هماهنگی اعصاب و عضله یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین کارایی‌های مغز و بدن است که برای انسان‌ها برایی انجام دادن فعالیت‌ها و کارهای روزمره‌ی زندگی‌شان به آن نیاز دارند و درواقع همه‌ی فعالیت‌های بدن به کمک آن انجام می‌شود. حال ما در این مقاله قصد داریم که تأثیرات و فعالیت‌های سیستم عصبی مرکزی را در تمرینات و ورزش‌های مقاومتی به تصویر بکشیم و آن را توضیح دهیم.

سازگاری و هماهنگی سیستم عصبی مرکزی و عضلانی همیشه و به‌صورت مداوم در طول و هنگام تمرینات و ورزش‌های قدرتی و سخت رخ می‌دهد و نمایان می‌شود. مغز و نقطه‌ای که مربوط به پیام‌های عصبی بدن می‌شود، این پیام‌های عصبی را در امتداد و طول اتصالات، نقاط مرتبط و طناب‌های عصبی می‌فرستد تا به عضلات و ماهیچه‌هایی که درگیر انجام فعالیتی هستند دستور دهد که در چه زمانی، با چه میزان قدرت و توانایی، با چه اندازه سرعت و نیرویی باید برای تولید و به وجود آوردن حرکت و فعالیت مربوط منقبض و گرفته شوند.

مهم‌ترین نکته‌ای که در سیستم عصبی مرکزی، در زمان ورزش‌های مقاومتی وجود دارد این است که ورزشکار باید و حتماً از حافظه عضلانی و ماهیچه‌ای خود استفاده کند و همچنین در کنار آن مربیان و استادان ورزشی باید برنامه‌ها و تمرین‌های قدرتی را تغییر و توسعه دهند تا میزان قدرت و توانایی ورزشکاران، به‌مرورزمان بالا رود و درنتیجه‌ی آن مقاومت، سرعت، نیرو و پیچیدگی ورزشکار افزایش پیدا کند تا بتواند تمرینات بهتر و پرفشارتری را انجام دهد.

بافت عصبی چیست؟

بافت و یا بافت‌های عصبی در بدن از سلول‌های عصبی فراوان یا همان نرون‌های مربوط به اعصاب تشکیل‌شده‌اند که منشأ و ابتدای همه‌ی آن‌ها از سیستم و بخش دستگاه عصبی مرکزی که مهم‌ترین نقطه در بدن است سرچشمه گرفته‌اند و به همه‌ی بافت‌ها و سلول‌های بدن ازجمله بافت‌های عضلانی و ماهیچه‌ای عصب دهی می‌کنند و نقش مهمی درحرکت و فعالیت آن‌ها را بر عهده دارد.

برای انجام حرکت و فعالیت، پیام‌هایی توسط سیستم عصبی مرکزی از مغز که در مسیر نرون‌ها به وجود می‌آیند به سمت فیبرهای عضلانی و ماهیچه‌ای که همان تارهای عضلانی می‌باشند برای ایجاد حرکت موردنظر و مناسب، عضلات را منقبض می‌کنند و درنتیجه باعث حرکت آن‌ها خواهد شد. هرکدام از عصب‌های بدن انسان برای کارهای مختلف و جداگانه‌ای طراحی‌شده‌اند که برخی از آن‌ها به‌صورت خودکار هستند؛ درست مثل پیام‌هایی که به عضلات و ماهیچه‌های دیافراگم از طریق این اعصاب و عصب‌های خودکار و غیرارادی برای عمل دم و بازدم در تنفس منتقل می‌شود.

حال برعکس عضلات و ماهیچه‌های غیرارادی در بدن، اعصابی وجود دارند که مختص عضلات و ماهیچه‌های ارادی بدن هستند؛ مانند تمرینات و ورزش‌های قدرتی و پرفشار که به سبب آن‌ها عملکرد و فعالیت این سیستم‌های عصبی، فعال می‌شوند. این سیستم به‌عنوان واحد حرکتی و ارادی شناخته می‌شود. در هنگام اجرا و انجام دادن تمرینات جدید و تازه که فشار بیشتری را به همراه دارند.

مغز و عصب‌های مرکزی ورزشکار، باید پیام‌ها و اطلاعات درستی را در طول مسیرهای عصبی به سمت‌وسوی تارهای عضلانی و ماهیچه‌ای درگیر درحرکت و فعالیت، برای انقباض و تحریک شدن ارسال و منتقل کند تا درنتیجه‌ی آن حرکت آن بافت و یا عضله به‌درستی انجام شود.

سیستم عصبی

میزان و مقدار مناسب نیرو، بار، پیچیدگی و سرعت کافی در تمرینات چگونه است؟

در تمرینات مقاومتی ورزشکاران باید دقت و تمرکز کافی را داشته باشند تا میزان سرعت، پیچیدگی و شدت مناسب و لازم را در انجام حرکات خود رعایت کنند، زیرا اگر این کار به‌درستی انجام نشود الگوی بد و نادرستی برای ورزشکار در انجام حرکت پیش می‌آید که این خود منجر به آسیب در ورزشکار خواهد شد. ازآنجایی‌که تمرینات مداوم و همیشگی حافظه‌ی عضلانی را تقویت می‌کند باعث می‌شود که ورزشکار دریابد که چگونه باید حرکات ورزشی را انجام دهد.

سرعت مناسب و تأثیرگذار

 ورزشکار باید دقت داشته باشد که برای هر تمرین به میزان شدت فشار و نیرویی که باید وارد کند، سرعت کافی را در انجام تکنیک‌های حرکتی آن ورزش اجرا و پیاده کند تا بتواند تأثیرگذاری آن حرکت را ببیند. تمرینات قدرتی و سخت در کنار سرعت مناسب و درست، مسیرها و بخش‌های عصبی و الگوهای مناسب مربوط با آن حرکت را ایجاد می‌کند که سبب افزایش و بالا رفتن سطح اجرای آن حرکت می‌شود.

گاهی اوقات لازم است که مقاومت را در تمرینات ورزشی کاهش داد تا مطمئن شد تمرینات و حرکات ورزشی را با سرعت مناسب و درست در کنار الگوی حرکتی صحیح انجام می‌شود.

مقدار و میزان بار کافی و مناسب

بیشترین و بالاترین تمرینات و ورزش‌های مقاومتی در حدود 60 تا 80 در صد، یعنی به‌صورت یک تکرار بیشینه انجام می‌شود. میزان و شدت کافی بهینه و مناسب تمرینات مقاومتی,6 تا 8 تکرار از یک تمرین مشخص در آخرین تکرارهای چندگانه، چالش‌برانگیز و بسیار مهم است.

دستگاه ems و برند معتبر loncego

دستگاه ورزشی ems جدیدترین، بهترین، کارآمدترین و به‌روزترین متدهای ورزشی در دنیا به شمار می‌رود که مورد استقبال بسیاری قرا گرفته است. در ورزش ems, تمام گروه‌های عضلانی و ماهیچه‌ای بدن تحت تأثیر و فشار قرار می‌گیرد و این‌یک کارایی خوب و عالی برای ورزشکاران و علاقه‌مندان به ورزش‌های حرفه‌ای هست. در دستگاه ورزشی ems تمام گروه‌های عضلانی و ماهیچه‌ای بدن به‌طور هم‌زمان تحت تأثیر قرار می‌گیرند و درواقع می‌توان تمام عضلات بدن در این روش درگیر هستند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های دستگاه ems این است که از این دستگاه می‌توان در هر مکانی استفاده کرد و حتماً نیاز به باشگاه رفتن نیست.

حال یکی از مهم‌ترین، بهترین، معروف‌ترین و سرشناس‌ترین نمانام‌های معتبر دستگاه‌های ورزشی ems, دستگاه و برند ورزشی لانسگو است. برند لانسگو دستگاه ورزشی است که در باشگاه‌های ایران موجود است و کارایی بسیار بالایی را به دنبال دارد. دستگاه ورزشی و برند لانسگو ساخت کشور آلمان است و از کیفیت و کارایی بسیار بالایی بهره‌مند است.

برند loncego یکی از بهترین، معروف‌ترین و پرطرفدارترین برندهای دستگاه ورزشی ems هست که جواب دهی بالایی دارد. برند loncego مفیدترین کارایی و عملکرد را برای افراد و ورزشکاران حرفه‌ای و یا افراد مبتدی که تازه به ورزش روی آورده‌اند را دارد. افراد و کسانی که از دستگاه و برند loncego استفاده کرده‌اند، بسیار راضی و خوشنود هستند و از این روش ورزشی به‌طور مداوم و بارها استفاده کرده‌اند. از دستگاه loncego به دلیل آموزش‌های فردی و نکات مهمی که ارائه کرده است، می‌توان به‌راحتی و آسانی استفاده کرد و کارهای با دستگاه loncego را آموخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟