اگر شما هم مانند خیلی از افراد در کودکی یا نوجوانی برای رسیدن روزهایی که زنگ ورزش در آن قرار داشت لحظه شماری می‌کردید، حتما حس شیرین خرید لباس ورزشی مناسب را چشیده‌اید. ما برخی رفتارها و کنش‌هایی که در گذشته داشتیم سبب شده است تا امروز نسبت به برخی موارد مهم، دانش کافی نداشته باشیم، مثلا در کودکی لباس ورزشی انتخاب می‌کردیم که یا رنگ جذابی داشت یا لباس تیم یا بازیکن مورد علاقه ما بود، همین تفکر عدم اهمیت یک لباس خوب از کودکی همراه ما ماند، تا جایی که اگر قصد خرید لباس ورزشی داشته باشیم از اهمیت آن که چه نوع لباس ورزشی مناسب ما است، غافل شویم.

لباس ورزشی صرفا یک لباس نیست، بلکه نقش پوست شما را در هنگام فعالیت و درست زمانی که نیاز به اکسیژن فراوان دارید ایفا می‌کند، علاوه بر این موضوع لباس ورزشی در تنظیم دمای مرکزی بدن تا حدودی موثر است. برای مثال اگر از یک لباس ورزشی نامناسب، مثلا یک لباس آستین بلند کلفت در هنگام ورزش هوازی استفاده کنید، نه تنها اکسیژن رسانی به اندام شما به درستی انجام نمی‌گیرد، بلکه این موضوع سبب بالا رفتن دمای مرکزی بدن شما می‌شود که می‌تواند خطرناک باشد. اما ویژگی‌های کلی یک لباس مناسب چیست؟

لباس ورزشی

ویژگی مهم لباس‌های ورزشی

یک لباس ورزشی خوب باید سبک و آزاد باشد تا ورزشکار احساس راحتی کند. تنگ و سفت بودن لباس ورزشی سبب می‌شود تا اندام‌ها به‌راحتی حرکت نکنند. همچنین ممکن است لباس ورزشی تنگ، ناراحتی‌های پوستی را نیز به دنبال داشته باشد! در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک لباس ورزشی خوب را بیان می‌کنیم:

چکیده نکات

چکیده کلیات

یکی از موارد اصلی در ورزش این است که حتما حین انجام آن عرق کنیم، پس بدیهی است که زمان ورزش بدن ما نیاز به اکسیژن رسانی داشته باشد، به همین دلیل و دلایل دیگر که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، باید حتما از لباس مناسب استفاده کنیم.

لباس‌های ورزشی را متناسب با دمای محیط انتخاب کنید

بهتر است لباس ورزشی خود را متناسب با دمای محیط انتخاب کنید؛ اما مزیت این کار چیست؟ اگر در هوای گرم لباس مناسب با دما بپوشید، از تعرق بیش‌ از حد جلوگیری می‌کنید. این امر سبب می‌شود تا به ‌اصطلاح آب بدنتان خشک نشود. اگر در هوا سرد نیز لباس ورزشی مناسب انتخاب کنید تا حدودی از آسیب‌های ورزشی جلوگیری خواهید کرد. در ادامه لباس ورزشی مناسب با دماهای مختلف را معرفی می‌کنیم:

لباس مناسب ورزشی با اب و هوا

جنس لباس ورزشی مناسب

ازآنجاکه در هنگام ورزش، بدن بیش از حالت عادی عرق می‌کند، باید لباس‌های ورزشی با پوست سازگار باشد. مهم‌ترین ویژگی لباس ورزشی این است که عرق روی پوست را جذب کند و مانع از بروز بیماری‌های پوستی شود. بهترین جنس لباس ورزشی، نخ، اسپندکس یا پنبه است. لباس ورزشی با جنس نخ یا پنبه، به‌خوبی عرق را جذب و از عرق‌سوز شدن یا تاول زدن پوست جلوگیری می‌کند. اما مورد دیگر که باید در مورد لباس‌های ورزشی به آن توجه کرد، این موضوع است که بعد از ورزش کم‌تر بو بگیرد، این موضوع در مورد لباس‌های نخ صادق است ولی لباس‌های پلی‌استر به سرعت بو می‌گیرند.

پنبه‌ای که به‌صورت سنتی برای لباس ورزشی انتخاب می‌شدند از این‌ جهت مناسب نیستند. بهتر است برای هر ورزش جنس لباس ورزشی مخصوص آن ورزش را انتخاب کنید. برای ورزش در خانه یک لباس ساده پنبه‌ای جاذب مناسب است ولی برای پیلاتس بهتر است از اسپندکس استفاده کنید.

نکته: این جنس لباس ورزشی انعطاف‌پذیری بالایی دارد و برای ورزش‌های یوگا، تای چی، بادی بالانس و پیلاتس مناسب است.

نکته: لباس‌های ورزشی نایلونی، عمر بیشتری دارند ولی لباس‌های نخی بیشتر از پوست محافظت می‌کنند.

چرا انتخاب لباس‌های ورزشی اهمیت دارد؟

با توجه به اینکه در هنگام ورزش، بدن دچار تعرق دو برابر می‌شود باید از لباس‌های مناسب و جاذب رطوبت استفاده کرد. ویژگی مهم لباس ورزشی که باید به آن بسیار توجه شود، جنس و سایز مناسب آن است. جنس و مدل لباس ورزشی، کاملاً به نوع ورزش، دمای هوا و سلیقه شخصی شما مرتبط است. گاهی انتخاب لباس مناسب می‌تواند به عنوان یکی از فاکتور‌های لازم برای رسیدن به یک بدن ایده‌آل باشد، پس نباید نقش لباس را در ورزش کمرنگ درنظر گرفت. به همین دلیل به صورت خلاصه‌وار لباس مناسب ورزش‌های شاخص را برای آقایان و بانوان شرح می‌دهیم.

لباس ورزش مناسب برای بدنسازی

چکیده نکات

چکیده کلیات

لباس‌های پنبه‌ای با توجه به میزان جذب بالا تعریق باعث بسته شدن تمامی منافذ می‌شوند و اکسیژن رسانی را برای شما سخت خواهند کرد.

لباس ورزشی مناسب برای آقایان

لباس مناسب برای بدن سازی

یکی از اشتباهات رایج در بدنسازی انتخاب لباس نامناسب است، شاید فکر کنید که لباس چه تاثیری در نتیجه تلاش‌ها شما خواهد داشت! اما همانطور که در بالا اشاره کردیم، یکی از مواردی که در بدنسازی می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد، اکسیژن رسانی به بدن و خون است. زمانی که شما برای ورزش در حال عرق ریختن هستید، گلیکوژن و کربوهیدرات نقش سوخت را در بدن شما ایفا می‌کنند و سوخت رسانی و تغذیه به عضلات بدن، برعهده خون و اکسیژن است. البته که نباید نقش آب را در زمان ورزش دست کم گرفت، همانطور که خودرو برای جلوگیری از جوش آوردن و کاهش دما به آب نیاز دارد، بدن شما هم در این شرایط نیاز مبرم به آب خواهد داشت.

خب حالا تاثیر لباس لباس مناسب برای بدنسازی در این بین چیست؟ همانطور که در بالا گفتیم لباس نقش پوست دوم را حین ورزش برای شما ایفا می‌کند، شاید با خود بگویید که چرا نویسنده به این جمله گیر داده است، پاسخ کوتاه است؛ زیرا مهم است. برای پی ‌بردن به اهمیت این موضوع، به خصوصیات کلی یک لباس مناسب برای بدنسازی فکر کنید، چه مواردی می‌‌تواند برای یک انتخاب درست ملاک باشد. با هم این موارد را بررسی کنیم.

جنس لباس ورزشی

بله این موارد درست است، ظاهر، رنگ، فرم و … ، اما مهمترین نکته که در رابطه با انتخاب لباس ورزشی مناسب مطرح است، جنس لباس ورزشی مناسب است. بهترین جنس لباس ورزشی مناسب بدنسازی برخلاف تصور عموم که تصور می‌کنند لباس نخی انتخاب مناسبی است، لباس با پارچه پلی استر می‌باشد. لباس‌های نخی با توجه به جنس منحصر به فردی که دارند، تمامی عرق موجود در بدن را به خود جذب می‌کنند که این موضوع می‌تواند علاوه‌بر بدن‌ درد و سرماخوردگی، به دلیل بستن منافذ پوستی از جذب اکسیژن جلوگیری کند.

اما هر لباس از جنس پلی‌ استر هم گزینه مناسبی برای انتخاب لباس مناسب باشگاه بدنسازی نیست، شما اگر از لباس‌های درجه 2 و 3 پلی استر استفاده کنید، علاوه‌بر موضوع عدم اکسیژن رسانی با مشکلاتی مثل عرق سوزی کمر و زیربغل مواجه خواهید شد. اما اصول و کارایی لباس‌های پلی استری چیست که با توجه به جنس نایلون مانند آن‌ها برای ورزش مناسب است؟ البسه‌ای که از جنس پلی‌استر هستند به هیچ وجه جذب آب بالایی ندارند و مانع اکسیژن رسانی نمی‌شوند.

اما خود البسه پلی استری هم اجناس مختلفی دارند که شما باید برای خرید آن‌ها به تکنولوژی‌های به‌کار رفته مانند آنتی باکتریال بودن، لطافت، توردوزی در قسمت پهلو و زیربغل و دیگر مواد این چنینی توجه کنید، اما یکی از مواردی که در البسه پلی استری آزاردهنده است، حفظ بو تعریق در بافت آن‌ها است که پیشنهاد ما استفاده از اسپری‌‌های دئودئورانت است.

اما در مورد شلوار یا شلوارک، پیشنهاد ما استفاده از شلوارک برای تمرین در باشگاه بدن‌سازی است تا بدن شما بیشتر با اکسیژن و محیط بیرون ارتباط داشته باشد. در برخی از موارد شاهد استفاده از شلوارک‌های لی مردانه هستیم که استفاده از آن‌ها می‌تواند علاوه‌بر عرق سوز شدن، در حین انجام حرکات سنگین هم آزار دهنده باشد. پس پیشنهاد می‌کنیم که برای رفتن به باشگاه بدنسازی خیلی درگیر ظاهر نباشید، زیرا راحتی شما در حین انجام حرکات ورزشی مهم است.

لباس ورزشی مناسب برای فوتبال بسکتبال و ورزش‌های این‌چنینی

همانطور که در مورد این ورزش‌ها هم می‌توانیم حدس بزنیم لباس مناسب برای این ورزش‌ها هم باید مانند لباس باشگاه در جذب عرق خیلی قدرتمد نباشد، دلیل این موضوع هم کاملا مشخص است، با توجه به مدت زمان طولانی‌تر و فعالیت بیشتر در ورزش‌های این‌ چنینی، اگر از البسه نخی استفاده کنید پس از تعریق فراوان و خیس شدن کامل لباس، اکسیژن رسانی به بدن شما کاهش محسوسی پیدا می‌کند و همین موضوع سبب افت محسوس انرژی شما می‌شود.

بهترین جنس لباس ورزشی

البته که هر لباسی از جنس پلی استر برای ورزش فوتبال مناسب نیست و پیشنهاد می‌کنیم که برای خرید لباس ورزشی مناسب این ورزش‌ها کمی بیشتر هزینه کنید. برای مثال برند‌های معتبری همچون نایک از تکنولوژی درای فیت استفاده می‌کنند. این تکنولوژی به گونه‌ای طراحی شده است که شما را خنک نگه می‌دارد و عرق های بدن شما را جذب می‌کند که باعث می‌شود بدنتان خشک و خنک باقی بماند.

آدیداس هم تکنولوژی تولید لباس ورزشی مخصوص خود را دارد که اسم آن کلایماکول  (Climacool) است. این تکنولوژی تولید لباس ورزشی به خصوص برای فوتبال چیزی شبیه به همان تکنولوژی نایک است که شما را در حال ورزش خنک می‌کند. تکنولوژِ کلایماکول با تهویه میکرو اجازه می‌دهد تا جریان هوا با پوست شما تماس پیدا کند. تکنولوژی کلایما وارم (Climawarm) آدیداس هم برای گرم کردن شما در حال ورزش به کار برده می‌شود.

خصوصیات کفش و لباس ورزشی مناسب

چکیده نکات

چکیده کلیات

لباس یکی از نکات مهم در رشد عضلات به حساب می‌آید زیرا در سوخت‌ و ساخت، اکسیژن رسانی و تعیین قدرت تاثیر مستقیمی دارد.

لباس ورزشی مناسب برای بانوان

در رشته‌های ورزشی پرفعالیت

شاید بانوان خیلی برای انتخاب لباس مناسب برای ورزش دغدغه‌ای نداشته باشند، زیرا معمولا بهترین لباس ورزشی که برای بانوان در این گونه رشته‌ها توصیه می‌شود تاپ شرتک یا تاپ شلوارک است. جنس این گونه از لباس‌ها باتوجه به وجود برجستگی‌هایی همچون سینه باید از جنس پلی استر کشی باشد تا برای شما دست‌وپاگیر نباشد. برای نتخاب بهترین گزینه ما به شما اگر سینه‌های بزرگی دارید، تاپ نیمه را توصیه می‌کنیم تا فرم و راحتی بهتری برای شما داشته باشد. اما موردی دیگر که بسیار در خرید لباس ورزشی رایج است استفاده از شلوار مناسب یوگا است. انتخاب این شلوار سلیقه‌ای است و به دلایل شخصی بستگی دارد.

لباس ورزشی مناسب یوگا

در مورد لباس ورزشی یوگا شما باید به یک مورد خیلی اهمیت دهید، برای انجام ورزش یوگا بهترین لباسی که می‌توانید تهیه کنید، لباسی است که در آن با تمام وجود احساس راحتی کنید؛ همین و بس! به این دلیل بر راحتی لباس یوگا تاکیید داریم که شما در این ورزش نیاز به تمرکز فراوان دارید و اگر از البسه نامناسب استفاده کنید، تمرکز شما به طور مداوم به‌هم می‌خورد.

برای قسمت بالا تنه راحت‌ترین نوع لباس تاپ پلی‌استر کامل یا نیم تنه است، البته دقیق نمی‌توانیم از لباس مناسب یوگا برای شما سخن بگوییم زیرا راحتی لباس در هر فرد یک معیار اختصاصی است. اما در کل هر لباسی که یقه نداشته باشد و شما در آن نهایت راحتی را حس کنید برای این کار مناسب است. در مورد شلوار مناسب یوگا هم شلوار‌های لگ زنانه گزینه قابل قبولی است، در کل شلوار یوگا نباید خیلی فاق کوتاه باشد و نه خیلی گشاد.

بهترین جنس لباس ورزشی

چکیده نکات

لباس مناسب ورزش صبح‌گاهی

انتخاب لباس مناسب برای ورزش صبح‌گاهی با جنسیت ارتباط مستقیمی ندارد. در کل شما برای انتخاب لباس مناسب ورزش صبحگاهی به یک گرمکن شلوار نیاز دارید که علاوه‌بر زیبایی راحتی را برای شما به ارمغان آورد. جنس لباس مناسب برای ورزش صبگاهی باید از جنس پلی استر یا تریکو کش باشد، ولی به هیچ وجه از گرم‌کن‌های برزنتی برای ورزش استفاده نکنید، زیرا علاوه بر تشدید تعریق و تسریع در عرق سوختگی، به دلیل عدم وجود منافذ کافی برای اکسیژن رسانی تمام انرژی شما را در کمترین زمان ممکن صرف می‌کند.

نکته: پیشنهاد ما برای خرید گرمکن شلوار دو دست است، یک عدد با جنس و شرایط و رنگ خاص مختص فصل سرما و گرمکن شلوار روشن‌تر و نازک‌تر برای فصل گرما.

کفش مناسب برای ورزش

در مورد کفش هم جنسیت خیلی مورد تاثیرگذاری نیست، در کل برای خرید کفش مناسب ما به شما کفش‌های بندی را پیشنهاد می‌کنیم. کفش‌های کشی به دلیل استفاده مداوم ممکن است که بعد از مدتی شل شوند و طبیعی است که کفش گشاد برای سلامتی مضر است. یک کفش خوب اگر برای استفاده از تردمیل یا رانینگ قرار است استفاده شود باید کفی مخصوص و نرمی داشته باشد. ولی اگر صرفا برای وزنه زدن می‌خواهید از آن استفاده کنید، کتونی‌های معمولی هم می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند. اما در مورد بند کفش باید به گونه‌ای باشد که نه خیلی سفت باشد که در خون رسانی به پاهای شما رو‌به‌رو شوید و نه به‌ حدی شل که به زانو و ستون فقرات شما آسیب بزند.

نکته: اگر تمایل به هزینه کردن برای خرید دو کفش ندارید می‌توانید با قرار دادن مموری فوم در کفش معمولی خود از آن در هنگام دویدن روی تردمیل یا پیاده روی استفاده کنید.

جنس لباس ورزشی

لباس ورزشی مناسب برای ورزش‌های نوین

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در ورزش شکل لباس ورزشی هم دستخوش تغییراتی قرار گرفته است، برای مثال در روش ورزشی EMS یا تحریک الکتریکی عضلات که یک روش نوین با نام شبیه ساز تحریک الکتریکی عضلات است، لباس این ورزش به‌گونه‌ای است که قابلیت این را داشته باشد تا با انتقال جریانات الکتریکی به عمق بدن عضلات را تحت‌تاثیر خود قرار دهد. از خصوصیات این لباس قابلیت تنظیم ارسال جریان الکتریکی است که می‌تواند در چاقی موضعی موثر باشد.

با توجه به کیفیت برند ارائه دهنده، خصوصیات لباس EMS می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال لباس EMS برند لانسگو دارای قابلیت آنتی‌ باکتریالی است، از آن جایی که در این ورزش با توجه به کالری سوزی 1200 کالری در 20 دقیقه، تعریق بسیاری صورت می‌گیرد، آنتی باکتریال بودن این لباس یک مزیت بسیار بزرگ به حساب می‌آید. به خاطر وجود همین دلایل همانطور که در مقاله آشنایی با برند لانسگو ذکر شده، این برند توانسته تا گواهی‌نامه‌های پزشکی بسیاری را در این زمینه کسب کند.

لانسگو و افزایش حجم

مرکز خرید لباس ورزشی

احتمالا پس از خواندن این مقاله این سوال در ذهن شما مطرح شده است که مرکز خرید لباس ورزشی مناسب که بتوانیم به آن اعتماد کنید، کجاست؟ خب همانطور که می‌دانید میدان منیریه بزرگترین مرکز فروش لباس و لوازم ورزشی است. اما اگر ساکن غرب تهران هستید می‌توانید از مراکز خریدی همچون مگا مال، ایران مال و یا هایپر باکری خرید مطمئنی داشته باشید. در مورد اهالی شمال تهران هم پالادیم و ارگ تجریش گزینه مناسبی هستند. در شرق تهران هم میدان هفت حوض می‌تواند پاسخگو نیازهای شما باشد.

نتیجه‌گیری

لباس ورزشی مناسب در کسب نتیجه ایده‌آل، به همان اندازه که مواردی همچون نقش تغذیه در ورزش یا انجام درست حرکات مهم هستند، اهمیت ویژه دارد. با توجه به موارد ذکر شده، عموما البسه ورزشی باید از جنس پلی‌استر باشد تا در کاهش تعریق و افزایش میزان اکسیژن رسانی موثر باشند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی لانسگو ایران آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.
سلام دوست من ? ، شما هم دوست دارید از خدمات مجموعه ی ما استفاده کنید؟