آن صحبت می‌کنیم، چاقی پهلوها است که در آقایانی که از کمربند استفاده می‌کنند، بیشتر به چشم می‌آید.

موزی شدن فرم سینه‌ها

با توجه به حالت فرم نشستن در آقایانی که عموما پشت میز کار می‌کنند، برآمدگی سینه‌ها بیشتر شده و انباشت چربی نیز افزایش می‌یابد؛ این شکل از چاقی بدترین شکل از اضافه وزن در آقایان است که حس خجالت و عدم اعتماد به نفس را در آقایان به همراه دارد. البته صرفا عوارض پشت میز کار کردن در موارد زیر خلاصه نمی‌شود و تاثیرات جبران ناپذیری می‌تواند بر روی اناتومی بدن بگذارد.

چاقی شکم

یکی از انواع چاقی که با مرور زمان تشکیل می‌شود و زمان بسیار زیادی برای لاغری آن زمان می‌برد، چاقی شکم است که بافت چربی آن بسیار سفت‌تر از دیگر قسمت‌های بدن نیز می‌باشد.

ورزش‌های بسیاری را برای لاغری شکم و پهلو در مقالات قبلی معرفی کردیم که در این مقاله تمرکز را بر روی معرفی دیگر ورزش‌ها برای لاغری بالا تنه می‌گذاریم.

شنا

شنا از بهترین ورزش برای لاغر کردن بالا تنه است، ورزش‌های آبی با سوزاندن بالاترین میزان کالری در میان تمام ورزش‌ها رکورد دوم را دارد. (رکورد اول برای ورزش و کالری سوزی به روش EMS است)
در استخر اگر راه بروید صرفا بر روی لاغری پاهای شما تاثیر خواهد گذاشت این در حالی است که اگر از شنای پروانه، غورباغه، کرال پشت و کرال سینه استفاده کنید در حدود یک ماه تاثیر بسیار زیادی را مشاهده خواهید نمود، نکته مثبت ورزش شنا در میان تمام ورزش کوچک کردن بالا تنه، تاثیر یکسان و لاغری یک دست تمام اندام درگیر است.

نکته: در مقاله مقایسه کالری سوزی چربی‌ها به تمامی اعداد و ارقام بر حسب زمان به ویژه در مورد شنا نیز اشاراتی جامع داشتیم.

شنای سوئدی

برای لاغری بالا تنه ورزش‌های زیادی وجود دارد که معمولا نیاز به وزنه و یک میز پرس سینه دارد که برای استفاده از آن هزینه زمانی و مادی کرد . اما یکی از ورزش‌هایی که برای سلامت بدن و لاغری بالا تنه زنان و مردان به شدت توصیه می‌گردد شنا سوئدی است که تاثیرفوق ‌العاده‌ای بر روی لاغری بالا تنه نیز دارد. این نوع از ورزش که بسیار سنگین و طاقت فرسا است نیاز به عضلات قوی در قسمت دست دارد که با توجه به ضعف عضلات در این قسمت باید با کمک یک پله و تعداد کم شروع شود تا سبب آسیب‌های جدی نشود.

انواع پرس سینه

برای لاغری بافت چربی انباشته شده در سینه ورزش‌های پرسی زیادی موجود است که در این قسمت فقط آنها را نام می‌بریم و توضیحات کامل‌تر را در مقاله کوچک و سفت کردن سینه بیان می‌نماییم.

انواع پرس سینه در شش گزینه زیر خلاصه می‌شود:

توپ سوییسی

با توجه به هزینه‌بر بودن و جای گیر بودن میز‌های پرس، توپ تناسب اندام نیز یکی از موثرترین‌ راه‌های رسیدن به وزن ایده‌ال است.
که روش‌ها و حرکات فراوانی برای این شکل از ورزش‌ وجود دارد.

EMS

همانگونه که در بالا به آن اشاره کردیم، رتبه اول چربی سوزی در میان تمام ورزش‌ها، روش EMS است که بعد از آن شنا، طناب زدن و در نهایت دویدن نیز قرار دارد.
EMS یک روش بسیار جدید و پیشرفته در جهان است که به تازگی در ایران رونق پیدا کرده، در این روش که با انتقال جریانات الکتریکی به تمام اندام، به ویژه بالا تنه صورت می‌گیرد بدون هیچ عوارضی در بیست دقیقه باعث سوزاندن 1200 کالری از شما می‌شود. نحوه کاری این دستگاه به گونه‌ای است که با انتقال جریانات الکتریکی به صورت خطی باعث افزایش جریان خون در بدن شده که باعث افزایش چشمگیر سوخت و ساز می‌شود. در مقالات گذشته به صورت جداگانه از هزینه، و مقایسه هزینه آن با دیگر ورزش‌ها و روش ورزش‌های لانسگو بسیار سخن گفتیم که پیشنهاد می‌شود اندک زمانی را برای مطالعه مقالات دیگر لانسگو اختصاص دهید.

این روش دارای تمام استاندارد‌های ایزو پزشکی است و مناسب ترین روش برای رسیدن به وزن ایده‌آل نیز می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟